آرش عزیزی ـ داگ روش، نماینده‌ و سناتور محافظه‌ کار سابق از ادمونتونِ آلبرتا، نامزد جایزه ‌ی صلح نوبل شده است.

سی بی سی ضمن اعلام این خبر گفت آقای روش را «دفتر بین ‌المللی صلح»، یکی از قدیمی ‌ترین سازمان ‌های صلح ‌طلبِ جهان، نامزد کرده است. خود این سازمان در سال ۱۹۱۰ از اولین برندگان جایزه ‌ی صلح نوبل بود.

این دفتر در نامه‌ ی معرفی آقای روش نوشت: «از برندگان کنونی نوبل که بگذریم به زحمت می ‌توان فردی را معرفی کرد که اینقدر سخت برای خلع سلاح کوشیده و چنین ثابت ‌قدمی و پشتکاری در این راه در بالاترین سطوح سیاست جهان نشان داده باشد.»

روش از سال‌۱۹۷۲ تا ۱۹۸۴ نماینده ی محافظه کار پیشروی مجلس کانادا از ادمونتون بود. در سال ۱۹۹۸ به سنا منصوب شد و در سال ۲۰۰۴ بازنشسته شد. او در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ سفیر خلع سلاحِ کانادا در سازمان ملل بود.

شهرت او به خاطر تلاش‌ هایش برای خلع سلاح هسته ‌ای است که پیش از این نیز جوایزی را برایش به ارمغان آورده است. در سال ۱۹۹۸ او مدال پاپی را از دست پاپ ژان پل دوم دریافت کرد و در سال ۱۹۹۸ واتیکان با اعطای «نشان سنت گرگوری بزرگ» به او لقب شوالیه‌ ی فرمانده داد. شهرداری هیروشیما نیز به او به خاطر تلاش‌ هایش لقب شهروند افتخاری داده است.

آخرین کتاب او «چگونه دست از عشق به بمب برداشتیم:‌ روایتی درونی از جهان در آستانه ‌ی خلع سلاح هسته‌ ای» نام دارد و قرار است در ماه مارس سال آینده منتشر شود.

جایزه ‌ی نوبل صلح را هر ساله کمیته ‌ای پنج نفره که توسط پارلمان نروژ انتخاب می‌ شود، اهدا می ‌کند.