شهروند ـ آرش عزیزی : زندگی در کشوری پهناور مثل کانادا، با خبر بودن از اتفاقات گوشه و کنار آن‌ را دشوار می‌سازد. در این ستون به معرفی اخبار از سراسر این کشور پهناور می‌پردازیم با این وعده که هیچوقت از یک استان بیش از یک خبر را درج نکنیم، مگر این‌که خبر مشخصه‌ ای سراسری داشته باشد.

 کبک

کنوانسیون بلوک کبک: حمایت کامل از رهبر

کنوانسیون حزبِ فدرالِ «بلوک کبک» که با حضور بیش از ۷۰۰ نماینده‌ ی این حزب در شهر سنت هیاسینت، در ۵۰ کیلومتری غرب مونترال، برگزار می ‌شود، با رای مثبت ۹۵/۳ درصد نمایندگان، رهبری ژیل دوسپ را تایید کرد. کارشناسان این نتیجه را قابل انتظار دانستند چرا که دوسپ، که ۱۴ سال است رهبر این حزبِ استقلال‌ طلب است، هرگز میزانی کمتر از ۸۴ درصد آرا را دریافت نکرده است.

به گزارش کندین پرس از سنت هیاسینت، آقای دوسپ در سخنان خود در کنوانسیون گفت اگر دولت هارپر سهم عادلانه ‌ی کبک در بودجه ‌ی بهار را به این استان اختصاص ندهد، او با احزاب دیگر برای پایین کشیدن دولت همکاری می‌ کند. تنها همکاری همزمان هر سه حزب اپوزیسیون است که می‌ تواند به سقوط دولت اقلیتی استفن هارپر بیانجامد.

 

انتاریو

جان توری: مکگینتی شجاع است

فقط تیم هوداک نیست که این روزها با شکار لیبرال‌ های سابق به جمع تیم انتخاباتی خود، تیتر رسانه ‌ها را می‌دزدد. جان توری، رهبر سابق حزب محافظه‌ کار پیشرو، این هفته در کنفرانسی که در مورد مسائل شهرداری در تورنتو برگزار می ‌شد به تحسینِ «شجاعت» نخست ‌وزیر لیبرال انتاریو، دالتون مک‌گینتی، پرداخت. و برای چه؟ برای اعمال همان سیاستی که حزبِ آقای توری مدت ‌ها است علیه آن تبلیغ می‌ کند: یعنی مالیات هماهنگ فروشِ‌۱۳ درصدی.

جان توری (راست) رهبر اسبق محافظه کاران انتاریو از مک گینتی تقدیر کرد

این گفته‌ی آقای توری می‌تواند آسیبی جدی به کمپین انتخاباتی حزبش به رهبری تیم هوداک بزند.

مک‌گینتی پس از شنیدن این سخنان به این اشاره کرد که دولت محافظه‌ کار هارپر و بسیاری از محافظه کاران سابق کوئینز پارک که اکنون در کابینه‌ ی او هستند (از جمله جیم فلاهرتی، وزیر دارایی) با این مالیات موافقند. نمایندگان حزب محافظه‌ کار در کوئینز پارک نظرات آقای توری را نظرات «شهروندی شخصی» دانستند و گفتند حزب از مردم می ‌شنود که آیا مالیات جدید به آن‌ها آسیب زده است؟

 

آلبرتا

رقابت بر سر رهبری حزب حاکم

داگ گریفیث، معاون وزیر دارایی آلبرتا، سه ‌شنبه آخرین فردی شد که اعلام کرد می ‌خواهد به رقابت بر سر رهبری حزب حاکم محافظه‌ کار در آلبرتا بپیوندد. نماینده‌ ی بتل ریور-وین‌ رایت تنها ۳۸ سال دارد و تا به حال در کابینه حضور نداشته است، اما جوان ‌تر بودن خود را امتیاز می‌ داند.

اد استلماک، نخست ‌وزیر محافظه‌ کار این استان غربی، چند ماه پیش اعلام استعفا کرد، اما گفت تا ماه سپتامبر در سمت خود باقی می‌ماند تا به متقاضیان رهبری حزب امکان دهد چند ماه صرف جمع‌ آوری کمک‌ های مالی و سفر در سراسر این استان را داشته باشند. هر کس در ماه سپتامبر جانشین آقای استلماک شود، به طور خودکار نخست‌ وزیر آلبرتا خواهد بود. اما در کمتر از یک سال باید حزب را در انتخابات سرنوشت ‌ساز سال ۲۰۱۲ رهبری کند. سال گذشته حزب جدیدی با نام «ائتلاف رزِ وحشی» در راستِ حزب محافظه‌ کار تشکیل شد و بلافاصله موفق شد چهار نفر از نمایندگان آن را به صفوف خود جذب کند. طبق نظرسنجی‌ ها امکان پیروزی این حزب و تشکیل دولت توسط آن بالا است.

تد مورتون، وزیر دارایی سابق و داگ هورنر، معاون سابق نخست ‌وزیر دو نفر دیگری هستند که پیش از این برای رهبری محافظه‌کاران اعلام نامزدی کرده ‌اند. الیسون ردفورد، وزیر دادگستری و جین زوودسکی، وزیر بهداشت، دو نفر دیگری هستند که از آن‌ها به عنوان نامزدهای احتمالی نام برده می‌شود.

 

واشنگتن، آمریکا

تقدیر نخست وزیر سابق کانادا از ریگان

برایان مالرونی،‌ نخست‌ وزیر سابق محافظه‌کار کانادا، با حضور در کنفرانس صد سالگی رونالد ریگان، رئیس‌ جمهورِ آمریکا در دهه ‌ی ۸۰، به ستایش این دوست قدیمی خود پرداخت. مالرونی خوش‌بینی بسیار و «غیبت خباثت» در رئیس‌ جمهور راست‌گرای همسایه‌ی جنوبی را ستود.

مالرونیِ ۷۱ ساله در ضمن از این موقعیت استفاده کرد و به تحسین نخست وزیر کنونی کانادا، هارپر، پرداخت. او توافقنامه‌ ی اخیری که هارپر با اوباما در مورد اقدامات مرزی امضا کرده ستود و گفت از محافل سیاسی آمریکا شنیده که رابطه‌ ی خیلی خوبی بین هارپر و اوباما و بین لورنس کنون و هیلاری کلینتون، وزرای امور خارجه ‌ی دو کشور، ‌موجود است.

این اظهارنظرها بخصوص از این جهت جالب است که بسیاری از منتقدانِ مالرونی نزدیکی بسیار او به ریگان در دهه ‌ی ۸۰ را علیه منافع ملی کانادا و نشانه‌ ی دنباله ‌روی بیش از حد او از آمریکا می‌دانستند.