با افزایش نگرانی ها در مورد وضعیت افرادی که در جریان بحران پس از انتخابات ایران بازداشت شده اند، گروه های حقوق بشر از بان کی مون …


شهروند ۱۲۳۶  پنجشنبه ۲ جولای  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: با افزایش نگرانی ها در مورد وضعیت افرادی که در جریان بحران پس از انتخابات ایران بازداشت شده اند، گروه های حقوق بشر از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواسته اند برای بررسی خشونت علیه معترضان به ایران سفر کند یا فرستاده ای را به آن کشور اعزام کند.

سارا لی ویتسون از مسئولان گروه "دیده بان حقوق بشر" گفته است: "دبیر کل سازمان ملل باید بر سفر به ایران و بر انجام تحقیقات و تعقیب قضایی بسیجی هایی که مرتکب خشونت شده اند اصرار ورزد."

گروه "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" نیز که در نیویورک مستقر است نیز خواستار اعزام یک فرستاده ویژه از سوی دبیر کل سازمان ملل به ایران شد.

در پی اعتراضات و ناآرامی های خیابانی گسترده نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد که در آن محمودی احمدی نژاد برنده اعلام شد صدها نفر از معترضان از جمله رهبران مخالفان، استادان دانشگاه ها، خبرنگاران، دانشجویان و افرادی که در خیابان تظاهرات می کردند دستگیر شده اند.

در جریان اعتراض ها به نتایج انتخابات ایران دست کم ۲۰ نفر کشته و شمار کثیری مجروح شده اند.

"کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" می گوید که گزارش ها از ایران حاکیست که تا دو هزار نفر هنوز احتمالا در سراسر ایران تحت بازداشت هستند.

سایر گروه های حقوق بشر ارقام مشابهی از شمار کسانی که هنوز در بازداشت هستند ارائه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویتر سه گروه حقوق بشری "عفو بین الملل"، "دیده بان حقوق بشر" و "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" در کنفرانس خبری مشترکی با حضور رکسانا صابری خبرنگاری که اخیرا برای چند ماه در ایران زندانی بود برگزار کردند.

خانم صابری در این کنفرانس خواستار آزادی کلیه زندانیان سیاسی که به گفته وی احتمالا در معرض شکنجه قرار دارند و بدون توجیه حقوقی بازداشت هستند، شد.

وی گفت به دلیل سایر حوادث جهانی که در راس خبرها قرار گرفته، ایران به تدریج از کانون توجه خارج می شود و از جامعه بین المللی خواست فشار بر ایران را حفظ کند.

هادی قائمی از گروه "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" گفت تقریبا تمامی اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلبان که می گوید در انتخابات تقلب شده، در زندان هستند که منابع کمی برای رهبری اعتراضات برای او باقی می گذارد.

این گروه فهرست اسامی ۱۰۱ چهره سیاسی و مخالف، ۲۲ خبرنگار، ۸ استاد دانشگاه و ۸۶ دانشجو که دستگیر شده اند را منتشر کرده است و آقای قائمی می گوید هویت بسیاری از بازداشتی ها معلوم نیست.

سارا لی ویتسون از گروه دیده بان حقوق بشر در این کنفرانس گفت که هرچند دولت های خارجی ممکن است در اظهارنظر مستقیم درباره حوادثی مانند نحوه برگزاری انتخابات ایران مکث کنند، اما نقض حقوق بشر براساس قوانین بین المللی موضوع مورد علاقه جهانی است.

وی گفت: "رهبران بین المللی، رهبران غربی، رهبران کشورهای شرقی نباید از محکومیت شدید و انتقاد از نیروهای امنیتی ایران، رفتار دولت ایران و زندانی کردن مردم بدون هرگونه توجیه حقوقی، پرهیز کنند."

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه در بیانیه ای در مورد احتمال شکنجه رهبران جناح مخالف دولت ایران و گرفتن اعتراف های تلویزیونی برای استفاده در دادگاه علیه آن ها، ابراز نگرانی کرده بود.

دبیر کل سازمان ملل روز ۲۲ جون یعنی پس از موضعگیری شدید آیت الله خامنه ای علیه تظاهرکنندگان ایرانی که برخورد شدید نیروهای امنیتی با آنها را در تهران به دنبال داشت، از مقام های این کشور خواست بازداشت، تهدید و استفاده از قوه قهریه علیه مخالفان سیاسی را متوقف کنند.

بان کی مون در بیانیه ای گفت "وضعیت در ایران موجب نگرانی جامعه بین المللی است" و خواستار "توقف فوری بازداشت ها، تهدیدها و استفاده از زور شد."

آقای بان گفت "اوضاع در جمهوری اسلامی ایران را با نگرانی فزاینده دنبال می کند و از خشونت های پس از انتخابات به خصوص استفاده از زور علیه غیرنظامیان که باعث مرگ و جراحت می شود، مایوس است."

وی مقام های ایران را ترغیب کرد "به حقوق بنیادی شهروندی و سیاسی به خصوص آزادی بیان و آزادی تجمع و آزادی اطلاعات احترام بگذارند."

وزارت خارجه ایران در واکنش گفت که موضع گیری سازمان ملل دخالت در امور داخلی ایران است و آن را محکوم کرد.