دکتر پرویز قدیریان

براکلی و ترکیبات موجود در آن موثرترین محافظ بافت های معده و روده در برابر عوامل عفونت زا و مسمومیت های غذائی هستند. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه لیورپول در ژورنال علمی GUT انتشار داده اند. این دانشمندان امیدوارند که یافته جدیدشان بتواند از بسیاری از ناهنجاری های معده مانند التهاب و همچنین عوارض و بیماری های قسمت های دیگر دستگاه گوارش مانند سندروم روده حساس و بیماری Crohn جلوگیری نماید. این بیماری مزاحم و خسته کننده که مستلزم رژیم غذائی بسیار سخت و روش زندگی مخصوص است، به علت التهاب روده به سختی درمان می شود و داروی موثری برای آن وجود ندارد. حال اگر ترکیبات براکلی بتواند از بروز و پیشرفت آن جلوگیری نماید در حقیقت انقلابی در این زمینه به وجود خواهد آورد. در بسیاری از افراد که به ناهنجاری های دستگاه گوارش دچار هستند، به علت ضعف سیستم دفاعی بدن بافت های داخلی روده ها محل استقرار و تکثیر انواع مختلف باکتری های زیانبار شده نه تنها سبب بروز درد شدید می شوند، بلکه به هضم و جذب غذا لطمه وارد می کنند که در نتیجه نوعی بیماری سوء تغذیه را به وجود می آورند که همراه است با کم شدن وزن بدن و احساس ضعف و بی حالی.

در این پروژه تحقیقاتی، پژوهشگران مورد بحث مقداری از عصاره براکلی و فیبر موجود در آن را بر روی بافت های پوشش داخلی روده مخصوصاً M – cells در خارج از بدن آزمایش کرده اند. این بررسی نشان داد که ترکیبات موجود در براکلی در تمیز کردن روده و خارج کردن مواد زائد از بدن نقش دارند و نمی گذارند غذا بیش از حد لازم در روده باقی مانده و تخمیر شود و محیط را برای رشد و تکثیر میکروب های زیانبار آماده سازد که در نتیجه حرکت بیماری های روده کندتر شده و بهبودی حاصل می شود. اصولاً بیماری های روده مانند بیماری Crohn در کشورهائی که مردم غذاهای از پیش تهیه شده مصرف می کنند و کمتر توجهی به فیبر و سلولز رژیم غذائی دارند فراوان دیده می شود. سبزی جات و میوه جات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و در این میان فیبر براکلی و ترکیبات موجود در آن از نظر ارزش غذائی در صدر جدول قرار دارند. این سبزی که به سبزی ضد سرطان معروف است و در حقیقت حاوی انواع مختلف ویتامین و املاح و فیتوکمیکال و غیره می باشد این بار یکی از بهترین و موثرترین غذاها شناخته شده که در سلامتی و بهزیستی دستگاه گوارش مهم می باشد. عده ای از مردم نمی توانند مصرف براکلی خام را تحمل کنند به همین جهت بخارپز این سبزی توصیه می شود.

 

نقش اسیدهای چرب امگا ۳ در سلامتی چشم

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز که یکی از معتبرترین دانشگاه های دنیا است اعلان نموده اند که افرادی که به اندازه لازم و کافی امگا۳ مصرف می کنند خیلی کمتر به بیماری های چشم مخصوصاًAMD دچار می شوند. این پژوهشگران تعداد ۲۵۲۰ نفر از افراد ۶۵ تا ۸۴ ساله را برای مدت طولانی زیر نظر گرفته و تحقیقات دقیقی از روش زندگی و تغذیه ی آنها به عمل آوردند و معلوم ساختند که افرادی که در رژیم غذائی روزانه ی آنها مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا۳ وجود دارد خیلی کمتر به عوارض و بیماری های چشمی مبتلا می شوند. دو سال قبل گروه دیگری از دانشمندان گزارش کرده بودند که افرادی که به مصرف امگا۳ عادت دارند ۲۵ درصد کمتر به بیماری های چشم، مخصوصاً AMD دچار می شوند و این بار پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز آن را تأیید کردند.

ترکیبات اسیدهای چرب امگا۳ و انواع آنتی اکسیدان های موجود در این دسته از غذاها می توانند سبب قدرت قوه بینائی شوند. ماهی های پر چرب، روغن ماهی و بعضی از دانه های روغنی و هم چنین دانه کتان منابع خوبی از امگا۳ هستند و در سلامت قلب و عروق و بسیاری از اعضاء بدن نقش دارند. مطالعات علمی ثابت کرده اند که این دسته از اسیدهای چرب هم چنین قادرند از بیماری های قند، افسردگی، دردهای مفاصل، سرطان و غیره جلوگیری کنند. این اسید چرب در برابر نور و حرارت زیاد اکسیده می شود. در این صورت کپسول های امگا۳ که تاریخ مصرف ندارند و چگونگی تهیه و نگهداری آن ها معلوم نیست، نباید خریداری و مصرف شوند، بلکه مقدار لازم مورد نیاز بدن باید از طریق مصرف غذاهای مختلف تامین گردد.

سبزیجات سبز تیره رنگ و بیماری قند

مقاله علمی جالبی توسط گروهی از پژوهشگران انگلیسی در ژورنال پزشکی به چاپ رسیده که رابطه ی مصرف سبزیجات سبز تیره رنگ را در کاهش بروز بیماری قند نوع دو خبر می دهد. این گروه با تجزیه و تحلیل شش پروژه تحقیقاتی در این زمینه که بیشتر از ۲۲۰ هزار نفر را زیر پوشش قرار داده ثابت کرده اند که مصرف سبزیجات سبز تیره رنگ امکان بروز بیماری قند را تا حدود ۱۴ درصد کاهش می دهند که رقمی است بزرگ. این دانشمندان معتقدند که سبزیجات مورد بحث حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و منیزیوم هستند که خود در سوخت و ساز قند خون نقش داشته و سبب سلامتی غده لوزالمعده نیز می گردند، ولی باید اضافه نمود که این یافته جدید پیشنهاد نمی کند که سبزیجات دیگر بی خاصیت بوده و نباید مصرف شوند. در حال حاضر تحقیقات علمی به وضوح ثابت کرده اند که به طور کلی سبزی و میوه، مخصوصاً سبزیجات سبز تیره رنگ و میوه جات خوش رنگ و پررنگ نقش مهمی در بهزیستی و سلامت قلب و عروق و در پیش گیری سرطان و بیماری قند و چاقی و غیره دارند. این دسته از پژوهشگران معتقدند که هر کسی باید در روز حدود پنج پرس (portion) سبزی و میوه مصرف کند تا سلامتی حاصل گردد.

درصد بالائی از مردم در طول عمر خود به بیماری قند نوع دو دچار خواهند شد و در حال حاضر میلیونها نفر در دنیا به این بیماری خسته کننده دچار هستند. هنوز داروی موثری برای درمان این بیماری وجود ندارد، ولی با انسولین و داروهای خوراکی همراه با رژیم غذائی سالم و ورزش می شود این بیماری را کنترل کرد. یافته جدید در مورد رابطۀ سبزیجات سبز تیره رنگ و کاهش بروز و پیشرفت بیماری قند خبریست بسیار جالب که می تواند در کنترل قند خون موثر باشد.

 دعا و نیایش از پیری زودرس مغز جلوگیری می کند

مقاله ی جالبی در رابطه با مراقبه (Meditation) و دعا و نیایش و جلوگیری از پیری زودرس مغز به چاپ رسیده که دانستن آن مفید می باشد. در این مقاله ذکر شده که افرادی که عادت به Meditation و دعا دارند کمتر دچار عارضه استرس و اضطراب و نگرانی می شوند و روی هم رفته دارای فشار خونی طبیعی و قلب و عروق سالم هستند. در یک بررسی علمی از مغز گروه بزرگی از مردم MRI به عمل آمده و روش زندگی و تغذیه و عقاید و باورهای آنها در مورد دعا و نیایش به دقت مطالعه گردیده، این بررسی جالب نشان می دهد که افرادی که هر روز در محیطی آرام به دعا و نیایش می نشینند خیلی کمتر به پیری زودرس مغز دچار می شوند و عارضه فراموشی در آنها کمتر مشاهده می گردد. فواید دیگر دعا و نیایش و توکل تقلیل هورمون های استرس در بدن است که خود موجب نوعی آرامش می شود. این دسته از افراد خیلی آسانتر و راحت تر می توانند با مشکلات کنار آمده و با دیگران رابطه دوستانه داشته باشند. در ضمن این افراد در کار و زندگی موفق تر و در برابر حوادث زندگی بردبارتر هستند. روش های مختلف Meditation وجود دارند که می توان به آن توجه نموده و به موقع انجام گیرد.

 بهتر است باور کنید

قلب یک شخص روزی ۱۰۱ هزار بار می تپد. این مقدار برای یک دوره از زندگی با حد متوسط طول عمر حدود ۳ بیلیون بار خواهد بود. در ضمن در این مدت قلب انسان قادر است حدود ۴۰۰ میلیون لیتر خون را به اعضاء بدن تلمبه کرده و غذا و اکسیژن به بافت ها و سلولها برساند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net