گفت وگو: خسرو شمیرانی

«سرو» موسیقی نواحی و اصیل ایرانی می‌نوازد. با وجود جوانی‌، بسیاری از تورنتویی‌ها با او آشنا هستند و برخی هم اقبال شنیدن کار او را داشته ‌اند. هفت نفر هستند: ساده،‌ بی ادعا، خوش‌ذوق و خودمانی.

اگر اهل شمال و بویژه خطه‌ ی گیلان باشید، احتمال اینکه کارهای قبلی «سرو» را شنیده باشید بیشتر است. وقتی درباره کارهای قبلی می پرسم حماسه‌ دانش‌زاد، که دف و دایره می‌زند توضیح می‌دهد: «بعد از برنامه نوروز سال گذشته، به همت انجمن دوستداران گیلان، افتخار این را داشتیم که با خانم روح انگیز، خواننده محبوب گیلان کنسرتی برگزار کنیم. اجراهای متعدد دیگری هم داشتیم که برنامه شب یلدا با همکاری هنرمند قصه‌گوی کانادایی، آریل بالوی، یکی از آنها بود.»

نغمه اعضای گروه را معرفی ‌می‌کند. او می‌گوید: شاهین فیاض که جذبه و جاذبه‌ صحنه فعال موسیقی‌ِ ایرانی در تورنتو وی را از مونترال به این سوی کشانده نوازنده تار است. نواختن سنتور را امین ریحانی به عهده دارد. کوشا نخعی از ویولونیست‌های خوب شهر است که با ارکستر سمفونیک تورنتو کار کرده و همچنین کمانچه می‌زند. آرش جوادپور نوازنده بم تار و سه تار است؛ حماسه دانش‌زاد دف و دایره ‌می‌زند. خودم، نغمه فرهمند، تنبک می‌زنم. ابراهیم رهنما هم خواننده‌ی کنسرت نوروزی «سرو» است.

شاهین به نمایندگی از طرف اعضای «سرو» سال نو را تبریک می‌گوید و در مورد تاریخچه گروه چنین ادامه می‌دهد: «هسته اولیه گروه سرو از یک محفل دوستانه تعدادی از بچه‌های موسیقی در تورنتو آغاز شد. چند سالی بود که با هم آشنا بودیم و در گروه‌های مختلف با هم  کار کرده‌ بودیم. سال گذشته تصمیم گرفتیم برای نوروز برنامه‌ای اجرا کنیم و در واقع شروع فعالیت‌ مان به عنوان گروه سرو از آن زمان به طور جدی پایه ریزی شد.»

«سرو» نام زیبایی‌ست که به خودی خود احساس خوبی در انسان فارسی زبان ایجاد می‌کند. برایم جالب است بدانم چرا این نام را برای گروه انتخاب کرده‌اند؟ آیا فلسفه‌ ای پشت‌ این انتخاب است یا فقط زیبایی واژه گروه را به این نام کشانده است. کوشا در این مورد می‌‌گوید: «سرو در فرهنگ ایران از دیرباز اهمیت زیادی داشته. در آیین مهر، سرو درخت مقدسی بوده و نشانه‌ی زندگی، آزادگی و پویایی‌ست. سرو، هم در ادبیات و هم در هنر ایران از  معماری تا مینیاتور همیشه حضور پررنگی داشته. دیگر اینکه ما می خواستیم نامی انتخاب کنیم که رابطه موسیقی و طبیعت را تداعی کند. چرا که موسیقی ایرانی از بسیاری جهات با موسیقی طبیعت هماهنگ است.»

می‌پرسم  ویژگی و وجه تمایز گروه در چیست؟ امین پاسخ می‌دهد: «نکته حایز اهمیت دوستی و صفایی‌ست که بین بچه‌های گروه هست که حس و حال و رنگ متفاوتی در فضای موسیقی “سرو” به وجود می‌آورد و تاثیر مستقیم در شکل گیری و تنظیم قطعات دارد. ما تلاش می‌کنیم همین فضای صمیمی را در زمان اجرا ایجاد کنیم و خودمان را از شنونده جدا حس نکنیم. این موضوع در انتخاب محل اجراهایمان هم موثر است. علاوه ‌بر این می‌توانم همکاری هدفمند با هنرمندان از فرهنگ‌های دور و نزدیک را هم جزو فعالیت های هویت‌بخش‌ گروه عنوان کنم. ما براین باوریم که موسیقی بر فراز تمام زبان‌ها و دیگر ابزار ارتباط انسانی، یک هنر جهانی و مستقل از گوناگونی زبان‌ها و فرهنگ‌ها پیوند‌دهنده‌ی ‌آنهاست. در گروه ‌مان برای به فعل درآوردن این توان‌مندی بالقوه تلاش می‌کنیم»

در ادامه‌ کوشا به این سئوال پاسخ می‌دهد که گروه سرو چه پیامی برای شنونده دارد: «پیام گروه صلح و دوستی و انسانیت است. البته این که قسمتی از موسیقی گروه ما اجرای موسیقی نواحی مختلف سرزمینمان و حتی فراتر از آن هم هست خود نشانگر پیام گروه سرو است. اگر ما بتوانیم در جمع خودمان، در تمرین، در اجرا و در شنیدن موسیقی این یکسان بودن و انسانیت را بجوییم، شاید در ایجاد و گسترش روابط عمیق تر و انسانی‌تر موثر باشیم.»

خبردار شدم که برای جشنواره‌ی بزرگ تیرگان از گروه دعوت شده است. آرش دراین‌باره می‌گوید: «برنامه بعدی گروه در فستیوال تیرگان است که تابستان امسال در تورنتو برگزار خواهد شد. در حال حاضر با انجمن دوستداران گیلان در حال تدارک کنسرت های دیگری در چند شهر کانادا و امریکا هستیم. در ضمن تصمیم داریم  قطعاتی را که با هم ساخته و تنظیم کرده‌ایم ضبط کنیم.»

ابراهیم، خواننده گروه در پایان با تاکید براین‌که «این کنسرت به مناسبت فرا رسیدن بهار و عید نوروز ترتیب ‌داده‌ شده» کمی درباره کنسرت «عیدانه» در روز‌های اول و دوم اپریل توضیح می‌دهد: «برنامه در دو بخش برگزار می شود: بخش نخست بر اساس موسیقی سنتی دستگاهی ایران تنظیم‌ شده و قطعاتی که اجرا می‌شود بیشتر ساخته و تنظیم اعضای گروه است. بخش دوم اما، شامل موسیقی محلی از مناطق مختلف ایران، گیلان، خراسان و کردستان است. در بخش دوم با دو خواننده مهمان، شیلا نهرور، و مریم تالر نیز همکاری خواهیم داشت.»

 

خسته نباشید از شما سپاسگزاریم.

 

*گفت‌وگوی ای‌میلی با اعضای گروه «سرو»، توسط خسرو شمیرانی، برای «شهروند» تورنتو و «هفته»‌ی مونترال، در مارچ ۲۰۱۱  انجام شده ‌است.