در حالی‌ که برخی از سایت‌های طرفداران موسوی، نماز جمعه‌ ی ۲۶ تیر را یکی از بزرگ‌ترین تجمعات دهه ‌های اخیر در تاریخ جمهوری اسلامی قلمداد می‌کنند…


شهروند ۱۲۳۹  پنجشنبه ۲۳ جولای  ۲۰۰۹

 

رادیو آلمان: در حالی‌ که برخی از سایت‌های طرفداران موسوی، نماز جمعه‌ ی ۲۶ تیر را یکی از بزرگ‌ترین تجمعات دهه ‌های اخیر در تاریخ جمهوری اسلامی قلمداد می‌کنند، خبرگزاری‌های رسمی تعداد نمازگزاران را همچون هفته ‌های گذشته معمولی دانسته ‌اند.

به گفته‌ی خبرگزاری‌ها، میرحسین موسوی با شرکت در نماز جمعه ۲۶ تیر به امامت هاشمی رفسنجانی بار دیگر در جمع حامیان خود ظاهر شد. هزاران نفر از طرفداران وی در جنب شرقی دانشگاه تهران شعارهایی به حمایت از موسوی سر دادند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

تظاهرات و دستگیری حامیان موسوی

بسیاری از معترضان نشان‌ها و دستبندهای سبز حمل می‌کردند. نیروهای انتظامی با شلیک گاز اشک‌آور و حمله به تظاهرکنندگان کوشیدند، آنان را متفرق سازند و از ورود بسیاری از طرفداران موسوی به محوطه ‌ی دانشگاه جلوگیری کردند.

به گفته‌ ی سایت "موج آزادی"، از جمله سایت‌های حامی موسوی، لباس شخصی‌ها، نیروهای امنیتی و انتظامی با خشونت زیادی علیه نمازگزاران وارد عمل شدند و دست به سرکوب مردم زدند.

بار دیگر تلفن‌های همراه در محدوده‌ ی خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب، چهارراه ولی عصر ، میدان فردوسی و برخی نقاط
دیگر قطع شد و نماز جمعه در فضایی کاملاً امنیتی برگزار شد.

به گفته‌ ی "موج آزادی" «جمعیت میلیونی نمازگزاران و تجمع‌کنندگان این روز، در حالی که به طور متداول در مراسم نماز جمعه حداکثر چند ده هزار نفر شرکت می‌کنند، و به اذعان همه‌ ی ناظران شلوغ‌ترین نماز جمعه نیز تاکنون به این حجم نرسیده است، نشان از این داشت، که جنبش سبز از هر فرصتی برای ابراز وجود و تاکید بر زنده بودن خود بهره می‌گیرد.»


 

سایت "آینده" نیز نماز جمعه ۲۶ تیر را بزرگترین نماز‌ جمعه در تاریخ جمهوری اسلامی خوانده و تعداد مردم را بیش از یک میلیون نفر تخمین زده است. هنوز آمار دقیقی از تعداد نمازگزاران از سوی منابع بی‌طرف در دست نیست.

انعکاس مراسم نماز جمعه در خبرگزاری‌های رسمی و نیمه رسمی

خبرگزاری‌های رسمی و نیمه رسمی جمهوری اسلامی، نظیر ایرنا، فارس، مهر و غیره تنها به درج سخنرانی هاشمی رفسنجانی بسنده کردند و از حضور گسترده مردم در نماز جمعه امروز، درگیری‌های خیابانی و فضای سنگین امنیتی سخنی به میان نیاوردند.

خبرگزاری فارس در بخشی از گزارش خود ‌آورده است که هاشمی رفسنجانی بار دیگر مدعی شد که در کشور بحران وجود دارد. این خبرگزاری به ذکر شعارهایی پرداخته است که در آغاز نماز جمعه به نفع رهبر نظام سر داده شد.

اما خبرگزاری فارس همچنین اذعان کرده است که مردم شعارهایی علیه روسیه سر دادند و حدود چهل درصد زنان با چادرهای سبز در نماز جمعه شرکت داشتند. این خبرگزاری تعداد نمازگزاران را همانند هفته ‌های گذشته عادی برآورد کرده است.

 

خبرگزاری مهر نیز گزارشی لحظه به لحظه از مراسم نماز جمعه را به نقل از خبرگزاری‌ها ومنابع خارجی آورده و از درج گزارشی مستقل خودداری کرده است.

خبرگزاری ایرنا نیز، درباره‌ ی زدو خوردهای خیابانی، پرتاب گاز اشک‌آور به مردم و پیرامون دستگیری‌های امروز سکوت کرده است.

در نماز جمعه‌ی ۲۶ تیر، به غیر از میرحسین موسوی، شخصیت‌هایی همچون مهدی کروبی، محمد هاشمی، حسن روحانی، هادی غفاری، ناطق نوری، باهنر، محسن رضایی و غیره شرکت داشتند. ظاهراً محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین، در نماز جمعه ۲۶ تیر شرکت نداشته است.