سخنرانی راب الیفانت در شورای ملی مطبوعات و رسانه های قومی کانادا

شهروند ـ آرش عزیزی: راب آلیفانت، نماینده‌ ی لیبرال تورنتو و منتقد مولتی‌کالچرالیسم در کابینه‌ ی سایه‌ی حزب لیبرال، هفته‌ ی گذشته با حضور در جلسه‌ ی ماهیانه ‌ی شورای ملی مطبوعات و رسانه‌ های قومی کانادا به بحثی در مورد مولتی‌کالچرالیسم و جایگاه آن در آینده ‌ی کانادا و برنامه ‌ی حزب لیبرال پرداخت.

 آقای آلیفانت صحبت‌ های خود را اینگونه آغاز کرد:”کانادایی‌ ها از تمام پیش ‌زمینه ‌ها هر روز بیشتر درگیر بحثی در مورد چالش ‌ها و فرصت ‌های مولتی‌ کالچرالیسم در کانادا می ‌شوند. آن‌چه بیش از چهل سال در کانادا قطعی دانسته شده اکنون زیر ذره ‌بین بازبینی قرار می‌گیرد که مهم و ضروری است.”

نماینده ‌ی حوزه‌ی “دان ولیِ غرب” در مجلس فدرال سپس به گفته ‌های آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان، و دیوید کامرون، نخست ‌وزیر بریتانیا، اشاره کرد که در هفته‌ های اخیر از ناکامی مولتی‌کالچرالیسم گفته بودند. او گفت مطرح شدن این بحث ‌ها به کانادا هم سرایت کرده و به بحث ‌هایی انجامیده:”بعضی با نگرانی حقیقی در مورد بهبود کیفیت زندگی تمام کانادایی ‌ها و بقیه برای استفاده از فرصت برای انتقاد از ارزش‌ های دیرین کانادایی به نفع برنامه‌ های راست‌گرایانه یا خارجی‌ستیز.”

آلیفانت با اشاره به موقعیت خود به عنوان منتقد مولتی‌کالچرالیسم در کابینه‌ ی ایگناتیف به چند سئوال کلیدی در این زمینه اشاره کرد:”آیا تمام جوامع به طور مناسب ادغام می‌ شوند؟ آیا شهروندی کانادا به خاطر شایستگی نهفته در آن ارزش دارد یا به کالایی اقتصادی بدل شده؟ آیا ارزش‌های کاناداییِ حقوق بشر، منشور حقوق و آزادی‌ها و عدالت و برابری برای همه به طور کامل توسط همه تازه‌ واردین مورد استقبال قرار می‌گیرد؟ با ورود تازه‌ واردین آیا کانادا تکاملی طبیعی و مناسب را از سر می‌ گذراند یا مورد تغییری ریشه ‌ای قرار می‌گیرد؟”و سئوال ‌های دیگر. آلیفانت اعتراف کرد در جلسه، زمان کافی برای پاسخ به این سئوال ‌ها نیست، اما سعی کرد به بعضی از آن‌ها پاسخ دهد.

 اولین نکته ‌ای که نماینده‌ ی لیبرال بر آن تاکید کرد این بود که “مولتی‌کالچرالیسم در کانادا به هیچ وجه شبیه multikulti در آلمان یا به اصطلاح “مدارای منفعل” شکست‌ خورده و جوامع مجزا” که کامرون از آن سخن گفت نیست. آلیفانت گفت:”کانادا جامعه ‌ای مولتی ‌کالچرالی بسیار بالغ‌ تر و توسعه‌ یافته‌ تر است.” او سپس با ذکر مثال‌ هایی از سفرهای خود به هلند و فرانسه از موفقیت ‌های کانادا در زمینه‌ ی ادغام مهاجران گفت.

 آلیفانت در بخش ‌های پایانی صحبت خود به انتقاد از عملکرد دولت محافظه ‌کار نشست. او دولت هارپر را متهم کرد که مهاجرت را “تنها از زاویه اقتصادی” می ‌بیند و در نتیجه کارگران موقت خارجی را به مهاجرین دائمی ترجیح می‌ دهد. نکته‌ ی دیگری که آلیفانت به آن اشاره کرد کاهش ۵۳ میلیون دلاری بودجه ی کمک به نهادهای کمک به مهاجران و تازه ‌واردان بود که مورد اعتراض شدید حزب لیبرال واقع شده. او اشاره کرد که گرچه جیسون کنی، وزیر مهاجرت هارپر، با خوشحالی از رقم تاریخی ۶۰۰ میلیون دلار خرج دولت برای خدمات کمک به تازه‌واردان می‌ گوید، اما اگر طرح لیبرال ‌ها اجرا شده بود این رقم می باید به ۹۲۰ میلیون دلار می ‌رسید.

 آلیفانت سخنان خود را اینگونه به پایان رساند که:”احترام برابر و شهروندی برابر که در منشور حقوق ‌و آزادی ‌های ما آمده روح مولتی‌کالچرالیسمِ حقیقی کانادایی است. کانادا تا مغز استخوان مولتی‌کالچرال است و این ارزشی است که حزب لیبرال کانادا نه تنها از آن دفاع می‌ کند که مدام آن ‌را تشویق می‌ کند.”