محمود احمدی نژاد به عنوان ناظر در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای شرکت کرده است.

شهروند ۱۲۳۴  پنجشنبه ۱۸ جون  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: محمود احمدی نژاد به عنوان ناظر در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای شرکت کرده است.

روز سه شنبه، ۱۶ جون (۲۶ خرداد)، رئیس جمهوری ایران در نخستین سفر خارجی خود پس از برگزاری انتخابات جنجال برانگیز این کشور، وارد شهر یکاترینبورگ در روسیه شد و در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد.

سفر احمدی نژاد به روسیه با یک روز تاخیر صورت می گیرد و قرار بود او روز دوشنبه به روسیه سفر کند، اما این سفر صورت نگرفت.

مقامات جمهوری اسلامی در مورد علت تاخیر در انجام این سفر توضیحی نداده اند، اما خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از منابع آگاه در اجلاس گفته است که محمود احمدی نژاد در جلسه عمومی سازمان حضور خواهد داشت و قرار است بعد از ظهر در گفتگویی با خبرنگاران شرکت کند.

سفر محمود احمدی نژاد به روسیه در حالی صورت می گیرد که اعلام پیروزی او در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به برگزاری تظاهرات و راهپیمایی های اعتراضی در داخل ایران منجر شده که همچنان ادامه دارد.

در عین حال، خبرگزاری های ایران از ارسال پیام های تبریک از سوی تعدادی از سازمان ها و رهبران چند کشور جهان برای محمود احمدی نژاد خبر داده اند و گفته می شود که رئیس جمهوری روسیه نیز انتخاب مجدد او را تبریک گفته است.

دو کشور چین و روسیه، که از پایه گذاران سازمان همکاری شانگهای هستند، روابط تجاری گسترده ای با ایران دارند و به عنوان اعضای گروه ۱+۵، در مقایسه با اعضای غربی این گروه از اتخاذ موضع ملایمتری در برخورد با بحران هسته ای ایران حمایت می کنند.

برخی ناظران گفته اند که رهبران جمهوری در نظر داشتند با تشویق مردم به مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، وجهه مطلوبتری از خود در جامعه بین المللی ارائه دهند اما تردیدهایی که در مورد سلامت این انتخابات پدید آمده است می تواند موقعیت احمدی نژادرا در مراودات بین المللی تضعیف کند.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ و با عضویت شش کشور منطقه – روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان تشکیل و جانشین گروه موسوم به شانگهای پنج شد که با عضویت این کشور ها، به استثنای ازبکستان، در سال ۱۹۹۶ ایجاد شده بود.

این سازمان هدف خود را مبارزه با تروریسم، جنبش های جدایی طلبانه و افراطی گری عنوان کرده هر چند هدف اصلی اعضا، بخصوص دو کشور روسیه و چین، جلوگیری از نفوذ ایالات متحده در منطقه آسیای میانه نیز بوده است.

علاوه بر اعضای اصلی، کشورهای هند، ایران، مغولستان و پاکستان به عنوان اعضای ناظر و چند سازمان و کشور دیگر، از جمله افغانستان، به عنوان کشور میزبان در اجلاس سران این سازمان شرکت می کنند.

در سال گذشته، ایران رسما تقاضا کرد به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شود و برخی از ناظران این اقدام را به منزله تلاش برای تبدیل این سازمان به یک تشکل ضد غربی دانستند، اما هنوز این درخواست رسما پذیرفته نشده است.