شهروند ـ سال دارد نو می شود و در ایران و جهان همچنان با خبرهای ناخوشایند روبرو هستیم، اما در این میان گشتیم تا خبرهای خوب را قبل از خبرهای ناخوشایند بگذاریم به این امید که در سال ۱۳۹۰ شاهد به بار نشستن مبارزات و تلاش های مردم ایران و جهان برای رسیدن به آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی باشیم.

خبرهای ایران را از خبرگزاری حقوق بشر ایران (رهانا) و خبرهای منطقه و جهان را از بی بی سی انتخاب کرده و  به صورت بسیار فشرده در اینجا آورده ایم.

 

ایران

 

آزاد شدگان از زندان

ـ سامان سلیمانی مرند و فرشاد جمالی، فعالان دانشجویی دانشگاه ورامین  ۲۲ و ٢٣ اسفند ماه با قید کفالت آزاد شدند.

نازنین خسروانی با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد

ـ مهسا امرآبادی چهارشنبه ۲۵ اسفند، با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

ـ نازنین خسروانی بعد از تحمل چهار ماه و نیم حبس در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات آزاد شد. نازنین خسروانی روزنامه نگار ۱۱ آذر ماه سال بازداشت و با وثیقه ی ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

ـ احمد حکیمی‌پور، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، مدیر مسئول هفته‌نامه امید زنجان و نماینده دوره چهارم مجلس با قرار کفالت آزاد شد.

ـ جواد سوهانکار از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ۲۶ بهمن ماه بازداشت شده بود با تودیع کفالت آزاد شد.

ـ عباس پشمی دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد و محمد حیدرزاده عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت هر کدام با وثیقه ده میلیون تومانی آزاد شدند.

 

دستگیری و بازداشت

ـ نیروی انتظامی در شب چهارشنبه سوری، ۴۶۷ نفر را دستگیر کرد.

در مراسم چهارشنبه آخر سال ۶۴ نفر مصدوم شدند که حال ۱۹ تن از آنان به شدت وخیم است.

ـ هوشنگ فناییان، شهروند بهایی ساکن آمل، ۲۲ اسفند توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

ـ امید شجاعی، فعال کارگری صبح روز شنبه، ۲۱ اسفندماه توسط ماموران لباس شخصی بازداشت شد.

ـ دو شهروند مهابادی به نام‌های “ابراهیم نامداری” و “جمال مقدسی” از سوی نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند.

ـ مائده قادری وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای تهران که چندی پیش همسرش علی پرندیان نیز، توسط نیروهای اداره اطلاعات در مشهد بازداشت شده بود در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۸۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات مشهد دستگیر و درحال حاضر نیز تحت بازجویی می باشد.

ـ حجت الاسلام حسین گودرزی از فعالین ستاد روحانیون مهندس موسوی در استان قم و همچنین از فعالان اصلاح طلب قم در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ در محل کارش بازداشت شد.

 

لغو پروانه فعالیت

ـ کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پرونده فعالیت “مجمع محققین و مدرسین” را توقیف و برای انحلال به دستگاه قضایی ارسال کرد.

ـ دفتر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد واحد کرج از سوی نیروهای امنیتی پلمب شد.

 

شورش در زندان قزلحصار و کشته و زخمی شدن زندانیان

‫در پی قرار اجرای حکم اعدام ۱۰ تن از زندانیان در زندان قزل حصار و اعتراض هزاران تن از زندانیان به این موضوع، درگیری‌های خونین در این زندان به وقوع پیوست که منجر به کشته و زخمی شدن دست کم ۱۵۰ تن گردید.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ۲۴ اسفندماه، زندانیان برخی بندهای زندان قزلحصار کرج، در راستای توقف اجرای حکم اعدام ۱۰ تن از هم بندیان خود، دست به اعتراض و اعتصابی گسترده زدند. تاجایی که حدود سه هزار تن از زندانیان در راستای این خواسته و در اقدامی اعتراضی اقدام به شکستن در بند‌ها نموده و به سر دادن شعار “اعدام باید متوقف شود”، پرداختند. در پی این اعتراض، نیروهای امنیتی در ساعت ۹ شب، به بند زندانیان هجوم آورده و موجب درگیری‌های خونین شدند.

گفته می‌شود ماموران حاضر در محل برای کنترل اعتراضات زندانیان از گلوله‌های واقعی استفاده کرده‌اند. تعداد زندانیانی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند، به ۱۵۰ تن و حتی بیشتر نیز می‌رسد که حال بسیاری از ایشان وخیم گزارش شده است.

این در حالیست که اغلب زندانیان معترض دارای محکومیت‌های سنگین (اکثرا اعدام) بوده‌اند.

 

لیبی

نیروهای وفادار به معمر قذافی شهر مصراته مواضع مخالفان را بمباران کردند. این نیروها در شرق لیبی هم به حملات خود علیه شهر اجدبیه ادامه می دهند و می گویند که این شهر را تحت کنترل در آورده اند. اما رهبران نیروهای مخالف این موضوع را رد کرده اند.

اگر این شهر به تصرف نیروهای دولتی در آید راه برای پیشروی و حمله این نیروها به شهر بنغازی مقر اصلی اکثر نیروهای مخالف مسلح هموار خواهد شد.

 

بحرین

در درگیری های روز چهارشنبه، شش نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. نیروهای امنیتی بحرین به دنبال درگیری های امروز در منامه، کنترل خود بر پایتخت بحرین را تشدید کردند و با استفاده از تانک، گاز اشک آور، ماشین های آب پاش و هلیکوپتر، صدها نفر از تظاهرکنندگان ضد دولتی را که عمدتا شیعه هستند، از میدان اصلی شهر دور کردند.

پادشاه بحرین روز گذشته، برای سه ماه در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

وزیر بهداشت بحرین، که شیعه مذهب است، در اعتراض به استفاده از زور علیه معترضان از سمت خود کناره گیری کرده است. قضات شیعه در بحرین نیز به طور دسته جمعی استعفا داده اند.

 

سوریه

تظاهرکنندگان در سوریه، روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی، به رغم ممنوعیت تظاهرات، در برابر وزارت کشور تجمع کرده و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند.

نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت به زور متوسل شده و چهار نفر نیز دستگیر شدند.

روز سه شنبه پانزده مارچ نیز صدها نفر در خیابان های پایتخت و شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه دست به تظاهرات زدند و خواهان اصلاحات دموکراتیک در این کشور شدند.

حزب بعث، حزب حاکم در سوریه نزدیک به پنجاه سال است که در این کشور قدرت را در دست دارد.

 

یمن

در تجمع اعتراضی روز چهارشنبه (۱۶ مارچ) در شهر حدیده، در غرب یمن، ده ها تن زخمی شدند.

پلیس و هواداران دولت با گاز اشک آور، گلوله های مشقی و واقعی و خنجر به تظاهرکنندگان حمله کردند.

طی هفته های اخیر، هزاران نفر در شهرهای مختلف یمن، از جمله پایتخت، در خیابان ها تجمع کرده و خواستار مقابله دولت با فساد اداری، نرخ بالای بیکاری و کناره گیری رئیس جمهوری از قدرت شده اند.

در این اعتراضات بیش از چهل نفر کشته شده اند.

علی عبدالله صالح سی و دو سال است که مسند قدرت را در شبه جزیره فقیر یمن، که در همسایگی عربستان سعودی است، در دست دارد.

 

مصر

منصور العیسوی وزیر کشور مصر دستور انحلال سازمان امنیت داخلی این کشور که مسئول نقض حقوق مردم برای چندین دهه شناخته می شود را صادر کرده است.

این سازمان موسوم به “سرویس تحقیقات امنیت کشور” جای خود را به سازمان تازه “نیروی امنیت ملی” خواهد داد.

عملکرد “سرویس تحقیقات امنیت کشور” از جمله عوامل قیام عمومی بود که ماه گذشته به سقوط حسنی مبارک رئیس جمهور مصر پس از ۳۰ سال منجر شد. ماموران این سازمان متهم به استفاده از خشونت برای جلوگیری از تظاهرات در میدان تحریر قاهره شدند. دست کم ۳۶۵ نفر در جریان ناآرامی های ۱۸ روزه مصر کشته شدند.

 

فلسطین

هزاران فلسطینی در حالی که پرچم فلسطین در دست داشتند دست به تظاهرات سراسری زده و خواستار وحدت سیاسی جنبش های حماس و فتح شدند.

تظاهرکنندگان می گویند که از قیام مردمی در کشورهای دیگر خاورمیانه الهام گرفته اند.

تحولات اخیر در تونس، مصر و شورش در لیبی علیه سرهنگ معمر قذافی تاثیر قدرت مردم را به فلسطینیان نشان داده است و آنها می خواهند که سهم خود را با تلاش در جهت وحدت ملی و از بین بردن بن بست کنونی ادا کنند. این تظاهرات را عمدتا جوانان فلسطینی از طریق سایت اجتماعی فیس‌بوک ترتیب داده اند.

جوانان فلسطینی خواستار پایان دادن به بن بست سیاسی در مناطق فلسطینی هستند.

حماس از این تظاهرات استقبال کرده است.

 

ژاپن

جمعه ی گذشته، فاجعه ای در ژاپن رخ داد. به دنبال زلزله ای به بزرگی ۹/۸ ریشتر، در این کشور، وقوع سونامی مصیبت طبیعی عظیمی بود که ظرف صدسال اخیر نمونه اش را ژاپن به خود ندیده بود.

در حال حاضر بیشترین نگرانی ها مربوط می شود به نیروگاه های اتمی ژاپن. چهارشنبه یک نیروگاه اتمی زلزله زده در ژاپن برای سومین بار ظرف چهار روز منفجر شد و همزمان نسبت به ذوب میله های سوختی در آن ابراز نگرانی می شود.

این انفجار در راکتور شماره دو در نیروگاه دائیچی در فوکوشیما روی داد.

کشف هزاران جسد در سواحل میاگی

امواج آب با خود اجساد حدود دو هزار نفر را به سواحل منطقه میاگی، در شمال شرق ژاپن، آورده است.

هزار جسد در شبه جزیره اوجکا و هزار جسد دیگر در شهر کوچک مینامیسانریکو که در سونامی روز جمعه با خاک یکسان شده است، پیدا شده اند. سرنوشت ده ها هزار نفر روشن نیست.

بسیاری از شهرهای کوچک و دور افتاده هنوز قابل دسترسی نیستند و تاکنون کمکی دریافت نکرده اند.

خبرگزاری کیودو ژاپن می گوید بیش از پانصد هزار نفر به دلیل بروز زمین لرزه، سونامی و خطر انتشار مواد رادیو اکتیو آواره شده اند.

در بحبوحه سرمای نزدیک به صفر درجه زمستانی، میلیون ها نفر نیز سه شب است که آب، غذا و وسیله گرمازا نداشته اند.

در همین حال، بانک مرکزی ژاپن می گوید رقم بیسابقه ۱۸۰ میلیارد دلار را از صندوق پول اضطراری این کشور به نظام مالی تزریق کرده تا به دنبال فاجعه زمین لرزه و سونامی اخیر، ثبات اقتصادی را تامین کند.

نیکی، شاخص بهای سهام در بورس توکیو، تا پایان روز دوشنبه با شش درصد افت، سقوط شدیدی داشت.

برخی از بزرگترین شرکت های ژاپنی، از جمله خودروسازی تویوتا، فعالیت خود را متوقف کرده اند و دولت برای جلوگیری از قطع نیرو، برنامه سهمیه بندی توزیع برق را معرفی کرده است.

پلیس ژاپن تاکنون مرگ ۱۵۹۷ نفر را تائید کرده است، اما انتظار می رود که آمار نهایی تلفات خیلی بالاتر باشد.

کارشناسان می گوید اتفاق افتادن فاجعه ای در ابعاد حادثه تاسیسات چرنوبیل روسیه در دهه ۱۹۸۰ بسیار بعید است چون رآکتورهای فوکوشیما با استاندارد بسیار بالاتری ساخته شده و تحت مقررات ایمنی شدیدتری بوده اند.

دولت ژاپن به مردم گفته است که روز دوشنبه به محل کار یا مدرسه نروند چون شبکه حمل و نقل عمومی قادر نخواهد بود هجوم جمعیت بزرگ مسافران را تحمل کند.

در حالی که کارشناسان هشدار داده اند که به احتمال زیاد زمین لرزه شدید دیگری در راه است، پس لرزه های متعدد هنوز در توکیو، پایتخت ژاپن، احساس می شود.

در همین حال، ده ها هزار امدادگر، سرباز و مامور پلیس بسیج شده اند تا به مناطق بحران زده کمک کنند.

 

زندان قزلحصار