۲۵ بهمن روزی دیگر در تقویم مبارزات مردم ایران

شهروند ـ در پی پیروزی مردم در کشورهای تونس و مصر در بیرون راندن دیکتاتورهای حاکم بر کشورشان، جوانان ایران نیز قرار گذاشتند که ۲۵ بهمن برای حمایت از مردم مصر و تونس به خیابان ها خواهند آمد.

موسوی و کروبی نیز از قبل تقاضای صدور مجوز کرده بودند و البته مجوز هم به آنها داده نشد، ولی جوانان گفتند تظاهرات مسالمت آمیز طبق اصل ۲۷ قانون اساسی مجوز نمی خواهد. آنها به خوبی اطلاع رسانی کردند. از فیس بوک و توئیتر و اینترنت و دیگر تکنولوژی های ارتباطی و حتی دیوارنویسی بهره بردند تا این گردهمایی را به اطلاع همه برسانند.

در غیبت خبرنگاران رسانه های اروپایی و آمریکایی، روز دوشنبه ۲۵ بهمن به خیابان ها آمدند. باز هم خبرنگارانی که باید این شجاعت آنها را به جهانیان نشان می داد، خودشان بودند و تلفن دستی هایشان. کم کم این فیلم های آماتور از بی بی سی، سی بی سی، سی ان ان و دیگر خبرگزاری ها پخش شد. با این فیلم ها و نمایش سرکوب مردم، رژیم دوچهره ی ایران رسواتر شد. آنها مردم را به شدت سرکوب کردند. دو جوان را کشتند. تعدادی را زخمی کردند. ۱۵۰۰ تن را بازداشت کردند و در رسانه هایشان نوشتند چند صد نفر بیرون آمدند!

صانع ژاله، جوان ۲۶ ساله دانشجوی رشته نمایش دانشگاه هنر، کشته شد، گفتند این دانشجو بسیجی بوده و منافقین او را کشته اند. دوستانش اعتراض کردند و عکس دیدار با آیت الله منتظری را به نمایش گذاشتند. مگر می شود با شما بود و به دیدار آقای منتظری رفت.

روز چهارشنبه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه)، در تشییع جنازه این دانشجوی کرد، پیکر او را حکومتی ها گروگان گرفته و شهید خود کردند و دوستانش را در سالن دانشگاه هنر زندانی کردند. حکومتی ها در جریان تشییع جنازه علیه موسوی و کروبی و خاتمی شعار می دادند و با سران فتنه خواندن آنان خواستار اعدام آنها شدند.   

برای دانشجوی کرد رشته نمایش کارت بسیجی تقلبی درست کردند و پیکرش را مال خود کردند

خانواده ی ژاله تحت فشار قرار گرفتند تا بگویند او بسیجی بوده ولی برادرش از پاوه با صدای آمریکا مصاحبه کرد. او در حال گریه گفت که بدون اینکه من بدانم برادرم کشته شده، پسرخاله ام آمد و عکس او را از من گرفت و ما هم به او دادیم بدون اینکه بدانیم برای چه می خواهد. او با آن عکس برای صانع کارت بسیج درست کرد. او بسیجی نبود. حالا ما تحت فشاریم و جنازه اش را هم به ما نمی دهند.

 

 

 

 

 

صانع ژاله _ ۲۶ ساله _ دانشجوی رشته نمایش

در خبرهای اولیه، سرتیپ پاسدار احمد رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن هشت یا نه نفر در اثر تیراندازی در خیابان توحید و نواب خبر داده بود.

سایت کلمه، مصاحبه سجاد رضایی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه هنر را منتشر کرده که گفته است صانع ژاله در این انجمن عضویت داشت، و با ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی همکاری می کرد و از فعالان ترتیب دهنده سخنرانی آقای موسوی در دانشگاه هنر بود.

 

 

 

صانع ژاله نفر اول سمت چپ با دوستانش به دیدار آیت الله منتظری رفته بود

همچنین، وبسایت راه سبز، متن بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت را درباره “شهادت” صانع ژاله منتشر کرده که در آن، نیروهای دولتی مسئول قتل این دانشجوی رشته هنر معرفی شده اند.

یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت هم گفته که صانع ژاله در عصر روز دوشنبه و در حالیکه به دلیل حمله ماموران دولتی به تظاهرکنندگان، همراه با مردم در حال فرار بود، هدف اصابت تیر مستقیم یکی از ماموران لباس شخصی قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

به گفته این عضو دفتر تحکیم وحدت، دانشجویان از کشته شدن این دانشجو خشمگین هستند و “نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی را مسئول مرگ این نویسنده و هنرمند جوان کشور” می دانند.

در بیانیه “انجمن قلم کردستان” نیز نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، مسئول مرگ صانع ژاله دانسته شده اند.

 

جوان دیگری که در این تظاهرات کشته شد، محمد مختاری بود. گردانندگان برنامه ی محبوب پارازیت (در صدای آمریکا) با سیاه کردن عکس پروفایل خود در صفحه فیس بوکی شان نوشتند: امشب یکی‌ از سخت‌ترین شب‌های پارازیت است چرا که متوجه شد یکی‌ از اعضای این صفحه را از دست داده است. محمد مختاری از طرفداران پر و پا قرص پارازیت بود که بر اثر شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی جان باخت.به شما و خانوادهٔ محمدتسلیت می گوییم.

محمد مختاری - ۲۲ ساله - دانشجوی دانشگاه آزاد شاهرود

محمد مختاری که هم نام او زنده یاد محمد مختاری نویسنده ای که در سال ۱۳۷۷ در جریان قتل های زنجیره ای به دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسید، بود، ۲۲ ساله و دانشجوی دانشگاه آزاد بود. آخرین عکس پروفایل او در فیس بوک” ۲۵ بهمن همه با هم ” بود. 

وبسایت راه سبز نوشته است که محمد مختاری، فرزند اسماعیل، در اثر اصابت گلوله مستقیم ماموران امنیتی موتور سوار به سوی تظاهرکنندگان در حوالی خیابان رودکی از ناحیه کتف زخمی شد و به بیمارستان انتقال یافت و با توجه به وضع او پس از اصابت گلوله، به نظر می رسد که علت مرگ، عدم رسیدگی به موقع پزشکی بوده باشد.

 

۱۵۰۰ بازداشتی ـ ضرب و شتم دانشجویان دانشگاه هنر

کمیته گزارشگران حقوق بشر روز چهارشنبه خبر داد، با گذشت چند ساعت از تجمع خانواده‌های افراد دستگیر شده لیستی مرکب از ۱۵۰۰ نام از سوی مسئولان دادسرا خوانده و اعلام شد تمامی بازداشت‌شدگان به زندان اوین منتقل شده‌اند. همچنین روز ۲۶ بهمن خانواده های بازداشت شدگان در مقابل دادگاه انقلاب جمع شده بودند که ماموران یگان ویژه به آنان حمله کردند و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

همچنین بسیجیان به دانشگاه هنر یورش برده و دوستان و همراهان شهید صانع ژاله را مورد ضرب و شتم قرار دادند و ده ها تن از آنان را بازداشت کردند.