نیروهای دولتی عراق وارد اردوگاه اشرف شده و کنترل این اردوگاه که سکونتگاه اعضای سازمان مجاهدین خلق است را به دست گرفته اند

 

شهروند ۱۲۴۰ ـ پنجشنبه ۳۰ جولای ۲۰۰۹


 

بنابه گزارش ها، نیروهای دولتی عراق وارد اردوگاه اشرف شده و کنترل این اردوگاه که سکونتگاه اعضای سازمان مجاهدین خلق است را به دست گرفته اند.

سخنگوی دولت عراق می گوید نیروهای دولتی این کشور "بدون استفاده از خشونت" وارد اردوگاه اشرف در شمال بغداد شده اند، اما ساکنان این اردوگاه عملیات نیروهای عراقی را بسیار خشن توصیف کرده و می گویند چهار نفر در آن کشته شده اند.

دولت عراق از ماه ها قبل قول بستن این اردوگاه که محل اقامت حدود ۳۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق است را داده بود. هدف دولت عراق اخراج مجاهدین به کشوری ثالث یا در صورت تمایل آنها به ایران است.


به گزارش خبرگزاری رویتر علی الدباغ سخنگوی دولت عراق گفت: "از امروز، کنترل امنیت داخلی اردوگاه در اختیار عراقی هاست."

شهریار کیا سخنگوی سازمان مجاهدین گفت که چهار ساکن غیرمسلح این اردوگاه در اثر تیراندازی نیروهای عراقی کشته شده اند.

مهدی عقبایی، سخنگوی مطبوعاتی ساکنان اشرف، نیز در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که ورود نیروهای عراقی با زور و خشونت صورت گرفته به طوری که بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان آن مجروح شده اند.

وی گفت که نیروهای پلیس و ضدشورش عراق ساعت سه و نیم بعد از ظهر، پس از دو ماه سد شدن درب اصلی اردوگاه توسط مجاهدین، با لودر حصار اردوگاه را شکسته و وارد آن شدند.

وی گفت در این یورش از گاز اشک آور و باتوم استفاده شده که باعث مجروح شدن "بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان" اردوگاه شد. به گفته وی حال ده نفر از مجروحان وخیم است.

بهزاد صفاری از ساکنان اشرف که وکیل است نیز به خبرگزاری رویتر گفت که تعداد زیادی از ساکنان اردوگاه در یورش نیروهای عراقی زخمی و تعدادی نیز دستگیر شده اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های امنیتی عراق گفته است که دست کم ۲۶۰ نفر – از جمله ۶۰ مامور عراقی – در این درگیری زخمی شده اند.

یک منبع در ارتش عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: "پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات با مجاهدین برای ورود مسالمت آمیز به اردوگاه، ارتش عراق با زور وارد اردوگاه اشرف شد و اکنون کلیه بخش های داخلی و ورودی های اردوگاه را کنترل می کند."

یک مقام پلیس استان دیاله که اشرف در آن قرار دارد گفت ۵۰ ساکن اردوگاه دستگیر شده اند.

شهریار کیا از سخنگویان مجاهدین خلق در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ابراز نگرانی کرد که این دستگیرشدگان تحویل دولت ایران شوند.

از سال ۲۰۰۳ که آمریکا به عراق حمله کرد این اردوگاه تحت نظارت نیروهای آمریکایی قرار گرفت، اما کنترل آن از اواخر تابستان ۲۰۰۸ به نیروهای عراقی سپرده شد.

مقام های عراقی قبلا به دولت آمریکا قول داده بودند که با ساکنان اردوگاه اشرف برخوردی انسانی خواهند داشت و آنها را به زور به ایران اخراج نخواهد کرد.

پیشتر مریم رجوی، رئیس "شورای ملی مقاومت ایران" گفته بود که بعضی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف حاضرند با شرایطی به ایران باز گردند.

خانم رجوی، روز یکشنبه ۴ مرداد (۲۶ ژوئیه) با انتشار بیانیه ای در رم، چند شرط برای بازگشت ساکنان اردوگاه اشرف به ایران تعیین کرد.

بر اساس بیانیه خانم رجوی، چنانچه حکومت ایران در "نامه ای رسمی" خطاب به [سازمان] ملل متحد، صلیب سرخ بین المللی و دولت های آمریکا و عراق، متعهد شود که اعضای سازمان مجاهدین خلق در صورت بازگشت به ایران "از دستگیرى و تعقیب و شکنجه و اعدام و هرگونه پیگرد و پرونده سازى قضایى مصون هستند و از آزادى بیان برخوردارند"، ساکنان اردوگاه اشرف به ایران بازخواهند گشت.

اردوگاه اشرف در شرق استان دیاله عراق در نزدیکی مرز ایران واقع است و به گفته مقامات عراقی بیش از ۳۴۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در آن ساکن هستند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از این اقدام دولت عراق تقدیر کرده است.