محمد رحیمیان

چند بار در سال به دندانپزشکی مراجعه می کنید و آخرین باری که به دندانپزشکی مراجعه کرده اید چه زمانی بوده؟ اگر بیمه هستید، چه درمان هائی را توانسته اید از بیمه دریافت کنید؟ در هر بار مراجعه به دندانپزشکی چه هزینه ای بابت درمان دندان خود پرداخته اید، چقدر از این هزینه را بیمه پرداخت کرده و چند بار مجبور شده اید بابت درمان مجدد همان دندان وقت صرف کنید و هزینه بپردازید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید اگر برنامه منظمی برای معاینه از وضعیت سلامت دهان و دندان خود داشته باشید چقدر از هزینه های دندانپزشکی که شما باید متحمل شوید کم می شود؟ امروزه با توجه به تغییر روش زندگی افراد و موقعیت شغلی و اجتماعی آنها توجه به سلامت دهان و دندان و داشتن دندان های سالم و زیبا که مقبولیت اجتماعی داشته باشد رو به افزایش است. یکی از روش های تعیین میزان تقاضای مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی تعداد مراجعاتی است که هر فرد به پزشک دارد و تقاضا برای گرفتن خدمات دندانپزشکی مقوله ای جدا از نیازهای دندانپزشکی فرد است چرا که ممکن است تمامی افراد به نحوی نیاز به درمان دندانپزشکی داشته باشند، اما عواملی که سبب می شود فرد برای گرفتن نیاز دندانپزشکی خود به دندانپزشک مراجعه نماید متفاوت است و عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این مراجعه تأثیرگذار است. امروزه در کشورهای صنعتی و پیشرفته تقریباً پنجاه درصد مردم حداقل هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه می کنند و پوشش بیمه دندانپزشکی نقش مهمی در میزان دریافت خدمات دندانپزشکی داشته است.

در  یک بررسی دیگر که توسط شرکت بیمه  Aetnaو با همکاری دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کلمبیای امریکا طی مدت دو سال صورت گرفته است، در بین بیمه شدگان تحت پوشش این شرکت، هزینه های درمانی یکصد و چهل و چهار هزار بیمه شده که در مراحل اولیه ابتلا به جِرم و عفونت های لثه ای، تحت درمان های دندانپزشکی آموزش بهداشت، جِرم گیری و بروساژ قرار گرفته بودند در مقایسه با سایر بیمه شدگان، کاهش شدیدی نشان می داد. به طوری که این گروه۹ درصد در هزینه  های دیابت، شانزده درصد در هزینه های بیماری های قلبی و عروق کرونر و یازده درصد در هزینه های ناشی از حمله های مغزی و قلبی کاهش نشان می دادند. همچنین در تحقیق دیگری مشخص گردیده است که جِرم گیری و درمان سریع خانم های بارداری که لثه های عفونی دارند،  تا هشتاد و چهار درصد، از زایمان های زودرس جلوگیری می نماید.  

در هر حال می توان گفت که مراقبت های دندانپزشکی در کنار سایر مراقبت های سلامتی از موارد اجتناب ناپذیری است که هر خانواده ای به آن نیاز دارد و برنامه ریزی صحیح برای سالم نگهداشتن دندان ها می تواند تا حدود زیادی از تحمل هزینه های اضافی جلوگیری نماید و در کنار هزینه با توجه به اینکه درمان شما پیچیده تر شده است امکان موفقیت آن نیز به همان نسبت کاهش می یابد.

بیمه در عرصه های گوناگون زندگی شما، وسیله ای است برای کسب آرامش. اگر با این امکان آشنایی دقیقی ندارید لطفا با ما تماس بگیرید. دانستن آنچه می تواند در آینده شما را یاری دهد بهتر از ندانستن آن است مگر نه؟…

 

 

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime