به حق چیزهای نشنیده! عمر ما کفایت نمود و برنج مصنوعی چینی را هم دیدیم. در یکی از مقالات گذشته نوشتیم که مردم چین به علت پیشرفت های ناگهانی و به خاطر جمعیت زیاد و نیاز به مواد غذائی و در ضمن مشکل کنترل کیفیت غذاها از هر طریقی که بتوانند سوءاستفاده نموده و محصولاتی را به بازار می آورند که گاه کشنده و مهلک هستند. نمونه های آن را در سال های گذشته دیدیم که از مواد شیمیائی سمی مانند ملامین در تهیه شیر کودک و غذای حیوانات استفاده کردند و سبب مرگ و میر عده زیادی شدند. این بار شاهد خبری هستیم که چینی ها برنج مصنوعی را از ترکیب سیب زمینی و  صمغ (Resin) پلاستیک که از نفت به عمل می آید و ماده خطرناکی است، تهیه و به بازار آورده اند که اگر در ظاهر آن دقت کامل شود مشکل می توان تشخیص داد که دانه های برنج در قالب های مخصوص به طور مصنوعی درست شده اند. تارنمای veryvietnam که یکی از منابع خبری مهم در این مورد است می نویسد که

اگر شخصی حدود سه کاسه کوچک برنج مصنوعی چینی را بخورد مثل اینکه یک کیسه پلاستیکی را خورده، به عبارت دیگر مواد سمی و صمغ موجود در مقدار برنج مورد بحث برابر صمغ یک کیسه پلاستیکی متوسط است که در نهایت سبب بیماریهای مزمن غیر قابل درمان شده و مرگبار خواهد بود.

متأسفانه اکثر کالاهائی که از چین وارد می شوند تقلبی هستند و به علت ارزان بودن آنها بازارهای دنیا را اشباع کرده اند. از اسباب بازی کودکان تا داروهای شیمیائی و اغذیه به مواد زیانبار آلوده هستند و نتایج مصرف آنها تا چند سال دیگر در سراسر دنیا مشخص خواهد شد. به همین دلیل در اینجا توصیه می گردد به هیچ عنوان نباید از غذاهای چینی موجود در بازار استفاده نمود. رستوران های چینی شاید مجبورند رعایت بهداشت و قانون این سرزمین را بنمایند ولی آن دسته از غذاهائی که مستقیماً از چین وارد می شوند قابل مصرف نخواهند بود.

 

چاقی و کمبود ویتامین D

اکثر افراد چاق دچار نوعی کمبود ویتامین D هستند. این گزارشی است که پژوهشگران کشور نروژ منتشر کرده اند. این گروه معتقدند که یکی از دلایل مبتلا شدن افراد چاق به بیماری های قلب و عروق و برخی از سرطانها به علت کمبود ویتامین D بدنشان می باشد.

در یک بررسی علمی تعداد ۱۸۰۰ نفر از افرادی که دارای وزن زیاد بودند، مطالعه گردیده و معلوم شده است که اکثر آنها به عارضه ی کمبود ویتامین D مبتلا هستند. همچنین در این تحقیقات علمی ثابت شده که در زمستان ها به علت کمبود نور خورشید نوعی کمبود ویتامین D در مردم دیده می شود ولی این کمبود در افراد چاق چشمگیرتر می باشد. چند دلیل در مورد کمبود ویتامین D در افراد چاق ارائه شده که عبارتند از:

ـ افراد چاق معمولاً به کیفیت غذای مصرفی توجهی ندارند و غذاهایی که مصرف می کنند کمتر حاوی ویتامین D هستند.

ـ افراد چاق کمتر به آفتاب گرفتن گرایش دارند.

ـ شاید طبیعت چاق بودن در بدن سبب کمبود ویتامین D می گردد.

ما می دانیم که مصرف لازم و کافی ویتامین D می تواند از بروز بیماری های قلب و عروق، سرطان، بیماری قند، فشار خون بالا، بیماری MS، پوکی استخوان، بیماری های سیستم ایمنی و سکته مغزی جلوگیری نماید. به همین دلیل متأسفانه این دسته از بیماری ها در افرادی که وزن زیاد و غیرطبیعی دارند، بیشتر دیده می شود. اخیراً دست اندرکاران تغذیه و بهداشت عمومی در صدد این هستند که رقم مورد نیاز روزانه ویتامین D را افزایش دهند ولی به طور کلی در نقاطی که آفتاب زیاد وجود ندارد و اکثراً ابری و بارندگی است مردم آنجا باید روزی یک هزار واحد بین المللی ویتامین D اضافه بر رژیم غذایی دریافت نمایند و این رقم در تابستان ها می تواند به حدود ۵۰۰ واحد بین المللی کاهش یابد.

مصرف ویتامین D باید زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام گیرد و هر از گاهی آزمایش خون از شخص به عمل آید و معلوم گردد که میزان ویتامین D خون در شخص موردنظر چقدر می باشد. کسانی که روزی حدود نیم ساعت آفتاب می گیرند می توانند حدود ۵۰درصد ویتامین D موردنیاز روزانه ی خود را از این طریق تأمین نمایند.

 

اسیدهای چرب امگا ۳ و بیماری آلزایمرز

یکی از پژوهشگران سرشناس اسرائیلی طی گزارش علمی ثابت کرده اند که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ سبب مختل شدن فعالیت ژن APOE4 که در ۵۰درصد از بیماران مبتلا به بیماری آلزایمرز دیده شده، می گردد. از قرار معلوم حدود ۱۵ درصد از مردم عادی حامل این ژن هستند که خود بیانگر افزایش میزان بروز این بیماری می باشد.

این دانشمند با استفاده از حیوانات آزمایشگاهی رابطه ی بین تغذیه و مصرف اسیدهای چرب امگا۳ را در جلوگیری از بروز آلزایمرز از طریق مختل کردن فعالیت ژن موردبحث بررسی و ثابت نموده که رژیم غذایی همراه با امگا۳ می تواند از بروز و پیشرفت این بیماری خسته کننده و خطرناک جلوگیری نماید. ایشان معتقدند که رژیم غذایی سالم می تواند عملکرد ژن های زیانبار را مختل نموده و از بروز بیماری جلوگیری می کند.

قبلا گزارش شده بود که مصرف چای سبز، ورزش مرتب جسمی و مغزی نیز قادرند امکان بروز بیماری آلزایمرز را کاهش دهند، البته عوامل شناخته شده ی دیگری مانند مصرف سبزی و میوه، زردچوبه و غذاهایی که حاوی مقداری ویتامین E هستند می توانند در جلوگیری این بیماری نقش داشته باشند.

مشروبات الکلی و سیگار، گوشه گیری و تنهایی، مبتلا بودن به عارضه ی اضطراب و نگرانی، بی خوابی و بدخوابی هم در بروز و پیشرفت بیماری آلزایمرز نقش دارند که باید به هر صورت از آنها دوری نموده و یا در درمان آنها اقدام گردد. گزارشات علمی نشان می دهند که افرادی که به بیماری قند دچار هستند و زنانی که در موقع یائسگی از هورمون ها استفاده می کنند خیلی بیشتر در معرض بروز این بیماری قرار دارند.

در حال حاضر در آمریکا بیشتر از ۵ میلیون نفر به بیماری آلزایمرز دچار هستند که تشخیص داده شده اند و بسیاری دیگر در نهایت به این جمعیت بزرگ افزوده خواهند شد. متأسفانه این بیماری ریشه ی فامیلی و ارثی دارد و اگر کسی در خانواده به آن دچار باشد امکان مبتلا شدن افراد دیگر خانواده(فامیل نسبی) زیادتر از خانواده ایست که تاریخچه ی ابتلا به این بیماری را ندارند.

 

توت فرنگی اشتها را کاهش می دهد

 

میوه توت فرنگی در سوخت و ساز یا متابولیسم چربی در بدن نقش دارد و در ضمن سبب ترشح هورمونی در بدن می گردد که اشتها را کاهش می دهد. با وجودی که توت فرنگی حاوی مقداری قند است ولی پس از صرف غذا مخصوصاً غذاهای نشاسته ای قند خون را تنظیم و از بروز التهاب بدن جلوگیری می کند. ترکیبات توت فرنگی ترشح هورمون Adiponectin را که در سوزاندن چربی بدن نقش دارد، افزایش می دهد که خود در عملکرد هورمون اشتها یا Leptin موثر است و در نتیجه موجب کم شدن وزن بدن می شود. افرادی که در خون آنها به اندازه ی کافی هورمون Adiponectin وجود دارد خیلی کمتر به سکته ی قلبی دچار می شوند و این توت فرنگی است که در چند و چون ترشح و فعالیت آن نقش دارد و نه تنها از بالا رفتن وزن بدن از طریق کم کردن اشتها نقشی مهم دارد، بلکه سبب بهزیستی و سلامتی قلب و عروق نیز می گردد.

علاوه بر این توت فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین C و منیزیوم و پتاسیم و کلسیم است که به این میوه ی تابستانی مقام مخصوص می دهد.

با تمام مزایایی که به آن اشاره گردید باید گفت که توت فرنگی به علت آفات گیاهی چندین بار سم پاشی می شود و طبق آمار موجود از نظر سم پاشی در بین غذاها مقام سوم را دارد. سموم گیاهی استفاده شده برای آفات به آسانی توسط بافت های حساس میوه توت فرنگی جذب میوه می شود و با شستن آن هم نمی توان سموم وارده به جسم توت فرنگی را از بین برد. متأسفانه به توت فرنگی ارگانیک هم نمی توان اطمینان کرد، زیرا در اکثر موارد این دسته از خوراکی ها در حقیقت ارگانیک نیستند. پس با وجود خوبی های این میوه ی خوشرنگ و لذیذ در خوردن آن نباید زیاده روی کرد مگر اینکه به سالم بودن آن اطمینان داشته باشید.

 

 

بهتر است باور کنید

یک شخص می تواند بین ۳۰ تا ۴۰ روز بدون غذا زنده بماند که به وزن و قد و چگونگی فعالیت روزانه اش بستگی دارد، ولی همین شخص نمی تواند بیشتر از یک هفته بدون آب زندگی کند. هر شخص حدود ۳ لیتر آب در روز نیاز دارد که یک لیتر آن توسط غذاها، مانند سبزی و میوه و گوشت و غیره تأمین می گردد و دو لیتر دیگر باید به صورت آب مصرف شود. حال خودتان حساب کنید که در طول عمر خود چند لیتر آب مصرف خواهید کرد.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com