وقتی برای گذراندن یک دوره چند ماهه سال ها پیش عازم ژاپن شدم هم خیلی خوشحال بودم که از مهد تلفیق تکنولوژی و سنت دیدن می کنم و هم برایم جالب بود که روش های شناسایی ریسک و مدیریتش را به زودی فرا خواهم گرفت. چرا که قرار بود در مدت دو ماهی که آنجا بودیم از مدیریت ریسک و کنترل کیفیت صحبت شود.

همه این چیزها را عنوان کردم که به ضرب المثلی که خیلی در ژاپن  رایج است اشاره کنم.

“شیطان و خباثت از در جنوب غربی وارد می شود” این مثلی بود که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم مردم ژاپن داشت و به همین علت اگر به نقشه اقتصادی ژاپن توجه کنید متوجه می شوید که در جنوب غربی تعدد کارخانه و بندرگاه مهم و تجاری وجود ندارد و این اعتقاد در اجتماع به نوعی باورشده بود.

  حال با تحقق این زلزله و سونامی که به اعتقاد بیمه گران تا به حال دومین سانحه طبیعی و بزرگ جهان است تمام آن موارد خرافات تحت تاثیر قرار گرفته چرا که این بار جنوب غربی نبود که فاجعه آفرید، بلکه جنوب و مرکز شرقی و در ۲۵۰ کیلومتری توکیو این سانحه طبیعی رخ داد.

اگر چه همه جهانیان از فوت و آوارگی مردم صبور و زحمت کش ژاپن بسیار ناراحت شدند و کمک های خود را بی دریغ اعطا کردند، ولی آثار زیانبار این سانحه مرگبار طبیعی چیزی نیست که طی یک یا چند سال ترمیم و جبران شود.

تا به امروز آمار خسارات مستقیم بدون توجه به راکتور اتمی ژاپن چیزی معادل ۳۵ بیلیون دلار است که این رقم هر روز در حال رشد بوده و اگر به سطح ۶۳ بیلیون دلار برسد رکورد بزرگترین خسارت جهان را که متعلق به توفان کاترینا است، خواهد شکست.

 شرکت بیمه اتکایی که در این سانحه طبیعی سهم بالایی دارد بیمه اتکایی مونیخ ری است که آلمانی بوده و سالها است که عهده دار بیمه اتکایی بازار ژاپن است.

کشور ژاپن جزو معدود کشورهای جهان است که بدهی خارجی ندارد و دولت ژاپن برای تامین کسری احتمالی بودجه خود از شرکت های بزرگ داخلی قرض نموده و با اتکاء به توان مالی تویوتا/میتسوبیشی و چندین شرکت بزرگ دیگر توانسته اعتبار لازم را در اقتصاد جهانی کسب کند.

شاهد این مدعا نیز نوع کمک هایی است که به کشور ژاپن می شود چرا که این کمک ها بعضاء جنبه امدادرسانی و انسان دوستانه داشته تا کمک مالی.

از تمامی این بحث ها بگذریم آماری که اشاره شد خسارات مستقیمی است که به مردم ژاپن وارد شده است. برای نمونه زلزله سال ۱۹۹۵ که در کوبه ژاپن رخ داد خسارت مستقیمش معادل ۳ بیلیون دلار بود در صورتی که به اقتصاد ژاپن رقمی حدود ۱۰۰ بیلیون دلار از آن زلزله تحمیل شد.

 حال با یک تناسب ساده می توان به آثار مخرب مالی/ اقتصادی این زلزله و سونامی پی برد.

بیمه گران اروپایی و در راس آنها موسسه و سندیکای بیمه گران لویدز بر این اعتقادند که برای برآورد خسارت نبایستی عجله کرد چرا که به نظر کارشناسان رقم بسیار بالاتر از این حدود است.

تنها شرکت بیمه داخلی ژاپن که ۵ درصد از سهم خسارات را نگهداری کرده و بقیه را بیمه اتکایی نموده شرکت افلک است که ۱۷ تا ۲۵ درصد موارد خسارت دیده را در ژاپن بیمه کرده  است .

شرکت های بیمه مستقیم و اتکایی کانادایی سهم زیادی در بیمه منطقه آسیب دیده  در ژاپن را نداشته اند.

 

 

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد بیمه در کانادا است.