بی بی سی: فیلم سخنرانی پادشاه به کارگردانی تام هوپر در هشتاد و سومین مراسم جوایز اسکار، جایزه بهترین فیلم را به دست آورد.

در این مراسم که شامگاه یکشنبه، ۲۷ فوریه در لس آنجلس برگزار شد، کالین فرث بازیگر نقش اصلی این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد و تام هوپر جایزه بهترین کارگردانی را برای این فیلم به دست آورد.

این فیلم که در ۱۲ رشته نامزد اسکار بود، علاوه بر این سه جایزه، اسکار بهترین فیلمنامه تالیفی را نیز به خود اختصاص داد.

سخنرانی پادشاه به داستان لکنت زبان جورج ششم، پادشاه سابق بریتانیا و پدر ملکه فعلی بریتانیا و تلاش او برای چیره شدن بر این مشکل می‌پردازد.

فیلم “سرآغاز” ساخته کرستوفر نولان هم مانند سخنرانی پادشاه به چهار اسکار دست یافت، با این تفاوت که این جوایز در بخش‌های فنی به این فیلم اختصاص یافت.

فیلم شبکه اجتماعی که داستان شکل گیری وبسایت فیس بوک است، سه جایزه از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی را به دست آورد.

در بخش بهترین بازیگری، همانطور که انتظار می‌رفت، ناتالی پورتمن برای بازی در نقش یک بالرین در فیلم قوی سیاه برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد.

برنده های اسکار

* سخنرانی پادشاه: ۴ اسکار

* سرآغاز: ۴ اسکار

* شبکه اجتماعی: ۳ اسکار

* مبارز: ۲ اسکار

* آلیس در سرزمین عجایب: ۲ اسکار

* داستان اسباب بازی ۳: ۲ اسکار

آنت بنینگ (بچه ها رو به راهند)، نیکول کیدمن (لانه خرگوش)، ناتالی پورتمن (قوی سیاه)، میشل ویلیامز (ولنتاین غمگین) و جنیفر لارنس (زمستان استخوان سوز) نامزدهای بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن بودند.

در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، خاویر باردم (زیبا)، جف بریجز (بی باک)، جس آیزنبرگ (شبکه اجتماعی) و جیمز فرانکو (۱۲۷ ساعت) رقیبان کالین فرث در این بخش بودند.

کریستین بیل و ملیسا لئو، بازیگران فیلم مبارز نیز برنده اسکار بهترین بازیگران نقش مکمل شدند.

اما ناکام اصلی جوایز اسکار امسال، بی‌باک (True Grit) ساخته برادران کوئن بود.

این فیلم وسترن با اینکه در ۱۰ رشته نامزد شده بود و از این لحاظ در رده دوم فهرست نامزدهای اسکار قرار داشت، دست خالی مراسم امسال را ترک کرد.

فیلم های قوی سیاه، مبارز، سرآغاز، بچه ها رو به راهند، سخنرانی پادشاه، ۱۲۷ ساعت، شبکه اجتماعی، داستان اسباب بازی ۳ ، بی باک و زمستان استخوان سوز ده فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم امسال بودند.

مراسم هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار در سالن کداک تیه‌تر هالیوود با اجرای آن هاتاوی و جیمز فرانکو برگزار شد.