گسترش اینترنت و بهره مندی مخالفان از آن خشم ملایان متعصب در ایران را برانگیخته است. ۲۳ ژوئن پلیس موسوم به سایبری کشور آغاز به کار کرد. سیدکمال هادی فر رئیس پلیس تشکیلات جدید ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات فعالیت های سیاسی و اقتصادی را هدف راه اندازی پلیس سایبر در تهران عنوان کرده است.

پس از انتخابات سئوال برانگیز ۲۰۱۰ پایتخت ایران ماه ها شاهد حضور معترضان خیابانی بود. مخالفان با استفاده از گوشی های تلفن همراه و انتشار آن از طریق اینترنت جهانیان را از اوضاع داخلی مطلع کردند. فیلم های ارسالی قتل ندا و زیر کردن مخالفان توسط ماشین های پلیس جهانیان را شوکه کرد و ملایان خود را با موج مخالفت و محکومیت های بین المللی روبرو دیدند.

پس از آن ارسال کم سابقه پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای و کاهش پهنای باند به همراه فیلترینگ شدید و قطع مداوم اینترنت در دستور کار اقتدارگرایان قرار گرفت. دستگاه امنیتی کشور در بخشنامه ای هرگونه مصاحبه با رسانه ها و شبکه های اجتماعی چون فیس بوک و توئیتر را جرم اعلام کرد و وزارت کشور نیز در اطلاعیه تازه ای فعالیت احزاب و گروه ها در این شبکه ها را تخلف دانسته است. در پی حوادث پس از انتخابات ده ها روزنامه نگار و وبلاگ نویس روانه زندان شدند.

طبق اطلاعیه سازمان گزارشگران بدون مرز ایران در صدر کشورهای سرکوبگر آزادی بیان بر روی اینترنت در خاورمیانه است. ملایان اما بی توجه به محکومیت های بین المللی و توصیه های جهانی هر چه بیشتر بر فضای سرکوب دامن می زنند. تشکیل پلیس سایبر (فتا) نشان از انتقال ابزار سرکوب اقتدارگرایان از خیابان به دنیای مجازی است. جایی که مخالفان به دور از شنود مکالمات و گرفتاری ملاقات حضوری و رو در رو با رهبران جنبش سبز ارتباط امنی دارند و به تبادل اخبار و اطلاعات می پردازند.

دستگاه سرکوبگری اقتدارگرایان تصمیم گرفته با بسیج تمام امکانات، امنیت مخالفان در دنیای مجازی را دچار مخاطره کند، اما با تمام تبلیغاتی که برای بزرگنمایی پلیس اینترنتی هزینه کرده یکی از کارشناسان رسانه ای در برنامه گفتگوی خبری کانال ۲ کشور موفقیت آنرا به دیده تردید می نگرد. او پیچیدگی فضای اینترنت برای دریافت و انتقال اطلاعات از طریق سیستم های رمز گذاری شده (HTTPS)  و وی پی ان (VPN) را چالشی عمده برای برخورد با مخالفان می داند. چالشی که حکومت خود را با مخالفان ناشناسی مواجه می بیند که با دور زدن اینترنت قابل شناسایی نیستند.

باید افزود تشکیل پلیس سایبر از سوی نیروی انتظامی کشور حکایت از شکست اقدامات سازمان سایبری سپاه پاسداران موسوم به گرداب دارد که سال ها پیش برای برخورد با فضای نامطلوب اینترنتی راه اندازی شد. گرداب زیرمجموعه مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته این تشکیلات نظامی است که وظیفه خود را نظارت و بررسی جرائم سازمان یافته تروریستی، جاسوسی، اقتصادی و اجتماعی در فضای مجازی تعریف کرده است .

مرکز سایبری سپاه اخیراً گوگل را متهم به دخالت در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات از طریق سرویس‌های مختلف خود اعم از جی‌میل، گوگل ارت، یوتیوب، بلاگ اسپات کرده که به پیشبرد جنگ نرم در ایران کمک می کند. کمپانی گوگل در هفته های اخیر ممنوعیت دسترسی مردم داخل کشور به برخی سرویس های خود را لغو کرد. این سرویس ها مشمول تحریم های نرم افزاری دولت امریکا علیه ایران بود که با دستور باراک اوباما برای بهره مندی مردم درون کشور لغو شد. در یک بررسی که از سوی سایت Internet World Stats انجام شده ایران با ۴۳ درصد ضریب نفوذ اینترنت پس از بحرین مقام دوم را در خاورمیانه  دارد.

 

پانوشت ها:

http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30202168&SRCH=1

http://www.rahesabz.net/story/30548/

http://www.gerdab.ir/fa/news/3939