قطع معافیت مالیاتی شرکت ها، آری یا نه؟

شهروند ـ آرش عزیزی: دیدار که بعدازظهر جمعه و پشت درهای بسته اتفاق بیافتد، تعجبی نیست که سوءتفاهماتی در موردش پیش بیاید. چنین بود دیدار جک لیتون، رهبر حزب نیودموکرات، با استفن هارپر، نخست ‌وزیر محافظه ‌کار کانادا که روزِ‌ جمعه پشت درهای بسته در دفتر نخست‌ وزیر در ساختمان لنگوین بلاک صورت گرفت. این دیدار به درخواست هارپر صورت گرفت و در مورد موضوع اصلی مطرح در جلسه هیچ شکی نیست: این سئوال کلیدی که ان دی پی در چه صورتی حاضر است به بودجه ی دولت هارپر رای مثبت بدهد و بدین ‌سان از سقوط آن جلوگیری کند؟

دولت اقلیتی کنونی هارپر تنها ۱۲ کرسی برای اکثریت کم دارد و این به این معنا است که تنها اگر هر سه حزب اپوزیسیون (لیبرال، ان دی پی، بلوک کبک)‌ به بودجه‌ ی دولت رای منفی دهند به سقوط آن می ‌انجامند. سال گذشته که مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، اعلام کرده بود “آقای هارپر وقتت تمام است” و گفته بود دولت را سرنگون می ‌کند، این رای ان دی پی بود که موجب نجات دولت هارپر شد. جک لیتون در آن هنگام از این اقدام بی‌ سابقه ‌ی خود به این عنوان دفاع کرد که ۱ میلیارد دلار بودجه برای بیمه‌ ی بیکاری از محافظه‌ کارها گرفته است. با این حال بسیاری می‌ گفتند رهبر ان دی پی تصمیمی اشتباه گرفته که به ضرر حزبش تمام می‌ شود.

اما لیتون ایندفعه برای نجات دولت هارپر چه می ‌خواست؟ این‌جا است که “سوتفاهمات” آغاز می‌شود.

اعلامیه ‌ای که رهبر ان دی پی بلافاصله پس از دیدار خود در آن روز منتشر کرد ضمن اعلام این‌که مذاکرات “صمیمانه و محترمانه” بودند، اضافه کرد که “نخست ‌وزیر اطمینانی ارائه نکرد، اما من اطمینان دارم که پیشنهاداتم دریافت شد و به خوبی فهمیده شد.” لیتون در این بیانیه می ‌افزاید:”پیغام من به آقای هارپر این بود: ‌وقت آن رسیده که بازی‌ های سیاسی را کنار بگذاریم و روی عمل فوری تمرکز کنیم تا به خانواده ‌ها کمک کنیم بتوانند از پس خرج‌ها برآیند.”

لیتون سپس چهار پیشنهاد به هارپر داده بود تا به بودجه اضافه شوند:‌

ـ حذف مالیات فروش فدرال از صورتحساب‌ های گرمایش خانه

ـ افزایش اضافه درآمد تضمینی برای افراد مسن کم‌ درآمد

ـ گسترش برنامه بازنشستگی کانادا

ـ استخدام دکترهای خانوادگی بیشتر

آخرین جمله‌ ی بیانیه‌ ی لیتون در مورد دیدارش این بود که:”اگر نخست ‌وزیر جدا ًبخواهد کاری انجام دهد و به خانواده‌ های کانادا کمک کند، راه‌ حل‌ های مشخص ان دی پی روی میز است.”‌

بعضی ‌مطبوعات، بخصوص روزنامه ‌ی گلوب اند میل، بلافاصله تیتر زدند که ان دی پی در صورت گنجاندن این چهار مورد در بودجه به دولت رای مثبت می ‌دهد و در نتیجه خواستِ قبلی نیودموکرات ‌ها برای لغو معافیت مالیاتی شرکت ‌ها (که ایگناتیف هم حدود یک سال است آن ‌را به برنامه ‌ی خود اضافه کرده)‌کنار گذاشته شده.

این خبر روزنامه ‌ی گلوب اند میل به واکنشی شدید بخصوص بین صفوف اعضای ان دی پی انجامید. مایک سیوارد، از ارشدترین اعضای کمیته اجرایی ان دی پیِ انتاریو و از سران اتحادیه ‌های کارگری استان، در صفحه‌ ی فیس بوک خود نوشت:”معلوم هست جک دارد چه غلطی می‌کند؟” اما بسیاری از اعضای حزبِ فدرال و ناظرین چپ‌گرا بلافاصله مدعی شدند که این خبر واقعیت ندارد و روزنامه ‌ها با اعلام آن مردم را گمراه کرده ‌اند.

سوزان والاس، نامزد فدرال حزب در مرکز تورنتو، در گفتگو با شهروند گفت:”نباید حرف رسانه‌ ها را باور کنید. ما همچنان مخالف لغو معافیت مالیاتی هستیم در حالی که لیبرال ‌ها قبلا به آن رای داده ‌اند”. سردبیر وب‌ سایت ‌چپ‌گرای «rabble.ca» نیز در مقاله ‌ای رسانه ‌ها را به دادن تصویر غلط از دیدار هارپر و لیتون متهم کرد.

و بالاخره خود جک لیتون در گفتگوی تلویزیونی روز یکشنبه با سی تی وی گفت یک سوم این جلسه به معافیت ‌های مالیاتی شرکت ‌ها اختصاص داشته و آن‌ها را “از بنیاد، غلط” خواند، اما به روشنی نگفت بالاخره اگر هارپر بر سر قطع معافیت‌ ها موافقت نکند،‌ حزبش به بودجه‌ ی او رای مثبت می‌دهد یا نه. تیتر وب ‌سایت سی تی وی روشن ‌تر بود: “لیتون:حذف معافیت ‌های مالیاتی همچنان برای حمایت از بودجه کلیدی است.”

رویهمرفته به نظر می ‌رسد بیش از این‌که رسانه ‌ها مردم را “گمراه” کرده باشند، جک لیتون با دیدن واکنش شدید درون‌ حزبی به خبر دیدارش با هارپر، سریع موضع خود را بازیابی کرده است و علیه معافیت ‌های مالیاتی جبهه‌ ی مجدد گرفته است.

در صورت رای منفی هر سه حزب به بلوک کبک، احتمالا در اوایل ماه مه شاهد انتخابات فدرال خواهیم بود.