شبح خصوصی سازی بالای سر کارگران زبالهی تورنتو

آرش عزیزی ـ راب فورد بالاخره وارد رینگ شد. بسیاری از ناظران منتظر بودند ببینند این شهردار پوپولیست راست‌گرا که چند ماهی است زمامِ اداره‌ ی بزرگترین شهر کانادا را در دست گرفته کی ماموریت خود برای عمل به خواسته هایش را آغاز می‌کند. به نظر می ‌آید او می‌خواهد از مساله‌ ی جنجالی کارگران جمع آوری زباله شروع کند: اولین قربانیان طرح ‌های او برای خصوصی‌ سازی خدمات شهرداری.

فورد روز دوشنبه این‌ هفته اعلام کرد شهرداری به واحد ۴۱۶ اتحادیه کارگران دولتی کانادا (کیوپی) اطلاع داده است که شهرداری می‌ خواهد خدمات جمع ‌آوری زباله در غربِ خیابان یانگ را تا مرز اتوبیکو(که قبلا خصوصی‌سازی شده) خصوصی ‌سازی کند.

دقایقی پس از اعلام این خبر بود که داگ هالیدی، معاون شهردار، گفت دولتِ فورد این کار را با خدمات متعدد دیگری نیز تکرار می‌ کند. از مواردی که آقای هالیدی به آن‌ ها اشاره کرد “پاک ‌سازی ایستگاه ‌های پلیس، چمن‌زنی، حفاری، کارهای کارگری” بودند.

داگ فورد، برادرِ شهردار و مشاور نزدیک او، که از اعضای کمیته ‌ی بودجه است پیش از این در جلسه ‌ی این کمیته در روز ۲۱ ژانویه گفته بود:” باید هر چه را می‌توانیم (تا سال ۲۰۱۲) قراردادی کنیم”.

این تصمیم حدود ماه مه به شورای شهر می‌رود و آن‌جا است که باید مورد تایید نمایندگان مردم قرار بگیرد. دنزل مینان وونگ، رئیس کمیته ساخت و ساز، گفت این کار تنها ۳۰۰ شغل را از میان می‌برد و حدود سالی ۸ میلیون دلار برای مردم ذخیره می‌کند. ادعایی که با مخالفت بسیاری از اعضای چپ‌گرای شورای شهر و رهبران سابق دولت دیوید میلر مواجه است.

حمله ی ایدئولوژیک به بخش دولتی

مارک فرگوسن، رئیس واحد ۴۱۶ کیوپی، تصمیم فورد را “حمله‌ ای به کلی ایدئولوژیک به بخش دولتی” خواند.

فورد پیشنهاد داده با قراردادی شدن خدمات جمع‌ آوری زباله، اتحادیه کارگران دولتی کانادا می‌ تواند به مثابه ‌ی یک کارفرما پیشنهادی ارائه کند و شغل کارگران خود را حفظ کند. فرگوسن چنین پیشنهادی را رد کرده و گفته اتحادیه کارگری را نمی‌ توان مثل یک کسب و کار چرخاند.

فورد در انتخابات سال قبل با استفاده از خشم مردم از اعتصاب ۳۹ روزه‌ ی کارگران شهرداری در سال ۲۰۰۹ وعده داده بود جمع ‌آوری زباله را چنان‌که قبلا در اتوبیکو خصوصی‌ سازی شده در تورنتو نیز خصوصی ‌سازی کند و به قراردادهای آزاد بازار بسپارد.

هالیدی و مینان وونگ می‌ خواهند به سرعت خصوصی ‌سازی را به شرق خیابان یانگ هم گسترش دهند، اما از آن‌جا که بخشی از قرارداد با کیوپی به کارگران دائمی تضمین می ‌دهد که در صورت خصوصی ‌سازی به جایی دیگر منتقل شوند انجام فوری این کار ممکن نیست. هالیدی به خبرنگاران گفت که دولت فورد به تدریج سراغ تمام شهر هم خواهد رفت.

فرگوسن در مصاحبه با تورنتو استار گفته که اتحادیه ‌ی او درِ تمامی خانه‌ های منطقه را می ‌زند و به آن ‌ها در مورد خطرهای خصوصی‌سازی می‌ گوید.

او در ضمن در مورد قرارداد کنونی که در ۳۱ دسامبر خاتمه می‌ یابد اضافه کرد:” انتظار ندارم که در ماه ژانویه وارد اعتصاب شویم. فکر می‌کنم احتمال خیلی جدی هست که این دولت کارگران خودش را بیرون کند.”