شهروند ـ آرش عزیزی: برای هر کس که تا به حال با ساس‌های خانگی روبرو بوده است، قضیه به قدری حساس و احساسی است که شرح آن برای کسانی که این تجربه را از سر نگذرانده ‌اند واقعا راحت نیست. از همین رو است که نویسنده‌ ی این سطور، که بخش اعظم سال گذشته را مشغول جنگ تن به تن با این حشرات موذی بود و در نهایت پس از خرج دلارهای بی‌پایان چاره ‌ای به جز ترک خانه و رفتن به منزل جدید نداشت، نیز نمی ‌تواند خبری را که اخیرا در این مورد اعلام شده به طور معمول گزارش کند و همین است که پاراگراف اول این خبر را اینگونه که می‌بینید نوشتیم.

دوشنبه‌ ی این هفته تورنتو استار گزارش داد دولت لیبرال انتاریو قرار است ۵ میلیون دلار صرف برنامه ‌ای برای مقابله با ساس ‌های خانگی(bedbugs) کند. اعلام شده بود ۳۶ واحد بهداشتی سراسر استان می ‌توانند برای اختصاص بخشی از این بودجه اقدام کنند و گل سرسبد آن قرار است وب‌سایتی به نام bedbugsinfo.ca باشد. یکی از منابع دولتی در مصاحبه با استار گفته بود این برنامه قرار است به مردم بیاموزد «چگونه ساس ها را تشخیص دهند و چه اعمالی انجام دهند.»

کسی که این برنامه را پیش برده، مایک کول، نماینده‌ ی لیبرال اگلینتون ـ لورنس، بوده است که در مصاحبه با رسانه ‌ها گفته: «بهترین وسیله ی مبارزه با ساس‌ها آموزش است و در نتیجه ما می‌ خواهیم انتاریویی‌ ها را با اطلاعات قابل اعتماد مجهز کنیم.»

اما سئوالی که خیلی ‌از ساس ‌زده ‌ها دارند این است که آیا واقعاً مشکل «آموزش» و «اطلاعات» بوده است؟

بدون شک عدم اطلاع از چگونگی این پدیده و راه‌ های مقابله با آن، مهم است، اما مشکل واقعی هزینه ‌های هنگفت این کار، بخصوص برای مستاجران که اغلب درآمد چندانی برای خرج ‌هایی از این دست ندارند، است که دولت لیبرال قرار نیست یک دلار هم خرج آن بکند.

جو فیوریتو، ستون ‌نویس تورنتو استار که جنگی علیه ساس‌ها را آغاز کرده بود نیز خواهان وضع استانداردی همگانی برای شرکت ‌های سمپاشی شده بود، اما مشکل اصلی این است که چه کسی قرار است هزینه ‌ی چند صددلاری را برای مقابله با این حشرات موذی پرداخت کند؟

مایکل پرو، نماینده ‌ی نیودموکراتِ بیچز ایست یورک، با اشاره به همین مطلب خواهان این شد که دولت لیبرال صاحب خانه ‌ها را وادار سازد ظرف ۷۲ ساعت دست به برخورد با ساس‌ها بزنند و تا زمانِ نابودی این حشره، مکان اقامت رایگانی برای مستاجران فراهم کنند. این دقیقاً وضعیت این قانون در شهر سان فرانسیسکوی آمریکا است.

پرو با اشاره به طرح لیبرال‌ها گفت: «هیچ چیز در مورد مسئولیت صاحب‌ خانه ‌ها در این طرح نیست. پنج میلیون دلار که در سراسر استان خرج شود، کافی نیست.»

عجیب این‌جا است که آقای کول در پاسخ به این انتقادات گفته این طرح «قرار نیست ساس‌ها را به کلی از بین ببرد.» و سپس گفته: «قبل از این‌که تشک دست‌ دوم، لوازم دست ‌دوم، کتاب‌های دست دوم به خانه بیاورید بهتر است کنترل کنید و ببینید که آلوده نباشند.» که به نوعی تقصیر را به گردنِ مبتلایان به این آفت می ‌اندازد در حالی که کارشناسان همه می‌ دانند گرفتن این حشرات کاملا خارج از اراده‌ ی فرد مبتلا است و راه های ورود آن‌ ها به خانه بسیار متعدد است.

باید دید که بالاخره شهرداری راب فورد یا دولت لیبرل مک‌گینتی کاری جدی برای این مشکل اساسی و روزافزونِ تورنتویی‌ ها می‌کنند یا خیر؟ عمل به پیشنهادات نماینده‌ ی ان.دی.پی مسلما قدمی بزرگ در این راه خواهد بود.