تعدادی از نویسندگان، هنرمندان، استادان دانشگاه و کوشندگان اجتماعی و سیاسی طی نامه ای اعلام داشته اند که برای حمایت از جنبش مردم ایران  …


شهروند ۱۲۳۸  پنجشنبه ۱۶ جولای  ۲۰۰۹


 


۲۴-۲۲ جولای اعتصاب غذا در برابر سازمان ملل


نویسندگانی چون نوام چامسکی، خوزه کازانوا، رضا براهنی 

و هنرمندانی چون بهروز وثوقی، شهره آغداشلو، گوگوش، ابی و …

در این گردهمایی شرکت خواهند داشت

 


 

تعدادی از نویسندگان، هنرمندان، استادان دانشگاه و کوشندگان اجتماعی و سیاسی طی نامه ای اعلام داشته اند که برای حمایت از جنبش مردم ایران و به منظور جلب توجه افکار عمومی جهان، از روز ۲۲ تا ۲۴ جولای به مدت سه روز در مقابل سازمان ملل متحد در نیویورک به اعتصاب غذا دست خواهند زد. متن این نامه را در زیر می خوانید:


 

مردم شریف ایران با حضور گسترده خود در انتخابات ۲۲ خرداد نشان دادند که علی رغم نقایص اساسی نظام انتخاباتی در ایران ترجیح می دهند که سرنوشت خود را به شیوه های مسالمت آمیز و دموکراتیک تغییر دهند. متأسفانه دولت حاکم بر ایران حق مشارکت موثر شهروندان ایرانی را در تعیین سرنوشت شان پاس نداشت و با تقلبی گسترده این حق اساسی مردم ایران را به نحو گسترده نقض کرد، و آشکارا علیه مردم خود دست به کودتا زد و تأسف بیشتر آن که دولت برآمده از کودتا در برابر موج اعتراضات گسترده اما آرام و صلح جویانه مردم نسبت به نقض آشکار حقوق اساسی شان دست به سرکوبی بسیار خشونت آمیز و بی رحمانه زده است و شمار زیادی از فعالان سیاسی، روشنفکران، روزنامه نگاران، و مردم عادی در خیابان ها را بر خلاف رویه های قانونی بازداشت و راهی سلول های انفرادی کرده است، و بنا به اطلاعات موثق آن ها را تحت انواع فشارهای شدید روحی و جسمانی قرار می دهد تا به جرائم ناکرده اعتراف کنند.

ما امضاکنندگان این نامه برای اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده در انتخابات، سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی در ایران به مدّت سه روز از ٣۱ تیر تا ۲ مرداد ماه (۲۲ تا ۲۴ جولای) در برابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دست به اعتصاب غذا خواهیم زد تا صدای مظلومیت مردم شریف ایران زمین را به گوش جهانیان برسانیم، و از اعضای مسئول جامعه جهانی بخواهیم که مصرانه و به جدّ از دولت جمهوری اسلامی بخواهند که تمامی بازداشت شدگان را به سرعت و بدون هیچ قید و شرطی آزاد نمایند. با توجه به وضعیت نگران کننده ی در معرض خطر بودن جان و سلامتی بازداشت شدگان اخیر، خواستار دیدار نماینده ی دبیر کل سازمان ملل متحد با بازداشت شدگان و آزادی فوری نامبردگان هستیم.

همچنین ما امضا کنندگان این نامه از تمامی هموطنان مقیم آمریکا دعوت می کنیم که برای اعلام حمایت خود از جنبش سبز مردم ایران، و نیز اعلام همبستگی با بازداشت شدگان اعتراضات هفته های اخیر در ایران در تاریخ های یاد شده به این همایش اعتراضی در برابر مقر سازمان ملل متحد بپیوندد، و سفیر و صدای رسای هموطنان خود در این روزهای حساس و دشوار باشند.

 

 

امضا کنندگان: عبدالعلی بازرگان- محمد برقعی- حسین بشیریه علی بنوعزیزینیره توحیدیفاطمه حقیقت جو- حمید دباشی- مصطفی رخ صفت علی رضاییاحمد صدریمحمود صدریکاظم علمداری- عبدی کلانتریرضا فانی یزدینهضت فرنودیمنصور فرهنگاحمد کریمی حکاک – حسین کمالیمهرانگیز کار- اکبر گنجیابراهیم سلطانیعلی میرسپاسی- مجید محمدیمهرداد مشایخیآرش نراقینادر هاشمی.  

حمایت کنندگان: طاهر احمدزاده – یرواند آبراهامیان- ژانت آفاری- مهرزاد بروجردیشهرنوش پارسی پورعبدالکریم سروشمعصومه شفیعی- محسن قائم مقام علی قدسیعلی کشتگرمحسن مخملباف رضا معینی- موسوی خوئینی ها محمد رضا نیکفرسهیلا وحدتیحسن یوسفی اشکوری

 

 

 

 

 

 


 

۲۵ جولای روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران


 

فعالان حقوق بشر به طور هماهنگ روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران را برای تاریخ سوم مرداد ماه سازماندهی کرده اند تا در آن خواستار رعایت حقوق بشر مردم ایران شوند. آنها همچنین برای ابراز همبستگی جهانی خود با جنبش حقوق شهروندی مردم در ایران دست به تظاهرات خواهند زد. سازمان های عمده حقوق بشری از حامیان این اقدام روز جهانی هستند.

در سراسر جهان، مردم برای همبستگی با مردم ایران تجمع خواهند کرد.

بیش از یک ماه است مردمی که در تجمعات مسالمت آمیز خواهان حقوق خود هستند مورد سرکوب های گسترده دولتی قرارمی گیرند. بسیاری از مردم در خیابان ها کشته شدند، چند صد نفر در خیابان ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجروح شده اند و به نظر می رسد که حداقل ۲۰۰۰ نفر بازداشت شده اند. روز جهانی اقدام در دفاع از حقوق بشر مردم ایران وابسته به هیچ گروه و برنامه سیاسی نیست و هدف آن تضمین حقوق مردم ایران است که به طور جهانی به رسمیت شناخته شده است.

برگزار کنندگان این روز جهانی اقدام بر این باروند که مسائل سیاسی پیش روی ایران تنها توسط مردم ایران قابل حل است، اما سرکوب خشونت بار حقوق تضمین شده بشر مردم ایران دغدغه همه مردم جهان است.

روز اقدام جهانی حقوق بشر مردم ایران برای دستیابی به این خواسته ها برگزار می شود:

۱ـ جامعه جهانی این موضوع را که حقوق بشر مردم ایران یک دغدغه جهانی است، تائید می کند و تاکید می کند که دبیر کل سازمان ملل متحد باید برای بررسی وضعیت زندانیان و تعداد بسیار زیاد ناپدیدشدگان هئیتی را فورا به ایران اعزام کند.

۲ـ همه زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله روزنامه نگاران، دانشجویان و فعالان جامعه مدنی باید بدون قید و شرط و فورا آزاد شوند.  

۳ـ به خشونت های دولتی و مورد حمایت دولت باید پایان داده شود و دولت برای جنایاتی که اتفاق افتاده باید پاسخگو باشد، و

۴ـ  آزادی تجمع، آزادی بیان و آزادی مطبوعات که در قانون اساسی ایران تضمین شده و از الزامات بین المللی ایران تحت پیمان ها و میثاق های بین المللی است، باید تامین شود.

حامیان اولیه روز جهانی اقدام عبارتند از: شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (ال دی دی اچ آی)، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، دیده بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، عفو بین الملل- امریکا، ابتکار زنان برنده جایزه صلح، و مروجان حقوق بشر امید.

برای اطلاعات بیشتر با هادی قائمی، با ایمیل

united4iran@gmail.com تماس بگیرید.

برای آخرین اطلاعات و شهرهایی که تظاهرات روز اقدام جهانی در آنها برگزار می شود، به وب سایت

 www.united4iran.org

 مراجعه کنید.


 

اعلام حمایت گوگوش از اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل


 

سلام به همه ی مردم ایران و هموطنان خارج از کشور

در یکماه اخیر به دقت اخبار و رویدادهای ایران را تعقیب کرده و می کنم. با دیدن تصاویر مردمی که زخمی و کشته می شدند، گریستم و می گریم. همچون همه ی ایرانیان مقیم خارج، دل من در شهرهای ایران است. در تمامی لحظات کوشش می کنم تا در عالم خیال به سلول های انفرادی زندانها بروم و از نزدیک شاهد آنچه بر آنها می رود باشم. این تجربه ی دردناکی است که از سر می گذرانم. با خود می اندیشم وقتی تجربه ی خیالین سلول های انفرادی این همه دردناک است، فرزندان دلیر ایران چگونه این تجربه ی عینی را از سر می گذرانند. یک سو زندانیان چشم بسته و بی خبر از دنیا قرار دارند، و در سوی دیگر، بازجویانی که از هر وسیله ای برای خرد کردن فرزندان دلیر ایران زمین استفاده می کنند. باید برای آزادی آنها کاری کرد.

 



من ضمن اعلام حمایت از اعتصاب غذای اکبر گنجی و دیگر روشنفکران ایران در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک، از همه ی ایرانیان مقیم آمریکا دعوت می کنم تا در این تحصن شرکت کنند و صدای اعتراض مردم ایران را به گوش جهانیان برسانید. من هم به عنوان یک ایرانی، که دل در گرو آبادی و آزادی و سربلندی ایران دارد، در اولین روز این برنامه (۳۱ تیر- ۲۲ جولای) در کنار شما در این تحصن شرکت خواهم کرد تا بتوانیم برای آزادی کلیه ی زندانیان سیاسی- عقیدتی گامی به پیش برداریم.

دوستدار همه ی شما ـ گوگوش


 

ابی به اعتصاب غذای اکبر گنجی می پیوندد


 

بی بی سی: ابی، خواننده سرشناس پاپ ایران در بیانیه ای از برنامه اعتصاب غذای سه روزه اکبر گنجی در برابر سازمان ملل متحد اعلام حمایت کرده و از پیوستن به اعتصاب کنندگان خبر داده است.

ابراهیم حامدی، ابی، در این حال نگرانی خود را از وضع بازداشت شدگان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اعلام کرده است.

ابی در بیانیه خود گفت: "حوادث ماه های اخیر ایران خیره کننده بوده است. حضور پر شور مردم با رنگ های شاد، همه را به این گمان انداخت که از طریق صندوق های رأی می توان به دولت نه گفت و حکومت و سیاست ها را تغییر داد."

او در این حال از این که اعتراض آرام مردم ایران به نتیجه انتخابات با " گلوله و باتوم و گاز اشگ آور و بازداشت و شکنجه" پاسخ داده شد، تاسف خورده است.

ابی با قهرمان خواندن ده ها تن از کشته شدگان حوادث اخیر ایران گفت: "اینک دهها تن از فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر در شرایطی دشوار در زندان ها اسیر شده اند. باید به داد آنها رسید."

بیانیه ابی می افزاید که او در سومین روز اعتصاب غذای اکبر گنجی، فعال سیاسی ایرانی، به او و سایر اعتصاب کنندگان خواهد پیوست. او همچنین از سایر ایرانی های مقیم ایالات متحده خواسته است به این اقدام بپیوندند.

 


پیوستن شهره آغداشلو و بهروز وثوقی به اعتصاب غذا در برابر سازمان ملل


 

شهره آغداشلو  روز ۲۶ تیرماه ۸۸  (۱۷ جولای ۲۰۰۹ ) طی نامه ای خطاب به ایرانیان مقیم آمریکا حمایت خود را از اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل اعلام کرد. در این نامه آمده است:

دختران و پسران ایران زمین را به خاک و خون کشیده اند، مادران و پدران را داغدار کرده اند. صدها تن را بازداشت کرده اند، بازجویان را بر سر آنها ریخته اند، باید اعتراف کنند، به چه چیز؟ به کارهایی که نکرده اند: به ارتباط با دشمن، به انقلاب مخملی، به براندازی رژیم. این است داستان غم انگیز مردم کشور من. می خواستند و می خواهند کشور سربلند ایران را خوار و خفیف سازند. اما مردم ایران در یکماه گذشته، نشان دادند که ایران کشوری بزرگ است، با مردمی شجاع و آزادیخواه. هیچ فیلم و تصویری قادر به بیان آنچه مردم کردند، نیست. آن تاریخی که مردم ایران آفریدند، حقیقت محض بود، نه داستان و شعر. آن واقعیت، حقیقتی است که در وصف آن کتاب ها نوشته خواهد شد، شعرها سروده خواهد شد، و فیلم ها ساخته خواهد شد.

اما واقعیت تلخ دیگری در حال وقوع است: وضعیت وحشتناکی که زندانیان در آن به سر می برند. بازجویان ورزیده ای که سه دهه تجربه ی سرکوب را در انبان دارند، با صدها بازداشت شده، چنان می کنند که گویی از فضائل اخلاقی هیچ چیز باقی نمانده است. ما، همه ی ما، هر جا که هستیم، باید به یاری آنها بشتابیم. باید به دنیا بفهمانیم که انسان چونان انسان مهم است. دولت ها حق ندارند نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران را به دلیل منافع اقتصادی و منطقه ای نادیده بگیرند. مردم ایران انسان اند. انسان هایی که تحت سلطه ی یکی از ستمگرترین رژیم ها قرار دارند. من از همه ی ایرانیان مقیم آمریکا دعوت می کنم تا در اعتصاب غذای سه روزه ای که اکبر گنجی در برابر سازمان ملل متحد در نیویورک برپا کرده است شرکت کنند. من هم در اولین روز اعتصاب غذا در میان شما خواهم بود. هدف همه ی ما، آزادی کلیه ی زندانیان عقیدتی – سیاسی است.

گفتنی ست بهروز وثوقی نیز در صفحه ی فیس بوک خود اعلام کرده است که از برنامه ی اعتصاب غذا در مقابل سازمان ملل حمایت می کند و در آنجا حاضر خواهد شد.

 

 

شرکت نوآم چامسکی و خوزه کازونوا در اعتصاب غذای نیویورک

گویانیوز: نوآم چامسکی طی متن کوتاهی به اکبر گنجی از اعتصاب غذای نیویورک حمایت به عمل آورد و از حضور خود در این برنامه خبر داد:

" اکبر. خبر مشارکت شما در اعتصاب غذا در حمایت از حقوق بشر و آزادی زندانیان سیاسی مرا بسیار خشنود کرده و تحت تأثیر قرار داد. این هدف، بسیار ارزشمند است. امیدوارم که قادر به پیوستن به شما در مقابل سازمان ملل باشم".

نوآم چامسکی

Akbar. I am pleased and impressed to learn about the hunger strike in which you are participating to support human rights and release of political prisoners in

Iran
. It is a very worthy cause. I hope to be able to join you at the United Nations.

Noam Chomsky

از سوی دیگر، خوزه کوزنوا،جامعه شناس بزرگ اسپانیایی،ضمن حمایت از اعتصاب غذا، از حضور خود در آن خبر داد. کوزنوا، استاد دانشگاه جرج تاون و رئیس "مرکز برکلی برای دین، صلح و مسائل جهانی" در همان دانشگاه است . او یکی از بزرگترین جامعه شناسان دین در دوران معاصر است. او در نامه ی خود نوشته است:

"من از اهداف اعتصاب غذایی که توسط اکبر گنجی در مقابل سازمان ملل تشکیل می شود حمایت می کنم. حقوق بشر مردم ایران باید مورد احترام قرار گیرد، و زندانیان سیاسی آزاد گردند".

خوزه کازانوا

I support the goals of the hunger strike outside of the UN building in NY organized by Akbar Ganji. The human rights of the people of

Iran
should be respected and all political prisoners should be freed.

Jose Casanova