شهروند ـ آرش عزیزی :دولت محافظه‌ کار استفن هارپر در آستانه ‌ی سقوط قرار گرفت. جیم فلاهرتی،‌ وزیر دارایی هارپر، عصرِ سه ‌شنبه‌ ی این هفته، در آخرین ساعات بسته شدن شهروند، بودجه ‌ی دولت محافظه‌ کار را معرفی کرد. با این‌ که مشخص بود دولت تمام تلاش خود را کرده تا با عمل به بعضی خواسته ‌های ان دی پی، حمایت این حزب از بودجه را به دست بیاورد و اینگونه جلوی سقوط دولت را بگیرد، جک لیتون، رهبر ان دی پی، به همراه دو حزب دیگر اپوزیسیون مخالفت قاطع خود با بودجه‌ ی هارپر را به سرعت اعلام کردند. با این حساب دولت ظرف کمتر از یک هفته‌ ی دیگر سقوط خواهد کرد و انتخابات فدرال احتمالا در هفته ‌های اول ماه مه برگزار می ‌شود.

جک لیتون، رهبر ان دی پی، در مصاحبه با رسانه‌ ها گفت: «به نظرم وقتش رسیده که به خانواده‌ ها بها داده شود، من به کانادایی باور دارم که در آن هیچ فرد مسنی در فقر زندگی نکند. روشن است که آقای هارپر چنین باوری ندارد. او اصلا متوجه قضیه نیست.» لیتون تاکید کرد که حزبش حتما به بودجه رای منفی خواهد داد.

مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال‌ و رهبر رسمی اپوزیسیون، پیش از این از رای منفی خود خبر داده بود و به «فقدان اعتبار» دولت هارپر «برای مدیریت دارایی عمومی» حمله کرده بود. رهبر لیبرال‌ ها، که در میان این روزهای حساس شبِ یکشنبه در جشن نوروزی شهروند در مارکهام ظاهر شد و سخنرانی کرد، گفت: «ما واقعا نمی‌ دانیم این دولت چگونه می ‌تواند با این همه عدد و هزینه‌ های پنهان، بودجه‌ ی خود را متوازن سازد.»

رهبر اپوزیسیون گفت نمایندگان حزبش چهارشنبه ‌ی این هفته دیدار می ‌کنند تا استراتژی رای خود را برای روز جمعه، که روز عمل اپوزیسیون در مجلس است، تعیین کنند. این حزب می ‌تواند جدا از بودجه،‌ مجلس را وادار به رای اعتماد بر سر برخورد نخوت ‌آمیز آن به پارلمان کند.

ژیل دوسپ، رهبر بلوک کبک، نیز بودجه را به این خاطر که تقاضای بسته ‌ی ۲/۲ میلیارد دلاری برای کبک (برای پوشش تصمیم این استان برای مخلوط کردن مالیات ‌های استانی و فدرال) را در خود ندارد، محکوم کرد. دوسپ گفت بودجه «از لحاظ بهبود بیمه‌ ی اشتغال» هیچ راه ‌حل «مناسبی»  ندارد. او که بودجه را «غیرقابل قبول» خواند، اضافه کرد: «دولت باید به سودهای شرکت ‌های نفتی می‌ پرداخت… و شاید به شرکت ‌های کوچک و متوسط معافیت مالیاتی می‌ داد.»

 

بودجه‌ ی هارپر حاوی چیست؟

 

بودجه ‌ای که فلاهرتی ارائه کرده از یک طرف بعضی خواسته ‌های اپوزیسیون را برآورده کرده و از طرف دیگر، مشخصا حاوی نکاتی است که محافظه‌ کاران می ‌توانند از آن برای پلاتفرمی پوپولیستی در زمان انتخابات استفاده کنند.

مثلا طبق برنامه ‌ای به نام «اضافه درآمد تضمینی»، کمک به فقیرترین افراد مسن، ۶۰۰ دلار افزایش می ‌یابد. افزایشی که دوسپ‌ »به کلی ناکافی» دانست.

مجموعا ۲/۳ میلیارد دلار خرج جدید برای برنامه‌ های خرد و ریزی برای افراد مسن، بیکاران، افرادی که از اقوام خود نگهداری می‌ کنند و خانه‌ داران کنار گذاشته شده که معلوم است هدف از آن کار تبلیغی بین بخش ‌های مختلف جمعیت و نه پاسخ بنیادین به خواست‌ های مختلف این بخش ‌ها است. در واقع این بودجه شامل برنامه ‌های اساسی جدیدی نیست و فقط خرد و ریزهایی برای بخش‌ هایی بسیار کوچک معرفی می ‌کند.

در پاسخ به بعضی خواسته‌ های ان دی پی (علاوه بر ۵۳۰ میلیون دلار مخصوص برنامه ‌ی «اضافه درآمد تضمینی»)‌ ۴۰۰ میلیون دلار برای برنامه ‌ی «اکوانرژی» برای تعمیر خانه ها و سالی ۹ میلیون دلار برای آوردن دکتران و پرستاران بیشتر به جوامع روستایی نیز در بودجه گنجانده شده. اما خبری از پاسخ به دو خواست دیگر جک لیتون برای حذف مالیات فروش فدرال از صورتحساب‌ های گرمایش خانه و تقویت طرح حقوق بازنشستگی کانادا نیست (در مورد این آخری، فلاهرتی مثل همیشه قضیه را به هماهنگی بیشتر با دولت ‌های استانی حواله داده).

از دیگر نکات بودجه برنامه ‌ای است به نام «از کلاه‌خود تا کلاه کار» که مخصوص کمک به سربازانی است که پس از بازگشت به کشور می‌ خواهند در صنعت ساخت و ساز کار پیدا کنند. تورنتو استار از نقل منبعی بدون نام نوشته که این نیز دقیقاً خواست چند ماه پیش لیتون بوده است.

از دیگر وعده‌ های بودجه ‌ی محافظه ‌کاران ساختن بزرگراه ۱۵۰ میلیون‌ دلاری در قطب شمال و ۲۲۸ میلیون دلار خرج بهبود پل‌ ها در مونترال و ادامه‌ ی طرح خط آهن بین پیتربورو و تورنتو است.

اعتبارهای مالیاتی جدیدی هم برای فعالیت ‌های هنری کودکان، برای افرادی که از اعضای خانواده ‌ی خود نگهداری می‌ کنند و حتی برای آتش ‌نشان‌ های داوطلب هست.

از سایر نکات موجود در بودجه می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ سالی ۳۷۵ میلیون دلار بیشتر برای بهبود اشتغال از طریق اشتراک کار و اعتبار استخدام برای شرکت ‌های کوچک

ـ اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار ظرف دو سال به عنوان اعتبار مالیاتی برای کمک به کانادایی ‌ها در نگهداری از اعضای خانواده ‌ی خود.

ـ اعتبار مالیاتی برای والدینی که کودکان خود را در برنامه‌ های هنری ثبت نام می‌ کنند با ارزش سالی ۱۰۰ میلیون دلار (مالیاتی که دریافت نمی‌شود)

ـ اعتبار مالیاتی به ارزش ۳۵ میلیون دلار در حمایت از آتش ‌نشان ‌های داوطلب

ـ ۴۰۵ میلیون دلار برای جبران لطمات شرکت انرژی اتمی کانادا، شرکت مدیر رآکتورهای اتمی

ـ دو سال تمدید معافیت مالیاتی برای کارخانه ‌دارانی که ماشین‌ آلات و تجهیزات می ‌خرند به ارزش ۶۲۰ میلیون دلار

ـ … و ۲۷ میلیون دلار برای بهبود پیش ‌بینی هوا در کانادا، ۲۵ میلیون دلار برای هاربرفرانت سنترِ تورنتو و کمک به جشنواره استمپید کالگری و جام گری (فوتبال کانادایی)

ـ کل خرج فدرال در سال ۲۰۱۱، ۲۷۸ میلیارد دلار خواهد بود، نسبت به ۲۷۶ میلیارد دلار سال گذشته. بدهی دولت فدرال به ۵۸۶ میلیارد دلار می‌ رسد.

 

انتخابات پیش رو

 

احزاب فدرال مدت ‌ها است که برای انتخابات آماده می ‌شوند و دولت هارپر هم که ظاهرا طوری نشان می‌ داد که اصلا نمی‌ خواهد کشور به انتخابات کشیده شود، کاملا آماده ‌ی انتخابات بود و از بودجه ‌ای که ارائه کرده معلوم است که خودش هم خوب می ‌دانسته احتمالا وارد انتخابات می ‌شود.

انتخابات می ‌تواند سه نتیجه ‌ی کلی داشته باشد: ادامه‌ ی پنج سال دولت اقلیتی هارپر، اعطای دولت اکثریت به هارپر، سقوط هارپر و تشکیل دولتی جدید به رهبری لیبرال ‌ها، ان دی پی و یا ائتلاف هر دوی آن‌ ها.

این‌ را که کدام یک از این اتفاق‌ ها بیافتد تنها یک ماه و اندی رقابت انتخاباتی و نهایتاً رای مردم تعیین خواهد کرد. شهروند با پوشش کامل انتخابات در لحظه به لحظه ‌ی کمپین‌ ها در کنار شما خواهد بود.

استفان هارپر (راست) با وزیر دارایی جیم فلاهرتی دست می دهد. بودجه ای که ارائه می دهند سرنوشت ساز است