شهروند ـ آرش عزیزی: ایندرجیت سینگ ره ‌یات که پیش از این به خاطر مشارکت در حمله‌ ی تروریستی به دو پرواز هواپیمایی ایر ایندیا در سال ۱۹۸۵، بیست سال را در زندان گذرانده بود، بار دیگر به نه سال زندان به خاطر شهادت دروغ در مورد همان پرونده محکوم شد تا آخرین حکم مربوط به بزرگترین حمله‌ ی تروریستی تاریخ کانادا نیز صادر شده باشد.

محاکمه‌ ی مربوط به ماجرای ایر ایندیا در سال ۲۰۰۵ خاتمه یافته بود و در آن دو ساکن ونکوور که به قتل ۳۳۱ نفر متهم بودند، تبرئه شده بودند. حالا اما معلوم شد آقای ره‌ یات در آن دادگاه دروغ گفته است.

قاضی مارک مک ‌اوان از دادگاه عالی بریتیش کلمبیا با این حساب سنگین‌ ترین حکمِ تاریخ کانادا برای شهادت دروغ را صادر کرد.

قاضی گفت: «مصمم بودن آقای ره ‌یات برای عدم اعطای هرگونه اطلاعات مفید به دادگاه مستقیماً نشان از تعهدش به فعالیت ‌هایی می‌دهد مغایر با ارزش‌ های جامعه‌ ی کانادا و علیه همان روندی که این ارزش‌ ها را تدوین و از آن‌ها حفاظت می‌ کند.» او در ضمن اضافه کرد که شهادت دروغ باعث می ‌شود حرف‌های او در مورد پشیمان بودنش و این ادعا که از او سوءاستفاده شده زیر سئوال رود.

قاضی مک ‌اوان افزود: «آقای ره ‌یات در جایگاه شاهد همچنان همانند مردی عمل کرد که به آرمانی متعهد است که صدها مرد و زن و کودک را بی ‌ارزش می ‌داند.» قاضی البته تاکید کرد که معلوم نیست اگر آقای ره‌ یات راستش را گفته بود حکم دادگاه ایر ایندیا متفاوت می ‌بود یا نه.

آقای ره ‌یات در سال ۲۰۰۳ در محاکمه ‌ی ریپوداما سینگ مالک و عجالیب سینگ باگری، که به خاطر مشارکت در قرار دادن مواد منفجره در دو هواپیما متهم به قتل بودند، شهادت داد. در این محاکمه این دو نفر از تمامی اتهامات تبرئه شدند.

همچنان ناروشن

با این حکم، پرونده ‌های دادگاه در مورد مرگبارترین حمله ‌ی تروریستی تاریخ کانادا بسته می‌ شود. تا به حال بیش از ۱۳۰ میلیون دلار خرج تحقیقات پلیس و پرونده‌ های دادگاه شده، اما آقای ره‌ یات همچنان تنها کسی است که برای بمبگذاری‌ های ماه ژوئن ۱۹۸۵ از دادگاه حکم دریافت کرده است.

ره‌ یات قبلا به خاطر تهیه ‌ی بخش‌ هایی از دو بمبی که در فرودگاه ونکوور در هواپیماها کار گذاشته شد، ۲۰ سال را در زندان گذرانده، اما هنوز معلوم نیست چه کسی بمب ‌ها را ساخته، چه کسی آن‌ها را به فرودگاه آورده یا چه کسی چمدان ‌های حاوی بمب را سوار هواپیماهایی که ونکوور را ترک گفتند، کرده.

شواهد دادگاه نشان می ‌داد که دو نفر افراطی سیک ‌مذهب از ونکوور که خواهان استقلال منطقه‌ ی سیک ‌نشینِ هند (خالستان) بوده‌ اند، بمب‌ ها را کار گذاشته ‌اند. یک بمب روی هوا در پرواز ایر ایندیا از کانادا به هیت‌ روی لندن منفجر شد و بمب دیگر در فرودگاه ناریتای توکیو.

گری باس از مامورین پلیس فدرال بیرون دادگاه اعلام کرد تحقیقات در مورد این واقعه، با گذشت ۲۵ سال، همچنان ادامه دارد. او گفت ۲۵ افسر پلیس به طور تمام ‌وقت روی این پرونده کار می‌کنند.

بازماندگان واقعه ضمن ابراز خرسندی از حکم جدید برای آقای ره‌ یات گفته ‌اند پس از ۲۵ سال «عدالتی بسیار اندک» دیده ‌اند.