آرش عزیزی

مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال کانادا و رهبر رسمی اپوزیسیون که این روزها سخت مشغول کمپین در ماه ‌های پیش از وقوع انتخابات احتمالی فدرال است، سه ‌شنبه ‌ی این هفته کنفرانسی مطبوعاتی مخصوص رسانه ‌های قومی کانادا برگزار کرد. این جلسه که در ساختمان «انجمن کهنه ‌سربازانِ منطقه‌ ی مارکهام» برگزار می‌ شد با حضور بسیاری از خبرنگاران جوامع قومی، از جمله خبرنگار شهروند، همراه بود. به غیر از ایگناتیف، بعضی از اعضای کابینه‌ ی او و سایر رهبران حزب لیبرال نیز حضور داشتند از جمله جیم کاریجیانیس، راب آلیفانت و برایان ویلفرت، نمایندگان فدرال؛ هلنا ژازک، نماینده‌ ی استانی «اوک ریجز ـ مارکهام» (حوزه ‌ای که جلسه در آن برگزار می ‌شد). علاوه بر این دو نفر از نامزدهای حزب لیبرال برای انتخاباتی فدرال آتی نیز حضور داشتند: لوئی تملکووسکی، نامزد لیبرل‌ها در اوک ریجز ـ مارکهام که قبلا نیز چهار سال نماینده ‌ی این حوزه در مجلس بوده و کارن ماک، نامزد لیبرال‌ها در حوزه ‌ی تورن هیل.

از چپ: جیم کاریجیانیس، هلنا ژازک، مایکل ایگناتیف، لئو تملکووسکی، برایان ویلفرت و راب آلیفانت

آقای تملکووسکی که نامزد لیبرال‌ها در حوزه‌ ی محل برگزاری جلسه بود به نوعی نقش میزبان مراسم را بازی می‌کرد. او که پس از انتخاب در سال ۲۰۰۴ اولین نماینده ‌ی مقدونیه ‌ای تبارِ مجلس بود تا سال ۲۰۰۸ در این مقام باقی ماند، اما در انتخابات این سال با اختلاف ۵۰۰ رای شکست خورد تا این حوزه اکنون متعلق به نماینده ‌ای محافظه ‌کار باشد.

تملکووسکی در مصاحبه با شهروند گفت «سیاست اقتصادی، سیاست خارجه و همچنین آموزش و پرورش و ایجاد شغل» دلایلی است که فکر می‌کند می‌ تواند باعث شود مردم کانادا این بار هارپر را بیرون کنند و تاجِ نخست ‌وزیری را به سر ایگناتیف بنشانند. آقای تملکووسکی گفت اگر دولت محافظه‌ کار آینده ‌نگر بود بلافاصله پیش از بحران قبلی مالیات ‌های فروش به اندازه ۱۲ میلیارد دلار را حذف نمی‌ کرد. او مدعی شد مردم کانادا در حال حاضر به اقتصاد و به دولتشان اعتماد ندارند و لیبرال‌ ها خواهان تغییر این اوضاع هستند.

 

علیه قطع بودجه ی تازه واردین

ایگناتیف طبق معمول سخنان خود را با تجلیل از نقش رسانه ‌های قومی آغاز کرد. او گفت: «شما برای دموکراسی کانادایی بسیار حیاتی هستید.» و به خاطر «خدمت عمومی» رسانه‌ های حاضر از آن‌ها تشکر کرد.

رهبر لیبرال ‌ها در سخنانی کوتاه به انتقاد از دولت هارپر پس از پنج سال از گذشت آن پرداخت. ایگناتیف روی دو مساله انگشت گذاشت، یکی گزارش ‌های جدیدی که نشان می دهد تازه ‌واردان و مهاجران کانادا نرخ موفقیت بسیار کمتری از بقیه دارند و دیگری تصمیم اخیر دولت محافظه‌ کار برای کاهش بودجه‌ ی آژانس‌ های کمک به تازه‌ واردان.

آقای ایگناتیف گفت:‌«در زمانِ استفن هارپر میزان اختلاف موفقیت تازه‌ واردان به کانادا نسبت به بقیه رو به رشد است. قطع بودجه ‌ی تازه‌ واردان، ادغام و آموزش زبان مهاجران تنها اوضاع را بدتر می‌کند.»

مایکل ایگناتیف رهبر حزب لیبرال کانادا در کنفرانس مطبوعاتی

او اضافه کرد: «حالا آقای هارپر فکر می‌کند می ‌تواند آن‌ ها را با ارعاب از صحبت علیه این قطع بودجه ‌ها  منع کند. هارپر می ‌تواند از یک موضوع مطمئن باشد ـ حزب لیبرال در دفاع از این خدمات ضروری صحبت خواهد کرد و مخالف آخرین حمله ‌ی دولت به ارزش‌ های دموکراتیک ما خواهد بود.»

در ماه دسامبر بود که دولت هارپر اعلام کرد ۱۰ درصد بودجه ‌ی سازمان ‌های کمک به تازه‌ واردان در سراسر کشور را کاهش می‌ دهد و بودجه ‌های بسیاری سازمان ‌ها را تا سطح ۷۰ درصد کاهش داده است. مجموعا ۵۳ میلیون دلار از این بودجه قطع شده که ۸۵ درصد آن شامل سازمان‌ های انتاریو می‌ شود و بخش مهمی از آن شامل سازمان‌ هایی در نوا اسکوشیا و بریتیش کلمبیا. چنان‌که در هفته‌ ی قبل گزارش کردیم، اریک هاسکینز،‌ وزیر مهاجرت دولت لیبرالِ انتاریو، به این اقدام هارپر اعتراض کرده است.

موردی که ایگناتیف از آن به عنوان «ارعاب» نام می‌ برد به مساله ‌ای برمی‌گردد که اخیرا در مورد سازمان همکاری مهاجرت یورک ساوت-وستون در تورنتو برملا شده است. به گزارش تورنتو استار، این گروه چتری سازمان‌ های داوطلبانه که ۲۶ گروه عضو دارد اخیرا ایمیلی از دولت دریافت کرده که از آن‌ها خواسته در جلسه ‌های خود هیچ حرفی در مورد قطع بودجه نزنند.

راب آلیفانت، نماینده‌ ی تورنتو و منتقد مولتی‌کالچرالیسم حزب لیبرال، در این مورد گفت: «هارپر باید به خاطر این سوءاستفاده آشکار از قدرت برای ساکت کردن منتقدان خود عذرخواهی کند.»

 

واکنش لیبرال ها به انقلاب در تونس

پیش از شروع جلسه از جیم کاریجیانیس، نماینده‌ ی یونانی ‌تبارِ اسکاربورو-آجینکورت، که به توجه دائمی خود به مسائل بین ‌المللی معروف است، نظرش را راجع به تونس پرسیدم. نماینده‌ ی لیبرال گفت: «بسیاری از رئیس ‌جمهورهای خاورمیانه مادام ‌العمر هستند. بالاخره یکی از جوامع عرب به پا خاست و به فکر حرکت به سوی دموکراسی است.»

جلسه که شروع شد همین سئوال را از رهبر لیبرال‌ ها پرسیدم و مطرح کردم که چرا همه‌ ی کشورهای غربی از حاکمان مستبد منطقه که متحد غرب هستند حمایت می‌کنند. جالب آن‌جا که ایگناتیف که از ایرانی بودن من و فعالیتم علیه جمهوری اسلامی با خبر بود، در پاسخ به این سئوال مجددا به موضع خود علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد، اما حاضر نشد سخنی در مورد یکی از سایر دیکتاتوری‌ های عرب که نام برده بودم (مثل مصر) بگوید.

ایگناتیف گفت: «هر کس که به اخبار تونس نگاه کرده شاهد شجاعت عظیم مدنی است. این جامعه‌ ای تحصیل‌ کرده است که جوانان تحصیل‌ کرده در آن نمی‌ توانستند شغلی بیابند و بیشتر و بیشتر از فسادِ رژیم ناشکیبا می ‌شدند. آن‌ ها پیغامی به سراسر جهان عرب و پیغامی به کانادا فرستاده ‌اند. ما باید به روشنی از حقوق بشر و دموکراسی حمایت کنیم.»

رهبر لیبرال‌ها افزود: «ما قابلیت تحمیل ارزش ‌هایمان بر دیگران را نداریم اما می ‌توانیم وقتی با سایر کشورها حرف می‌ زنیم بر ارزش ‌هایمان ایستادگی کنیم.» او سپس به ایران اشاره کرد و گفت: «مثلا وقتی مردم علیه رژیم احمدی ‌نژاد در ایران می ‌ایستند می ‌توانیم کنارشان باشیم. من به تهران رفته ‌ام با کسانی که برای دموکراسی و آزادی می‌ جنگند دیدار کرده ‌ام. به شیراز و اصفهان هم رفته ‌ام و می‌ دانم باید پیغام روشنی به احمدی‌ نژاد بفرستیم که او نمی‌ تواند آمال مشروع مردم را تا همیشه سرکوب کند و مگر نه آن‌ چه در در تونس اتفاق افتاد بر سر او خواهد آمد. ما نمی‌ توانیم در مسائل داخلی ایران دخالت کنیم، اما می‌توانیم موضع‌ مان را روشن سازیم.»

او سپس به صحبت‌ های هفته ‌ی قبل پیتر کنت، نماینده‌ ی محافظه‌ کار تورن هیل که اخیرا وزیر محیط زیست شده، و صحبت‌های او در دفاع از «نفت اخلاقیِ» کانادا اشاره کرد و گفت: «آیا واقعا کانادا باید با عربستان سعودی مقایسه شود؟ من هم صنعت نفت قوی و رقابتی برای کانادا می ‌خواهم، اما به شرطی که از نظر محیط زیستی پایدار باشد و به حقوق بشر احترام بگذارد. این در ضمن شامل شرکت ‌های معدن ما در خارج نیز می‌شود.»

او در انتهای پاسخ به این سئوال ضمن یادآوری موضع حزبش در رابطه با تخاصم اسرائیل و فلسطین گفت: «ما همیشه گفته ‌ایم حزب دو دولتی هستیم. ما به سیاست خارجی متوازن در خاورمیانه اعتقاد داریم. توازن به معنای بی ‌طرفی نیست. ما همیشه در کنار اسرائیلِ دموکراتیک علیه هر نوع گروه تروریستی می ‌ایستیم. اما همیشه باور داشته ‌ایم که مردم فلسطین باید دولتی داشته باشند و با صلح در کنار دولت اسرائیل زندگی کنند.» او دولت هارپر را به «عدم توازن» متهم کرد و گفت در صورت انتخاب «نفوذ خود در خاورمیانه را باز پس می‌گیریم.»

مقاله ‌ی توهین ‌آمیز مجله ‌ی مک‌لینز در مورد دانشجویان آسیایی ‌شرقی ‌تبار دانشگاه تورنتو، تلاش های محافظه‌ کاران برای «مانور سیاسی» در جوامع قومی و  وضع این جوامع در دولت هارپر از سایر مسائلی بود که مطرح شد و ایگناتیف در بخش پرسش و پاسخ به آن‌ها پرداخت.

آرش عزیزی (راست) خبرنگار شهروند در حال گفت وگو با لئو تملکووسکی