اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اعلام کرده آئین نامه ای که از سوی قوه قضائیه برای کانون وکلا تصویب شده، غیرقانونی است و آن را اجرا نخواهد کرد.

شهروند ۱۲۳۸  پنجشنبه ۱۶ جولای  ۲۰۰۹


 


 


 

بی بی سی: اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اعلام کرده آئین نامه ای که از سوی قوه قضائیه برای کانون وکلا تصویب شده، غیرقانونی است و آن را اجرا نخواهد کرد.


بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا در نشستی به همراه برخی روسای کانون وکلای دادگستری گفت: "این آئین نامه را هیچ گاه اجرا نخواهیم کرد چرا که معتقدیم بر اساس قانون تنظیم نشده است."

به گفته کشاورز، این آئین نامه دو اشکال اساسی دارد اول این که بر اساس قانون باید این آئین نامه را کانون وکلا پیشنهاد و رئیس قوه قضائیه تصویب می کرد در حالی که ما هیچ پیشنهادی نداده ایم و دوم این که این آئین نامه با قانون لایحه استقلال کانون وکلا، قانون کیفیت اخذ وکالت و قانون اساسی در تضاد است.

قوه قضائیه بیست و هفتم خرداد آئین نامه لایحه استقلال کانون وکلا را اصلاح و روز هفتم تیر آن را منتشر کرده ولی کانون وکلا معتقد است که این کار قوه قضائیه غیرقانونی است و استقلال کانون وکلا را از بین می برد.

مهمترین دلیل مخالفت کانون وکلا با این آئین نامه این است که به قوه قضائیه اجازه می دهد پروانه وکالت صادر، بررسی و در عین حال باطل کند.

اتحادیه کانون های وکلا بر این اعتقاد است که صدور پروانه وکالت از جانب قوه قضائیه و تمدید هر ساله آن، آزادی عمل را از وکیل سلب می کند.

از نظر کانون وکلای دادگستری اگر افراد مامور تعقیب و صدور حکم و کسانی که دفاع از متهمان را برعهده دارند، هر دو وابسته قوه قضائیه باشند "حق دفاع" مردم دیگر معنی ندارد و این در تضاد با اصل ۳۵ قانون اساسی است.

به نظر کانون وکلا، نهاد قضا یک نهاد حکومتی است به همین دلیل دفاع باید مستقل از حاکمیت باشد و در صورت اجرای آئین نامه جدید این استقلال از بین می رود.

محمد جندقی رئیس کانون وکلای مرکز گفته است:"موضوع استقلال کانون های وکلا برای جامعه وکلا مسئله مرگ و زندگی است و وکلا اجازه نخواهند داد که بعد از پنجاه و سه سال زحمت پیشکسوتان وکالت برای استقلال کانون وکلا پایمال شود."

به گفته جندقی، اقدامات اتحادیه و کانون وکلا دفاع از ۲۵ هزار وکیل و ۷۰ میلیون ایرانی است تا بتوانند وکیلی انتخاب کنند و آزادانه، بدون دغدغه، ترس و واهمه حرفشان را بزنند.

این نگرانی وجود دارد که در صورت اجرای این آئین نامه، وکلا به دلیل ترس از احتمال باطل شدن پروانه وکالت نتوانند از موکلان خود دفاع کنند.

بهروز تقی خانی نماینده کانون وکلای اصفهان گفته است:" اگر وکیل از قاتل یا جاسوس دفاع می کند به این معنا نیست که از جرم قتل یا جاسوسی دفاع می کند، بلکه از حقوق قاتل، جنایتکار و حقوقی که هر انسان دارد دفاع می کند."

کانون وکلای دادگستری نهادی غیردولتی است که برای حمایت از وکلا و نیز نظارت بر عملکرد آنها تشکیل شده ‌است.

اعضای کانون می گویند با اجرای این آئین نامه، کانون های وکلا از استقلال فعلی خارج و به عنوان بخشی از قوه قضائیه درخواهند آمد و برای همین کانون وکلا درصدد است تا این مشکل را از طریق دیوان عدالت اداری و دیگر مراجع قانونی پیگیری کند.