انتشار بعضی اسناد جاسوسی راجع به رهبر شهیر ان دی پی

 شهروند ـ آرش عزیزی: در حالی که پرونده‌ ی این موضوع همچنان در دادگاه است، هفته‌ ی گذشته بعضی پرونده‌ ها در مورد تامی داگلاس، اولین رهبر ان دی پی و پدر خدمات درمانی رایگان در کانادا، منتشر شد که جزئیات ارتباطات او با محافل چپ و ضدجنگ سال‌ های ۷۰ و ۸۰ را برملا می‌ کند.

بیش از شش سال است که کندین پرس در دادگاه تلاش می‌ کند اداره کتابخانه و بایگانیِ دولت کانادا را راضی کند اسنادی که پلیس فدرال پس از سال‌ ها جاسوسی در مورد تامی داگلاس جمع ‌آوری می ‌کرده منتشر کند. در دسامبر ۲۰۰۷ این اداره اعتراف کرده پرونده ‌ای نه جلدی و ۱۱۴۲ صفحه‌ ای راجع به داگلاس دارد و کمتر از نیمی از آن‌را منتشر کرد. دولت قول داده با بررسی بقیه پرونده بقیه آن ‌را نیز منتشر کند.

تامی داگلاس رهبر ان دی پی در میپل لیفز گاردن در سال ۱۹۶۵ سخنرانی می کند

هفته‌ ی گذشته آخرین سری اسناد جاسوسی در مورد اولین نخست ‌وزیر سوسیالیست آمریکای شمالی منتشر شد، اما همچنان بیش از یک سوم اطلاعات موجود در آن‌ها پنهان شده است. مقامات دولت کانادا می‌گویند این اطلاعات می‌ تواند به «سنجش، پیشگیری یا سرکوب عوامل منحرف و متخاصم به کانادا» ضربه بزند.

اطلاعات جدید

اسنادی که دولت این دفعه منتشر کرده شامل نکات جنجالی چندانی نیستند. اگر انتظار داشتید گزارش دیدار داگلاس با مائو تسه تونگ یا خروشچف را بخوانید، حسابی ناامید می ‌شوید.

خبری که اوایل این هفته تیتر روی جلد بیشتر روزنامه‌ های کانادا بود بیشتر در مورد صحبت ‌های تامی داگلاس با جین فوندا، ‌بازیگر و فعال ضد جنگ مشهور هالیوودی، در مورد برگزاری جلسه‌ ی احتمالی شهادت دادن شهروندان ویتنامی در کبک بوده است.

در این پرونده‌ ها در ضمن به گزارشی در سال ۱۹۶۴ اشاره شده که در آن جی اس کینان، کسب و کارداری که به باور پلیس قبلا لیبرال بوده، مدعی شده داگلاس زمانی عضو فعال حزب کمونیست در دانشگاه شیکاگو (که در آن درس دکترا می‌ خوانده) بوده است.

در پرونده‌ ها در ضمن گفته می‌شود دو نفر از دستیاران داگلاس در دهه ‌ی ۱۹۶۰ زمانی عضو حزب پیشروی کارگر (که نام قانونی حزب کمونیست بود) بوده ‌اند.

شرلی داگلاس، دختر تامی که خود بازیگر و فعال سیاسی است، گفته پدرش «به کمونیسم باور نداشت» اما با هر کسی همکاری می ‌کرد و «هرگز از صحبت با کسی هراسان نبود.»

نکته‌ ی دیگری که اسناد جدید برملا کرده ‌اند این واقعیت است که پلیس حداقل تا سال ۱۹۸۱ (یعنی سه سال پس از بازنشستگی داگلاس) فعالانه در زندگی او جاسوسی می‌ کرده‌ است.

پلیس فدرال کانادا (RCMP) تا سال ۱۹۸۴ مسئول عملیات جاسوسی کشور بود تا این‌که افتضاحاتی متعدد منجر به برپایی سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) در سال مذکور شد.

پلیس فدرال پرونده ‌هایی جاسوسی در مورد بیش از ۸۰۰ هزار نفر نگاه می‌داشت از جمله چپ ‌گرایانی مثل داگلاس، فعالان کارگری، فعالان ضد جنگ و …

یکی از کارمندان بازنشسته‌ ی پلیس به نام اد ویتردن این هفته در مصاحبه با روزنامه‌ ای در وینیپگ در این باره گفته است: «ما دنبال کسانی بودیم که می‌ خواستند دولت را سرنگون کنند – کمونیست‌ ها، آنارشیست ‌ها، تروتسکیست ‌ها.»

این مرد ۸۰ ساله زمانی در اتاوا برای بخش امنیتی پلیس فدرال کار می‌کرده است و در اواخر دهه ‌ی ۱۹۶۰ اطلاعاتی در مورد جنبش ضدجنگ و یک گروه بحث مارکسیستی- مسیحی به مقر پلیس می‌ فرستاده، از جمله اطلاعاتی در مورد تامی داگلاس.

جدال بر سر انتشار کامل اسناد راجع به داگلاس همچنان در دادگاهی دربسته در اتاوا در جریان است. پیش از این پارلمان استان ساسکاچوان، که داگلاس زمانی نخست ‌وزیر آن بود، به اتفاق آرا خواهان دریافت کامل و بدون سانسور این اسناد شده بود.