یادم نیست کدام یک از بزرگان جهان گفته است: من با عقیده تو مخالفم، اما حاضرم جانم را فدا کنم که تو بتوانی حرف خودت را بزنی. شاید رهبر خودمان گفته باشد؟ درست نمی دانم!

الان تعدادی از سردمداران کشورمان،  با کروبی و موسوی که دو تن از معترضان به انتخابات هستند، مخالفند، اما برای اینکه چشم زخمی به آنان وارد نشود، توی یکی از زندانها  قایمشان کرده اند تا جایشان امن باشد و بتوانند آزادانه حرف خودشان را بزنند و مثلا بگویند بی انصاف ها اقلا یک چیکه آب بدین ما بخوریم!

لطف جمهوری نوپای ما این است که اگر خدای ناکرده کار بدی بکند، بلافاصله جبران می کند. مثلا اگرگاز اشک آوری شلیک می کند و مردم را به گریه می اندازد، بلافاصله حرف خنده آوری می زند که جبران شود!

مثلا پس از آنکه ده ها هزار نفر آمدند توی خیابون و فریاد زدند مرگ بر دیکتاتور، وزیر اطلاعات آمد توی تلویزیون و با خنده گفت جمعیتی که در خیابان ها بودند، قصدشان خرید عید بود! حرفی که اکنون به صورت جدیدترین جوک بین مردم رد و بدل می شود.

البته چون در اکثر عکس ها و فیلم های منتشره از این خرید نوروزی!، دود ناشی از شلیک گاز اشک آور و کتک خوردن و فرار یا مقاومت مردم هم دیده می شود، برای  مردم دنیا این تصورپیش آمده است که ایرانی ها سال نوی خود را در حال کتک خوردن جشن می گیرند!

خیلی از مردم دنیا اینک براین باورند که ایرانی ها بزرگترین عید باستانی خودشان را به شکل مضحکی جشن می گیرند. به این معنی که سی چهل روز مانده به عید، چند هزارتا چندهزارتا با هم وارد یک مغازه لباس فروشی می شوند، با انگشت بلوزی را که آویزان است نشان  می دهند و می پرسند آقا این بلوزه چنده؟ و به محض شنیدن قیمت آن، یک گاز اشک آور شلیک می کنند و پا به فرار می گذارند!

یکی از اهالی کانادا که با خبرنگار ما سلام و علیکی پیدا کرده است به خبرنگار ما گفته بود ما روز اولی که عکس ها و فیلم های منتشر شده از خریدهای نوروزی شما ها را در تلویزیون ها و یوتیوب دیدیم، خیال کردیم مردم ایران به خاطر به دست آوردن آزادی و دموکراسی دست به تظاهرات و راهپیمائی زده اند، اما با توضیحات وزیر اطلاعات کشورتان، فهمیدیم اینهم یکی از مراسم سال نو در ایران است!

وی گفته بود ما اینک می دانیم شماها همانطورکه چهارشنبه سوری از روی آتش می پرید و می گوئید سرخی تو از من، زردی من از تو، یک ماه مانده به عید هم  عده ای  را وادار می کنید که شما ها را با باتوم برقی بزنند و گاز اشک آور شلیک کنند تا شما ها بتوانید فرار کنید و در حال  فرار عید سعید باستانی خود را جشن بگیرید و به یکدیگر تبریک بگوئید!

علاوه بر عکس فوق، صحنه دیگری از خرید نوروزی! ایرانیان را در فیلم زیر ببینید 

زیرنویس عکس : صحنه ای ازخرید شب عید ۲۵ بهمن! درتهران 

 

مستقیم ولی پرپیچ وخم!

همزمان با تظاهرات اعتراضی ایرانی ها در روز سه شنبه دهم اسفند، یک مسابقه فوتبال نسبتاً مهم بین تیم استقلال و السد قطر نیز جریان داشت که قرار بود مستقیماً از تلویزیون پخش شود، اما پخش مستقیم آنهم در ایران؟

سال گذشته در جریان دیدار استقلال/ استیل آذین،۹۰ هزار تماشاچی حاضر در استادیوم شعارهای بد بدی علیه دولت و به نفع جنبش سبز داده و صدا و سیما را به دردسر انداخته  بودند.

به همین دلیل قرار شد مسابقه امسال مستقیم پخش شود، اما مستقیمی که یک کمی هم پیچ و خم داشته باشد! به این ترتیب که مسابقه با سه دقیقه تاخیر به نسبت اجرا گزارش شود تا فرصت برای قیچی کردن شعارها وجود داشته باشد!

 

باران دروغ

ساته لایت یا ماهواره ای که ما داریم، خیلی از کانال ها را می گیرد ولی هرکدام را هم که دلش نخواهد، نمی گیرد.(دموکراسی ازاین عیب ها هم دارد دیگر!)

به همین دلیل، ما از دیدن کانال پرطرفدار”فارسی وان”محرومیم. آنطوری که دوستان و بستگان می گویند، این کانال تمام ۲۴ ساعت سریال های سرگرم کننده پخش و تکرار می کند و نمی گذارد مردم اعصاب خود را با خبرهای تظاهرات و اعتصابات خاورمیانه و چرندیاتی که به نام آزادی و دموکراسی توی دست و دهن مردم افتاده خط خطی کنند.

برای میزان سرگرم کنندگی این کانال، کافی است بگویم طی سه روزی که بنده در فرانسه میهمان دوستی بودم، دو بار غذای آنها سوخت و مجبور شدند از بیرون غذا تهیه کنند چون در حالی که گوشت و پیاز روی اجاق گاز داشت جلزوولز می کرد، همه سرگرم دیدن سریال بودند!

آنطوری که خانم صاحبخانه می گفت، یکی از جالب ترین سریال های این کانال، سریالی است به نام “باران دروغ” که ظاهرن بسیار پربیننده است.

پرسیدم مگر موضوع سریال چیست که اینقدر شما را سرگرم می کند؟ خانم خانه با خنده جواب داد، موضوعش مهم نیست. جالب بودنش در اینه که تمام پرسوناژ های این سریال به هم دروغ می گویند در نتیجه آدم یاد وطن خودش و رهبران و مقامات کشورش می افتد و احساس نمی کند که در رانسه و در غربت زندگی می کند!

 

مردیم بسکه خوردیم!

به گزارش خبرآنلاین، آقای عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیرکار ایران گفته است ایران تنها کشور جهان است که گرسنه ندارد و در آن کسی سر بی شام به زمین نمی گذارد.

چنین خبر خوشحال کننده ای خبرنگار ما را چنان به وجد آورد که با وجود آنکه آخر شب بود و ساعتی نامناسب، زنگ زد به آقای وزیر کار تا اطلاعات بیشتری در اینمورد کسب کند.

وی با وجود آنکه مشغول مسواک کردن دندان هایش بود و قصد خوابیدن داشت با محبت و مهربانی به سئوالات خبرنگار ما پاسخ داد و در جواب این سئوال که شما چگونه مطمئن هستید که در ایران کسی گرسنه نیست؟ با خنده جواب دادند خودم بارها شاهد بوده ام. همین امشب هم در رستورانی که بنده شام می خوردم  چندین مرتبه شنیدم که گارسن قبل از آوردن صورتحساب از مشتریان می پرسید دیگه چیزی میل ندارید؟ و همه اشاره به شکم های برآمده شان می کردند و با خنده می گفتند، خیلی ممنون، سیر سیر شدیم!

 

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است.