از زمان انتشار نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ساعات اولیه بامداد روز شنبه، با وجود منع هر نوع گردهمایی در ایران، تظاهرات اعتراضی متعددی

  

شهروند ـ ۱۵ جون ۲۰۰۹


 


 

از زمان انتشار نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ساعات اولیه بامداد روز شنبه، با وجود منع هر نوع گردهمایی در ایران، تظاهرات اعتراضی متعددی در نقاط مختلف ایران و خارج از کشور برگزار شده که براساس گزارش ها، همچنان ادامه داشته است.

تظاهرکنندگان نتایج اعلام شده انتخابات را، که حاکی از پیروزی محمود احمدی نژاد با کسب اکثریت قابل توجه آراست، غیرقابل قبول دانسته و دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرده اند.

تازه ترین اخبار حاکی از برخورد پلیس در شهر کوالالامپور، پایتخت مالزی با معترضانی است که مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در این شهر گردهم آمده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از شاهدان عینی پلیس ابتدا از تظاهرکنندگان خواست متفرق شوند و سپس گاز اشک آور به میان تظاهرکنندگان شلیک کرد.

براساس گزارش های رسیده از تهران و شماری دیگر از شهرها، ماموران دولتی و پلیس ضد شورش به برخورد خشونت آمیز علیه تظاهرکنندگان متوسل شده و به گفته برخی از مخالفان دولت، اموال شخصی را نیز هدف تخریب قرار داده اند.

در مقابل، در ساعات شب گذشته، مخالفان نتیجه اعلام شده انتخابات در ادامه اعتراضات خود در بام های خانه ها ندای الله اکبر سر دادند.

این اقدام یادآور روش اعتراض سیاسی است که در جریان انقلاب سال ۱۹۷۹ علیه حکومت وقت ایران به کار گرفته شد.

در آن زمان، در حالیکه برقراری مقررات منع رفت و آمد در ساعات شب مانع از گردهمایی های خیابانی می شد، مخالفان در ساعت معینی در شب بر بام خانه های خود می رفتند و الله اکبر می گفتند.

در سال های بعد از انقلاب نیز رهبران سیاسی در زمان های حساس از مردم می خواستند به نشانه حمایت از جمهوری اسلامی، به همین نحو عمل کنند.

در خبری دیگر در مورد انتخابات ایران، سایت اطلاع رسانی وزارت کشور آماری را از تعداد رای دهندگان به تفکیک حوزه های مختلف انتشار داده است که کماکان حاکی از پیروزی محمود احمدی نژاد با اختلاف چشمگیر آراست.

خودداری وزارت کشور از اعلام نتیجه شمارش آرا در حوزه های مختلف از جمله نخستین نشانه هایی بود که باعث تردید مخالفان احمدی نژاد نسبت به نتیجه انتخابات شد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در نامه هایی به شورای نگهبان نتایج اعلام شده انتخابات را غیرقابل قبول دانسته و خواستار ابطال آن شده اند و محسن رضایی، دیگر نامزد این انتخابات هم در نامه ای به شورای نگهبان به موارد متعدد تخلف انتخاباتی اعتراض کرده و آمار انتشار یافته از آرایی را که کسب کرده مورد تردید جدی قرار داده است.