بی بی سی ـ فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین هنرپیشه های زن و مرد جشنواره برلین شده است.

این فیلم سه شنبه گذشته در این جشنواره به نمایش درآمد و مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.

هیات داوران روز شنبه جدایی نادر از سیمین را بهترین فیلم جشنواره امسال اعلام کرد و جایزه خرس طلایی را برای آن در نظر گرفت. این نخستین بار است که فیلمی از سینمای ایران جایزه خرس طلایی جشنواره برلین برای بهترین فیلم را از آن خود می کند.

تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی جدایی نادر از سیمین را اصغر فرهادی برعهده دارد و لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، علی اصغر شهبازی، شیرین یزدان بخش، کیمیا حسینی و مریلا زارعی در این فیلم بازی کرده اند.

جایزه بهترین بازیگر زن (خرس نقره ای)، نیز به طور گروهی به هنرپیشه های زن در این فیلم اعطا شده است.

جایزه خرس نقره ای برای بهترین بازیگر مرد هم به طور دسته جمعی به هنرپیشه های مرد این فیلم اختصاص یافت.

اصغر فرهادی در این اثر سینمایی داستانی از جامعه شهری امروز ایران را به تصویر می کشد.

او در سال ۲۰۰۹ جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم درباره الی در جشنواره برلین را به خود اختصاص داده بود.

داستان فیلم جدایی نادر از سیمین درباره اختلاف زناشویی یک زوج جوان از طبقه متوسط است.

سیمین (لیلا حاتمی) می خواهد به همراه همسرش نادر (پیمان معادی) و دخترش ترمه از ایران برود و مقدمات این کار را فراهم کرده اما نادر نمی خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می برد، تنها رها کند و اختلاف اینها باعث می شود که پای طلاق به میان کشیده شود.

اصغر فرهادی می گوید این فیلم درباره بحران انسان امروز و اخلاقیات است.

به گفته وی: “ما کارهایی را که امروز می‌کنیم، با معیارهای گذشته مقایسه می‌کنیم. آن معیارهای اخلاقی را دیگر نمی‌توان مستقیما به کار گرفت، و به همین دلیل معیاری وجود ندارد که بتوان در کارهای خود به آن رجوع کرد.”

آقای فرهادی گفت: “انسان مدرن در زندگی مدرن درگیری‌ها و تناقضات زیادی دارد، بنابراین به نظرم آدم‌ها در پی تعریف‌های تازه‌ای از اخلاقیات‌اند.”

یادی از جعفر پناهی

جشنواره فیلم برلین امسال در حالی برگزار شد که جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی و یکی از داوران جشنواره، اجازه شرکت در آن را پیدا نکرده است.

جعفر پناهی که از سوی مدیریت جشنواره فیلم برلین رسما برای حضور در جمع هیئت داوران دعوت شده بود، از سوی دادگاه انقلاب ایران، به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، سفر به خارج از ایران و گفتگو با رسانه های داخل و خارج ایران محکوم شده است.

آقای فرهادی پیش از این در نشست مطبوعاتی فیلم جدایی نادر از سیمین گفته بود که او و همکاران فیلمسازش بابت غیبت جعفر پناهی در جشنواره برلین عمیقا متاسف اند.

اصغر فرهادی گفت: “شما از طریق فیلم های جعفر پناهی او را را می شناسید ولی من شخصا او را می شناسم.”

“قبل از اینکه به اینجا بیایم با او خداحافظی کردم. به شدت ناراحت بودم چون داشتم به جایی می آمدم که او نمی توانست بیاید.”

جشنواره برلین در حمایت از جعفر پناهی فیلم‌های آفساید، دایره، بادکنک سفید و طلای سرخ را به کارگردانی این سینماگر نمایش می‌دهد.

آقای پناهی در نامه ای خطاب به مسئولان جشنواره و شرکت کنندگان که در مراسم افتتاحیه جشنواره خوانده شد نوشت: “واقعیت این است که مرا پنج سال گذشته بی‌ حکم، و برای بیست سال آینده با حکم، از ساختن و کارگردانی هر نوع فیلمی محروم کرده اند. اما می‌‌دانم در این بیست سال، با خیال خود آرزوهایم را خواهم ساخت.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است روز پنجشنبه میزگردی با عنوان “سینمای سانسورشده” با حضور فیلمسازان و هنرمندان ایرانی در باب “سانسور و محدودیت آزادی عقیده و بیان در ایران” برگزار شود.

فیلمسازان، نویسندگان و هنرمندان متعددی از سانسور روز افزون در دوران رسیاست جمهوری محمود احمدی نژاد شکایت دارند.

موانع دشوار

اصغر فرهادی برای ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین موانع دشواری را پشت سر گذاشته است که مهم ترین آن، لغو مجوز ساخت این فیلم در نیمه راه فیلمبرداری از سوی وزارت ارشاد بود.

در گزارش هایی که از مراسم جشن خانه سینما که در شهریورماه امسال در تهران منتشر شد، آقای فرهادی هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم درباره الی، آرزو کرده بود که شرایطی پیش بیاید که گلشیفته فراهانی به ایران برگردد، و بهرام بیضایی، امیر نادری، محسن مخملباف و جعفر پناهی بتوانند در ایران فیلم بسازند.

چند روز بعد از این مراسم، جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که مجوز ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین که کارگردانی آن را آقای فرهادی به عهده دارد، به دلیل سخنان او لغو شده است.

اما اصغر فرهادی ششم مهر با بیان اینکه “فقط می خواهم این فیلم را نجات دهم”، اعلام کرده بود که سخنانش “هم بد نقل قول شده، هم بد تعبیر شده.”

سرانجام حمیدرضا دیبایی، مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی در برنامه “هفت” روز جمعه ۹ مهرماه از صدور مجوز ساخت ادامه این فیلم به دلیل “عذرخواهی اصغر فرهادی” خبر داد و فیلمبرداری این فیلم از سر گرفته شد.

جدایی نادر از سیمین که در جشنواره فیلم فجر امسال هم به نمایش درآمده، مورد استقبال شدید تماشاگران و منتقدان ایرانی هم قرار گرفته است.