چه زیبا و با شکوه بود آن زمانی که آفتاب غروب می کرد، مردم می خوابیدند و درست در موقع طلوع آفتاب از خواب بیدار می شدند. نه تلویزیونی بود، نه رادیویی، نه تلفنی و نه داروهای شیمیائی مختلف برای هر درد ناچیزی. امروزه عارضه بدخوابی و بی خوابی نه تنها میانسالان و بزرگسالان را رنج می دهد، بلکه کودکان و نوجوانان نیز به علت حل شدن در دنیای تلویزیون و بازی های کامپیوتری و مصرف غذاهای بی ارزش و نوشابه های کافئین دار و رفتار عجیب و غریب والدین و غیره درگیر این عارضه هستند و چه بسا در چنین سن و سالی برای مبارزه با بدخوابی و بی خوابی داروهای شیمیایی مصرف می کنند. حل این مشکل پیچیده ساده نخواهد بود، ولی ما در زیر به چند نکته مهم که نقش مسلمی در تخفیف این عارضه دارند اشاره می کنیم و امیدواریم مفید واقع شود.

ـ هرگز در بعدازظهرها قهوه و چای و غذاهای حاوی کافئین مصرف نکنید.

ـ اگر در شب عادت به بیرون رفتن دارید (دفع ادرار)، چند ساعت قبل از خواب از نوشیدن آب و نوشابه های دیگر خودداری کنید.

ـ از مصرف نوشابه های الکلی دوری کنید، زیرا ممکن است برای مدت کوتاهی سبب خواب شود ولی در نهایت موجب نوعی بی خوابی و افسردگی می شود.

ـ چند ساعت قبل از خواب ورزش نکنید، زیرا نتایج آن نوعی انرژی و در نهایت بی خوابی است.

ـ حمام گرم قبل از خواب می تواند خواب راحتی در پی داشته باشد.

ـ تلویزیون در اتاق خواب سبب نوعی بدخوابی و بی خوابی می گردد. از نگاه کردن به تلویزیون در اتاق خواب دوری کنید.

ـ سعی کنید سر ساعت بخوابید و بموقع بیدار شوید. اگر ساعت بیولوژیکی بدن شما به این امر عادت کند خیلی بهتر و راحت تر می خوابید.

ـ تختخواب و تشک آن نقش مهمی در آغاز خواب خوب و ادامه آن دارد. اگر به هر دلیلی تختخواب و تشک اتاق خواب شما مناسب نمی باشد، آن را عوض کنید.

ـ نوشیدن یک لیوان شیر گرم به همراه یک قاشق مرباخوری عسل سبب ترشح سروتونین مغز می گردد و نوعی آرامش به وجود می آورد که همراه است با خوابی راحت.

ـ تابش نور شدید از پنجره های اتاق خواب می تواند سبب بدخوابی و بی خوابی گردد. اگر اتاق خواب شما دارای چنین شرایطی است با نصب پرده های کلفت، شرایط اتاق را به نفع خواب خوب تغییر دهید.

ـ در موقع خواب به مسائل و مشکلاتی که در روز داشته اید فکر نکنید.

 

مشروبات الکلی و مرگ و میر زودرس

سازمان جهانی بهداشت گزارش می کند که در سال گذشته ۵/۲ میلیون نفر در دنیا به علت مصرف مشروبات الکلی و عوارض جانبی آن جانشان را از دست داده اند و کشورهای آفریقائی و آسیائی بیشترین قربانی را در این میان داشته اند. آمار و ارقام زیر تا حدودی گذشته های تاریک رابطه الکل و مرگ و میرها را روشن می سازد.

ـ ۵ درصد مرگ و میر بیماران قلب و عروق به دلیل استفاده از الکل است.

ـ ۱۵ درصد مرگ و میر زودرس بیماری های دستگاه تنفسی به خاطر مصرف بی بند وبار الکل می باشد.

ـ ۳۰ درصد مرگ و میرهای در اثر آتش سوزی را الکل به وجود می آورد.

ـ ۳۰ درصد غرق شدن در آب به علت مصرف الکل است.

ـ ۳۰ درصد خودکشی ها به علت الکل می باشد.

ـ ۴۰ درصد مرگ و میر به علت تصادفات غیر از اتومبیل ها را به خاطر مصرف زیاد الکل گزارش می کنند.

ـ ۴۵ درصد علت مرگ و میر تصادفات اتومبیل را الکل به خود اختصاص می دهد.

ـ ۶۰ درصد کشت و کشتارها در جوامع مختلف دنیا را به الکل نسبت می دهند.

اگر کمی به این آمار توجه کنیم، می بینیم که علت از بین رفتن بیشتر از ۵/۲ میلیون نفر در سال الکل است که صددرصد آن قابل پیشگیری است و آن مصرف نکردن مشروبات الکلی است.

 

شناسنامه علمی موز

در چند ماه گذشته یکی دو مقاله اینترنتی درباره موز و خواص داروئی آن منتشر گردیده و عده ای سئوال کرده اند که از نظر علمی موز چه خواص غذائی و داروئی دارد. به همین جهت این بار شناسنامه علمی موز را به طور اختصار  به خوانندگان عزیز معرفی می کنیم.

به طور کلی موز حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین ها و فیبر است که در سلامتی و بهزیستی بدن نقش دارند. مواد قندی موجود در موز در بدن سبب تولید انرژی می شود که در کنار ترکیبات غذائی دیگر غذای کاملی را به وجود می آورد. جالب این که  آهن موجود در موز به صورتی است که می تواند کم خونی های تغذیه ای را جبران نماید و در خون سازی بدن موثر باشد. پتاسیم موز به اندازه ای است که به راحتی می تواند فشار خون بالا را تخفیف دهد و بار سنگینی را از دوش قلب و عروق بردارد. پتاسیم مورد بحث در خانم هائی که در موقع پریودشان دچار انقباض عضلات می شوند نقش بهترین مسکن را بازی می کند و مطمئن ترین داروی دفع آب انباشته شده در سلول های بدن است. به عبارت دیگر خانم ها در موقع عوارض پریود نباید موز را فراموش کنند، زیرا ترکیبات موجود در آن بهترین دارو برای تغییر خلق و خو و مناسبترین غذا برای این دوره ی  بخصوص می باشد.

دانشمندان معتقدند که موز از بروز سنگ کلیه جلوگیری می کند و ویتامینB6 آن در متابولیسم قند خون نقش داشته و آن را کاهش می دهد.

موز بهترین غذا برای افرادی ست که به زخم معده دچار هستند و سبب تقلیل اسید معده می شود که در نهایت از سوزش و ترش کردن معده جلوگیری می کند.

گزارشات علمی بیانگر این واقعیت هستند که بافت داخلی پوست موز بهترین دارو برای درمان التهاب پوست به علت پشه گزیدگی است و در ضمن در خانم های حامله که به نوعی تهوع دچار می گردند این قسمت از پوست موز می تواند عمل پیشگیری کننده را ایفا نماید. موز به علت داشتنpectin بهترین داروی پیشگیری یبوست است.

موز حاوی مقدار زیادی تریپتوفان، سروتونین و Norepinephrine است که به طور کلی از بروز و پیشرفت کم خوابی و بی خوابی و اضطراب و نگرانی جلوگیری می کند و نوعی آرامش به وجود می آورد. ترکیبات ویتامین B موز نه تنها در متابولیسم قند نقش دارد، بلکه در کنترل اعصاب و بروز نوعی آرامش و خوش خلقی موثر است.

موز می تواند مناسب ترین غذای روزهای اول کودکانی باشد که به خوردن غذای معمولی عادت می کنند، زیرا به آسانی هضم و جذب می گردد و غذائی است که کمتر آلرژی به وجود می آورد. پوست موز بهترین کود شیمیائی طبیعی است که می شود از آن استفاده کرد.

موز ترشیده و تخمیر شده می تواند سبب عوارض سوءهاضمه در دستگاه گوارش شود و موز خام نیز به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب نمی شود.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com