اکبر شیخ زاده

امسال تغییرات مهم یا عمده ای در فرم های مالیاتی شخصی نسبت به پارسال ایجاد نشده است.  طبق سنت ۲۱ ساله اخیر در ماه های ژانویه و فوریه امسال هم مطالب مالیاتی قابل استفاده برای افراد عادی، صاحبان مشاغل مختلف و کورپوریشن ها و صاحب خانه ها در کانادا و بویژه ایالت ایرانی نشین انتاریو خواهم نوشت. 

سیستم مالیاتی کانادا ـ مثل آمریکا ـ براساس “خود اظهاری” (self assessment) است یعنی شما خودتان داوطلبانه درآمد و مخارج تان را اعلام می کنید. کانادا با اکثر کشورهای دنیا قرارداد تبادل اطلاعات مالیاتی (tax treaty) دارد، اما با ایران چنین قراردادی ندارد و حتی در حال مذاکره برای آینده هم نیست. مالیات در کانادا هیچ ربطی به سیتیزنی یا مهاجر بودن یا پناهنده بودن یا توریست یا دانشجو یا هرنوع اقامت موقت یا دایمی بودن ندارد، بلکه براساس تعداد روزهایی که شما از اول ژانویه تا آخر دسامبر هر سال در این کشور بوده اید، محاسبه می شود و حتی اگر در آخرین روز سال (۳۱ دسامبر) هم وارد کانادا شده اید می توانید و باید پرونده مالیاتی به دولت ارسال کرده و حتی صدها دلار هم پول بگیرید.   

پایین ترین درصد مالیاتی سال ۲۰۱۰ مربوط به درآمدهای شخصی کمتر از ۴۰۹۷۰ دلار برای سال ۲۰۱۰ است که ۱۵ درصد مالیات فدرال شاملش می شود و ۵ درصد هم مالیات ایالتی انتاریو به آن اضافه می شود. سیستم مالیاتی کانادا به صورت تصاعدی (progressive) است یعنی هرچه درآمد بیشتر باشد مالیاتش هم بیشتر است.

در سال ۲۰۱۰ در کانادا هر نفر تا ۱۰۳۸۲ دلار خالص درآمدش از مالیات معاف است. متاهل ها هم هر زن و شوهر به تنهایی تا ۱۰۳۸۲ دلار معاف است و اگر یکی از آنها درآمدی ندارد همسر شاغل تا دو برابر این مقدار از مالیات معاف می شود، البته مقدار معافیت ها بسیار بیشتر از این و بنا به هر پرونده متفاوت است. این فقط ابتدایی ترین میزان معافیت است. “تازه واردان” معافیت مالیاتی “سال ورودشان” به کانادا کمتر است و بستگی دارد به تعداد روزهایی که در کانادا بوده اند.

ـ capital gains:  فقط ۵۰ درصد از “سود خالص” از فروش هرنوع بیزینس و زمین و سهام و املاک و دارایی های کلان شامل مالیات می شود.

ـ در فرم های مالیاتی شخصی سال ۲۰۱۰ به بعد، هزینه های پزشکی مربوط به “جراحی پلاستیک” (کازمتیک Cosmetic) را که از ۴ مارچ ۲۰۱۰  به بعد پرداخته اید و به تشخیص دکتر لازم بوده، می توانید جزو هزینه های مالیاتی تان استفاده کنید. تا به حال “جراحی پلاستیک” اگر بنابه دلایل پزشکی ضروری و لازم نبودند را نمی توانستید جزو هزینه مالیاتی تان استفاده کنید. (البته همیشه باید “درآمد شغلی” داشته باشید تا قادر به استفاده از هزینه های دارویی/پزشکی باشید). همیشه ابتدا “سه درصد درآمد شغلی تان” از این هزینه های دارویی/پزشکی کم می شود و سپس بقیه هزینه های دارویی/پزشکی در محاسبات استفاده می شوند.

ـ از سال ۲۰۱۰ به بعد، اگر در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۰  مجرد (single parent(  و دارای فرزندان زیر ۱۸ ساله بوده اید می توانید پول های ماهانه Child Care Benefits  را که دولت به شما داده، ازین پس جزو درآمد فرزندتان (و نه خودتان) اعلام کنید تا کمتر مالیات بپردازید. تا به حال اینها جزو درآمد والدین بودند و شامل مالیات می شدند. 

ـ Scholarship exemption : بورس های تحصیلی دوره های کالج و فوق دیپلم و دانشگاه (فقط لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) که “بیشتر” دروس آنها “فقط تحقیقات” (research) است از سال ۲۰۱۰ به بعد از مالیات معافند، اما بورس های “فوق دکترا” هنوز هم شامل مالیات هستند.

ـ اگر شما از سال ۱۹۹۶ تا به حال از آمریکا مقرری ماهانه “سوشیال سکیوریتی” دریافت می کرده اید  تا ۵۰ درصد کل دریافتی سال ۲۰۱۰ تان را امسال تخفیف مالیاتی خواهید گرفت.

– تابه حال صاحبکاران و صاحبان مشاغل آزاد (یعنی employed – self) نمی توانستند از بیمه بیکاری(ei)  استفاده کنند، اما از اول سال ۲۰۱۰ به بعد می توانند با تماس با اداره service canada ماهانه مقداری حق اشتراک بیمه (حداقل تا ۱۲ ماه) بپردازند و به هنگام بیماری می توانند حداکثر تا ۵۵ درصد درآمد ماهانه شان را بیمه بیکاری بگیرند.

ـ جریمه مالیاتی برای “بدهکاران “مالیاتی که پرونده شان را دیرتر از ۳۰ اپریل ۲۰۱۱ به دولت ارسال کنند:  شامل ۵% مبلغ بدهکاری برای جریمه دیر شدن پرونده، به علاوه ماهی یک درصد (تا ۱۲ ماه) بهره است. اگر هم در سه سال اخیر یعنی سال های ۲۰۰۷, ۲۰۰۸,  ۲۰۰۹ هم شما دیر اقدام کرده و “بدهکار” مالیاتی بوده اید این جریمه و بهره های سال ۲۰۱۰ تان “دو برابر” خواهد شد.

مهلت ارسال پرونده های مالیاتی افراد صاحبکار و صاحبان مشاغل آزاد ( یعنی  employed – self) و همسرشان تا ۱۵ ماه جون است، اما مبلغ بدهکاری مالیاتی باید تا ۳۰ اپریل به دولت پرداخت شود تا شامل بهره و جریمه نشود. کسانی که بدهکاری مالیاتی دارند همیشه می توانند به صورت قسطی و ماهانه هم بپردازند.کسانی که بدهکاری مالیاتی “ندارند” هیچ مشکلی ندارند و جریمه ای هم نمی پردازند حتی اگر چند سال هم دیر اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کنند.

– failure to report income: اگر در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ درآمد اضافه ای داشته و اعلام نکرده اید و خودتان داوطلبانه اعلام نکنید و بعداً اداره مالیات آن را به پرونده تان اضافه کند جریمه ۱۰ درصدی Repeated failure (تکرار خلاف) به بدهکاری مالیاتی شما اضافه می شود، اما اگر “خودتان داوطلبانه” اعلام کنید شامل این جریمه نخواهید شد. 

 – پول هایی را که در طول سال از بیرون کانادا برایتان می رسند، اگر جنبه شخصی و لاتاری و یا ارث و یا قرض یا کمک مالی و خلاصه غیر بیزینسی/غیر شغلی/ و غیر از سود حاصل از سرمایه گذاری باشند را نباید در پرونده مالیاتی تان اعلام کنید و شامل مالیات نمی شوند،  اما همین پولها را اگر جایی (در بانک یا بیزینس مثلا) سرمایه گذاری کنید و سودی دریافت کنید فقط همان “سود یا زیان” را باید اعلام کنید به اداره مالیات کانادا. 

– همیشه باید تمام درآمدهای مالیات پذیرتان “از تمام دنیا ” (world income) را در فرمهای مالیاتی شخصی هر سالتان اعلام کنید، مگر اینکه بیش از ۱۸۳ روز (شش ماه) “بیرون”کانادا بوده باشید و از لحاظ “رابطه اقامتی” تان با کانادا resident -non یا  تازه وارد (new resident)باشید. تعریف مالیاتی رابطه اقامتی (residential ties) بسیار پیچیده است و از حوصله این نوشتار خارج است و بستگی به هر پرونده دارد. دانشجویان با ویزای دانشجویی و تمام تازه واردان و خلاصه کسانی که ویزای موقت کاری یا دانشجویی یا توریستی (با اجازه کار) دارند هم باید فرم مالیاتی پر کنند تا صدها دلار دریافت کنند.

ـ کسب درآمد به صورت نقدی (cash income) کاملا قانونی است و اشکالی ندارد، اما اعلام نکردنش در فرم های مالیاتی ممکن است که شامل جریمه شود.

 

نرخ های مالیات فدرال بر درآمد شخصی سال ۲۰۱۰ کانادا

۲۰۱۰ Federal Tax Rates 

۱۵%…….. On income less than or equal to $40,970 

۲۲% …… on income greater than $40,970, but less than or equal to $81,941……

۲۶% …… on income greater than $81,941, but less than or equal to $127,021 

۲۹%  ……. on income greater than $127,021… 

به مالیات های فدرال باید مالیات های ایالتی انتاریو را هم اضافه کنید.

Provincial tax rates for Ontario:

۵.۰۵% ………. on income less than or equal to $37,106

۹.۱۵%    on income greater than $37,106, but less than or equal to $74,214……..

۱۱.۱۶%……on income greater than $74,214