وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید براینکه بحران سیاسی کنونی ایران یک موضوع داخلی است از شکاف مشروعیت حکومت سخن گفته است.

شهروند ۱۲۳۶  پنجشنبه ۲ جولای  ۲۰۰۹


 


 


 

بی بی سی: وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید براینکه بحران سیاسی کنونی ایران یک موضوع داخلی است از شکاف مشروعیت حکومت سخن گفته است.


 

در واکنش به اعلام تصمیم شورای نگهبان در تایید نتیجه انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که اگرچه در نظر ندارد در مورد روند تحولات سیاسی ایران به گمانه زنی بپردازد اما افزوده است که "در ارتباط با موضوع انتخابات، حکومت آشکارا با شکاف عظیمی در مشروعیت در نظر مردم خود مواجه است."


خانم کلینتون که در یک نشست خبری در واشنگتن شرکت داشت افزود که تصور نمی کند که مشکل مشروعیت حکومت، صرفا با اعلام نتایج بازنگری محدود تعداد نسبتا اندکی از صندوق های اخذ رای از میان برود.

در مورد نگرش ایالات متحده نسبت به وضعیت جمهوری اسلامی، وزیر امور خارجه آمریکا گفت مسائل مربوط به انتخابات موضوعی داخلی است که مردم ایران باید خود آن را حل و فصل کنند و ایالات متحده امیدوار است مردم ایران امکان آن را داشته باشند تا به راه حلی مسالمت آمیز دست یابند که حق آزادی بیان آنان را محترم می شمارد.

وی افزود که موضع دولت آمریکا حمایت از این ارزش بنیادین است که باید دیدگاه مردم شنیده و آرای واقعی آنان شمرده شود و برای مشاهده روندی که به این نتیجه منجر شود ، باید در انتظار بود.

هیلاری کلینتون گفت که همه می دانند که مرحله کنونی، زمانی تاریخی برای ایران و مردم ایران اما خود او مایل نیست نظری شخصی در این زمینه ابراز دارد.

در پاسخ به این سئوال که آیا دولت آمریکا می تواند محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهوری منتخب از راههای دموکراتیک شناسایی کند، خانم کلینتون گفت که باید مسایل را به تدریج مورد توجه قرار داد.

وی گفت "ما آنچه را که روی می دهد زیر نظر داریم و به دقت مورد ارزیابی قرار می دهیم."

در این نشست خبری، برنامه های هسته ای ایران و موضع دولت آمریکا در مذاکرات احتمالی برای حل و فصل این موضوع نیز مطرح شد.

یکی از خبرنگاران گفت که آیا با توجه به رخدادهای اخیر ایران، که به گفته او، باعث ارائه تصویر واقعی یک حکومت خودکامه شده است، آیا سیاست دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری، برای برقراری ارتباط دو جانبه با دولت جمهوری اسلامی می تواند ادامه یابد و سرنوشت مذاکرات گروه ۱+۵ در باره برنامه هسته ای ایران چه خواهد بود.

وزیر امورخارجه آمریکا گفت که رخدادهای اخیر قطعا عاملی است که ایالات متحده را وادار می کند در ارتباط خود با ایران احتیاط به خرج دهد.

وی گفت که هنوز هم روند تحولات سیاسی در داخل ایران به نتیجه نهایی نرسیده و دولت نتوانسته مشروعیت فرآیند انتخاباتی را به مردم این کشور بقبولاند و افزود که "در نتیجه، من آگاهم که ما و یا هر گروه دیگری که در صدد ارتباط با رژیم ایران باشد با چالشی عمده مواجه است."

خانم کلینتون در عین حال گفت که آقای اوباما در اظهارات خود در هفته گذشته به خوبی مشخص کرده است که ایالات متحده روند کنونی را زیر نظر دارد و به نحوی که با منافع ملی ایالات متحده انطباق داشته باشد به آن واکنش نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه گفت که مهمترین موضوع برای آمریکا در ارتباط با ایران، ارزش ها، اهداف و منافع ایالات متحده است و در این راستا، دولت آمریکا تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مانع از دستیابی جمهوری اسلامی به اسلحه اتمی شود.

در هفته های قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران، گزارش هایی از تمایل دولت باراک اوباما برای برقراری تماس مستقیم با دولت ایران انتشار یافته بود و بعدا نیز گزارش های تایید نشده ای در رسانه ها انتشار یافت که وی در نامه ای برای رهبر جمهوری، از لزوم چنین تماسی سخن گفته است.

با اینهمه، با ادامه بحران ناشی از تردید در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، آقای اوباما مواضع خود را تعدیل کرد و به گفته ناظران، با توجه به برداشت منفی افکار عمومی جهان از واکنش دولت ایران به اعتراضات مردم، ارتباط مستقیم با دولت ایران را کنار گذاشته هر چند از مشارکت در تلاش گروه ۱+۵ برای حل بحران هسته ای ایران حمایت کرده است.

برخی ناظران گفته بودند که نتیجه انتخابات ایران و برخورد خشونت آمیز با اعتراضات مسالمت آمیز مردم وجهه بین المللی جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار داده و برای بسیاری از دولت ها، ارتباط نزدیک با دولت ایران را از نظر سیاسی اقدامی پرهزینه ساخته است.