شهروند ـ آرش عزیزی : موضوعِ مهاجران مسلمان در کبک آنقدرها داغ و خبرساز هست که هر کس بخواهد  هر چند وقت یک ‌بار خبری بر اساس آن ایجاد می کند. نماینده ‌ی محافظه‌ کار مجلس کانادا از کبک جمعه ‌ی هفته‌ ی گذشته لایحه ‌ای خصوصی به مجلس آورد که کانادایی‌ ها را وادار می‌کند پیش از رای دادن صورت خود را نشان دهند. با این حساب، درِ بحثی که سه سال پیش هم مطرح شده و فروکش کرده بود دوباره باز می‌شود.

به گزارش پست مدیا نیوز از اتاوا، استیون بلینی، نماینده‌ ی محافظه‌کارِ حوزه‌ی لوی-بلساش، می ‌گوید این لایحه «جای خالی» موجود در نظام انتخاباتی را پر می‌ کند و هدف از آن تبعیض علیه مسلمانان یا سایر گروه‌ های مذاهب نیست. آقای بلینی می‌گوید: «برای من مهم است که ما همگی این شفافیت را در اشتراک داشته باشیم.»

بلینی افزود: «ما همه مغروریم که در این کشور زندگی می ‌کنیم، همه مغروریم که اصول بنیادین آن‌ را در اشتراک داریم. به نظرم یکی از این اصول بنیادین شفافیت در روند انتخابات و دموکراسی است و به همین دلیل است که این لایحه را ارائه می‌ کنم.»

بلینی در کنفرانس مطبوعاتی خود اشاره ‌ای به برقع یا نقاب نکرد و در عوض ماسک‌ های هالووین یا اسکی را مثال آورد. اما سخنگوی اداره ‌ی انتخاباتِ کانادا گفت این اداره در حال حاضر «روندی اداری» برای تایید هویت کسانی که صورت خود را می‌ پوشانند، دارد.

این مساله اولین بار در سال ۲۰۰۷ وقتی وارد مجلس عوام شد که اداره انتخابات کانادا در زمان انتخابات میان‌دوره ‌ای در کبک حکم داده بود که زنان مسلمان می ‌توانند، پس از طی کردن روندی اداری، با پوشاندن صورت خود رای بدهند. در آن زمان حزب محافظه ‌کارِ فدرال و دولتِ لیبرالِ کبک هر دو اعلام کردند می‌ خواهند این کار را ممنوع کنند. دولت فدرال آن ‌سال در عوض قانونی تصویب کرد که رای ‌دهندگان را وادار می‌ کرد دو قطعه کارت شناسایی نشان دهند. دولت لیبرال کبک اما رای‌ دادن پوشانندگان صورت را به کلی ممنوع کرد. با این‌که لیبرال‌های فدرال و بلوک کبک در ابتدا از همین قانون حمایت کرده بودند، اعتراض بعدی اپوزیسیون باعث شد محافظه‌ کارانِ فدرال در سال ۲۰۰۹ ماجرا را به فراموشی بسپارند تا همین حالا که دوباره مطرح شده است.

راب آلیفانت، نماینده‌ی تورنتو و منتقد مولتی‌کالچرالیسمِ حزب لیبرال، که مدعی است ۲۰ هزار مسلمان در حوزه‌ ی انتخاباتی او زندگی می‌کنند محافظه ‌کاران را متهم کرد که با معرفی چنین لایحه‌ هایی می‌ خواهند بین مردم اختلاف بیاندازند و «سوءاعتماد و ترس و واهمه» را گسترش دهند.

استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، می‌گوید با روندی که سازمان انتخابات کانادا در پی جنجال سال ۲۰۰۷ معرفی کرد، مخالف است.

جالب این‌جا است که این همه جنجال در حالی صورت می‌گیرد که اداره انتخابات اعلام کرده از سال ۲۰۰۷ (که چند نفر تلاش کرده بودند به عنوان اعتراض با صورتکِ هالووین رای بدهند) حتی یک نفر هم تلاش نکرده با هرگونه پوشاندن صورت رای دهد، واقعیتی که سرمقاله ‌ی روزنامه‌ی تورنتو استار گواه سیاسی بودن لایحه‌ ی اخیر محافظه‌ کارِ کبکی می‌ داند.