اعدام زهرا بهرامی، آنهم فقط به جرم شرکت در یک تظاهرات اعتراض آمیز نشان می دهد که رهبران نظام برای ادامه عمر ننگین خود و چند روز حکومت بیشتر حاضر به هر جنایتی می باشند.

ـ عرض به خدمت شما، جناب مولانا در مثنوی حکایت می کند که عزراییل قصد قبض روح شخصی را کرد. طرف به التماس افتاد و از باریتعالی چند صباحی مهلت خواست. عزراییل به آسمان برگشت و تقاضای آن شخص را با پروردگار در میان نهاد. جناب باریتعالی موافقت کرد که حاضر است مدتی وقت اضافه به طرف بدهد به شرط اینکه تمام بدن وی را بکنند در ماتحت یک الاغ و فقط سرِ وی بیرون باشد. عزراییل برگشت و شرط خالق را با او درمیان نهاد و طرف نیز با خوشحالی قبول کرد که چند ماهی به اینصورت زنده بماند و “زنده گی” کند!

***

چطوراست که معترضان در ایران فتنه گر لقب می گیرند، اما در مصر اعتراض کننده نام دارند؟ و جمهوری اسلامی که هرگونه حرکت اعتراضی را به شدت سرکوب می کند به مصر توصیه کرده که با تظاهرکنندگان با مسالمت برخورد نماید. به نظرشما چرا دولت معدلت پرور اسلامی چنین توصیه ای به مصری ها می کند؟

ـ چون از قدیم گفته اند “مرغ همسایه سوخاری است”!

***

قوه قضاییه نیز هر روز می گیرد و می کشد، وکلا و وزرا هر ساعت به چاپیدن مشغولند، سپاهیان نیز مانند حیوان بند بریده هرکار دلشان می خواهد می کنند، در مقابل رهبر عظیم الشان طبق معمول مسئولان را به تقوا دعوت می کند، اما حرفهای ولی عزیز به گوش کسی نمی رود و هرکس هر کار دلش می خواهد انجام می دهد!

ـ می گویند سربازان ارتش شوروی پس از تصرف پروس شرقی به سوی فراریان آلمانی از زن و کودک آتش گشودند و قتل عام کردند. خبر به استالین رسید، او با پوزخند گفت: ما برای ارتش شوروی زیاده از حد سخنرانی کرده ایم، بگذارید قدری نیز به میل و ابتکار خود عمل بکنند!

***

۵ خانوار هستیم که در یک ساختمان متعلق به مالک زندگی می کنیم. هر پنج تلفن متعلق به مالک است. یکی از ساکنان از پرداخت فیش هزینه تلفن خودداری کرده و می کند. مخابرات به جای قطع کردن تلفن این خانواده تلفن های بقیه را هم قطع کرده است به مخابرات هم مراجعه کرده ایم می گویند این قانون کار ماست.

ـ اخوی بروید صدقه بدهید که یکنفر از ساکنان این پنج واحد خلاف نکرده والا همه را می گرفتند اعدام می کردند!

***

این چه حساسیت و غوغایی است که در مورد جسد لنین در روسیه و حتی بین ایرانیان نیز بحث داغی درگرفته که آیا باید مومیایی لنین را دفن کرد یا خیر؟

ـ  اخوی غوغای پیش آمده ثابت می کند که روضه خوانی مختص ملایان نیست، همه ایدئولوژی ها و ایسم ها محتاج بقعه و بارگاه اند!

***

آقای دکتر میلانی در کتاب جدید خود”شاه” ، به دور از هرگونه بغض شخصی و پیشداوری به زندگی محمد رضا شاه پرداخته، اما آقای پرویز قلیچ خانی با یک ادعانامه سه صفحه ای در سخنرانی خود در تهرانتو خط بطلانی کشید بر دو هزار و پانصد سال تاریخ مملکت!  به نظر شما این تفاوت نگاه از چه چیزی ناشی می شود؟

– عرض به خدمت شما آقای میلانی محقق اندیشمندی است و چون با فکر و اندیشه سرو کار دارد بنابراین با قضایای تاریخی نرمشی برخورد می کنند، اما آقای قلیچ خانی چون فوتبالیست بزرگی بوده اند عادت دارند تاریخ را نیز مثل چمن لگدکوب نمایند!

***

می خواستم نسبت به عمل وحشیانه ای که منجر به از بین رفتن شیرهای پارک ارم که اکنون ثابت شده بیگناه به جوخه اعدام سپرده شده اند، اعتراض نمایم و مراتب تسلیت خود را به گوش مرحوم ” لاین کینگ” و بقیه شیرهای ایرانی برسانم و ضمنا بپرسم که این شیرها به چه جرمی اعدام شدند؟

ـ خواننده گرامی، چهارماً قوه قضاییه اعلام کرده که اگر شیرها اشتباهی اعدام شده باشند به بهشت خواهند رفت، سوماً آسیاب به نوبت است و بعد از انسانها نوبت حیوانات است، دوماً درنظام جمبوری اسلامی اعدام تنها محکومیتی است که قاضی حق دارد با شیر و خط در این مورد تصمیم بگیرد. اولند این شیرهای محترم را اعدام کردند تا شیرهایی که هشت ماه ایران و جهان را باغرش خود به لرزه درآوردند”شیر” فهم شوند!

***

چرا با وجود این همه اعتراض ها مشکل آب آبادان هنوز حل نشده است؟

– ولله ما تعجب می کنیم که چرا با وجود این همه اعتراض، کسی دستگیر و اعدام نشده!

***

می خواستم بپرسم پروژه ۲۲ میلیون دلاری”خیارگیت” در تهرانتو به کجا رسید؟

– تشریف ببرید چند قوطی خیارشور ۲ و ۲ بخرید تا جریان دستگیرتان شود!

***

می گویند برخی از هموطنان پس از افشای پروژه “خیارگیت”  توسط پلیس کانادا، برای خرید خیارشور جلو سوپرمارکت ها صف کشیده اند؟

– اخوی اشتباه به عرض این هم وطنان رسانده اند چون خیارهایی که در پروژه خیارگیت لو رفته، خیار تلخ بوده نه خیارشور!

***

به دلایل نامعلومی از پارک کردن ماشین های زائرین حضرت معصومه که در طول رودخانه تعبیه شده بود جلوگیری می کنند و زائرین باید با فاصله بسیار دورتر از جوار حرم اتومبیل های خود را متوقف کنند و به زیارت بروند و از طرفی امنیت خودروها نیز تامین نمی شود.

ـ اخوی بی انصافی است که ملا و روضه خوان و زیارتنامه خوان و رمال و دعانویس و بقیه دزدان حقیقی از جیب زائران بهره مند شوند، اما دزدهای آسیب پذیر خیر! و در ثانی چون دزدان آسیب پذیر حساب بانکی ندارند، دولت خدمتگزار می خواهد به اینصورت به یاران خود “یارانه” پرداخت کند!

***

جای بسی تأسف است که درمانگاه مرکزی آموزش و پرورش تهران واقع در خیابان امام خمینی(رفت) (۱۵ خرداد) آزمایشگاه آن به صورت مختلط اقدام به گرفتن خون مراجعین خانم و آقا می نمایند آیا پس از ۳۲ سال یک انسان مؤمنی به فکرش خطور نکرده که از این عمل منکر جلوگیری و نسبت به تفکیک آن اقدام نماید؟

ـ یحتمل که پس از سی و دو سال مومنی باقی نمانده که چنین چیزی به ذهن اش خطور کند، ای بخشکی شانس!

 

 

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.