وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۵ جون در لوکزامبورگ، خواهان روشنگری درباره "تقلبات انتخاباتی" احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری ایران شدند.

شهروند ۱۲۳۴  پنجشنبه ۱۸ جون  ۲۰۰۹


 

شهرزادنیوز: وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۵ جون در لوکزامبورگ، خواهان روشنگری درباره "تقلبات انتخاباتی" احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری ایران شدند.

به گزارش روزنامه استاندارد اتریش، "میشائیل اشپیندل‌اِگر"، وزیر خارجه اتریش، طی سخنانی در شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، ضمن درخواست روشنگری درباره اتهامات مربوط به تقلب در انتخابات، نگرانی عمیق خود را از آنچه که در خیابان‌های ایران روی می‌دهد، ابراز داشت.

وزیر خارجه لوکزامبورگ، نیز طی سخنانی گفت: این نکته را باید در نظر گرفت که زنان و جوانان با قدرت به میدان آمده‌اند و این "نطفه"ای ست که باید بر اساس آن بحث حکومت قانون را در ایران پیش برد.

کمیسر روابط خارجی و سیاست همسایگی جامعه اروپا، نیز اظهار امیدواری کرد که "اتهامات مربوط به دستکاری در نتایج آرا" هر چه زودتر روشن شود و تأکید کرد: "من احترام عمیق خود را به کسانی که جرأت می‌کنند برای تظاهرات مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها بروند، اعلام می‌کنم". وی افزود: باید امیدوار بود که نیروهای امنیتی از کاربرد خشونت خودداری کنند؛ این مهم‌ترین مسأله است.


 

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آلمان


 


 


 

به گزارش رادیو آلمان، فرانک والتر اشتین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، در مصاحبه‌ای با شبکه اول تلویزیون آلمان، اظهار داشت: آنچه در این روزها در ایران اتفاق می افتد، بویژه برخورد نیروهای امنیتی با مردم، گزارشگران و روزنامه‌نگاران داخلی و خارجی، غیر قابل تحمل است. وی در مصاحبه دیگری اعلام داشت که سفیر ایران برای ادای پاره‌ای توضیحات به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شده است.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که دولت آلمان مصمم است همراه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا از ایران بخواهد هر چه زودتر "شبهه‌های موجود در در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری" را برطرف کند. 


 

نظر دولت فرانسه


 

به گزارش رادیو فرانسه، هانری گنو، مشاور رئیس جمهوری فرانسه، در واکنش به نتیجه اعلام شده انتخابات گفته است: آنچه در ایران می‌گذرد، خبر خوشی برای هیچ کس نیست؛ نه برای ایرانیان و نه برای صلح و ثبات در منطقه. وی همچنین افزوده است که گزارشات منتشره در مورد برخورد مقامات ایرانی با تظاهرکنندگان "کمی خشن" بوده است.

"برنارد کوشنر"، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز مقامات ایران را به پرهیز از خشونت در برخورد با مخالفان فراخواند. وی همچنین افزوده است که گزارشات منتشره در مورد برخورد مقامات ایرانی با تظاهرکنندگان "کمی خشن" بوده است.


 

تردیدهای جدی در انتخاب احمدی‌نژاد


 


 


 

  "جو بایدن"، معاون رئیس جمهوری آمریکا، نیز طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون ان بی سی آمریکا اعلام داشته است که با توجه به شیوه سرکوب آزادی بیان توسط مقامات ایران، با توجه به نحوه‌ای که آنان مردم ایران را سرکوب می‌کنند، با ملاحظه بدرفتاری آنان با مردم، تردیدهای جدی در مورد حقانیت انتخاب مجدد احمدی‌نژاد وجود دارد.


 

نظر وزیر خارجه هلند


 

"ماکسیم فرهاخن"، وزیر خارجه هلند، روز یکشنبه اعلام داشت که به نظر می‌رسد که تدابیری برای نفوذ در صندوق‌ها، مانند محدود کردن دسترسی به اینترنت و انسداد سیستم پیامک تلفنی اتخاذ شده است. به گفته وی گزارش‌های مربوط به تقلب در جریان رأی‌گیری و شمارش آرا، حقانیت انتخابات را تضعیف می کند.