دیگر کم کم وقتی نوروز نزدیک می شود، تورنتو هم یک جورایی حال و هوای عید را پیدا می کند، البته بجز هوا که امسال،  اول بهار را با ایام کریسمس اشتباه گرفت و برف سنگینی بارید.

می گفتم از حال و هوای عید در تورنتو. به فروشگاه های ایرانی که می روی شلوغ است و دارند سبزه و سنبل و سمنو و ماهی و شیرینی می فروشند. از یک هفته مانده به عید هم بازارهای رنگارنگ نوروزی، بازارشان گرم است و جشن های نوروزی مختلف کم کم برگزار می شوند.

 

جشن نوروزی در کوئینزپارک

اولین جشن نوروزی را دکتر رضا مریدی نماینده مردم ریچموندهیل در مجلس انتاریو برگزار می کند در یکی از ساختمان های کوئینزپارک و این جشن دو ساعته از زمانی که آقای مریدی انتخاب شده هر ساله برپا بوده. در این جشن تعدادی از نمایندگان مجلس، وزرای کابینه و همچنین نخست وزیر انتاریو آقای دالتون مک گینتی شرکت دارند و با فراخوان عمومی دکتر مریدی، حدود پانصد تن از ایرانیان نیز حضور خودشان را اعلام می کنند. در جشن امسال گیلانی ها و کردها با لباس های محلی و رنگارنگشان به مجلس رنگ داده بودند. مهدی پوریان هنرمند گرافیست به رسم  نوروزی، تابلویی از چهره ی دالتون مک گینتی را به او هدیه داد و با شیرینی و موسیقی از میهمانان پذیرایی شد. در برگزاری این جشن سازمان زنان ایرانی انتاریوحضور پر رنگی دارد و از جمله انداختن سفره که هیچ جشن نوروزی بدون آن معنا ندارد به عهده آنان است و هرسال زیباتر و جذاب تر به جشن نوروزی کوئینز پارک ویژگی خاص می دهد.

 

***

بازار نوروزی کهریزک 

در بین بازارهای نوروزی که صاحبان کسب و کار برای معرفی و رونق بخشیدن کارشان برپا می کنند، بنیاد خیریه کهریزک هم بازاری برپا می کند که تمام منافع آن به حساب کهریزک تهران واریز می شود. در این بازار زنان و مردان نیکوکار همکاری می کنند تا با فروش سبزه، گل، تخم مرغ های رنگ شده ی زیبا، ترشی و شیرینی های خانگی، و صنایع دستی کار نیکوکاران بتوانند مبلغی شایسته فراهم کنند و به عنوان عیدی تقدیم شعبه ی مادر در تهران کنند. من با تمام گرفتاری های نزدیک عید، سعی می کنم هیچگاه حضور در این بازار را از دست ندهم و حتما گل و سبزه ی خود را از این بازار تهیه کنم.

 

***

سومین جشن نوروزی شهروند

اما جشن های نوروزی امسال گویا بیشتر از سال های گذشته شده بود. غیر از جشن نوروزی آقای مریدی و جشن نوروزی مدرسه فارسی تورن لی،که هفته ی پیش گزارش تصویری آن را چاپ کردیم، در فاصله جمعه ۱۸ مارچ تا یکشنبه ۲۰ مارچ پنج جشن نوروزی برپا شد که یکی از آنها سومین جشن نوروزی شهروند بود.

 

یکشنبه ۲۰ مارچ، یک بار دیگر شهروند میزبان بیش از ۶۰۰ تن از ایرانیان و غیرایرانیان دوستدار خود در جشن نوروزی اش بود. امسال هم مثل دو سال گذشته، در تالار مجلل له پارک، هفت سین زیبایی برپا شده بود. هفت سین امسال همچون سال گذشته یک اثر هنری بود از هنرمند طراح ناهید شمشیری، که با سلیقه ای مثال زدنی سفره ای رنگین و سنتی آراسته بود؛ سفره ای پر گل که اگر در محوطه ی خانه ها هنوز گلی به چشم نمی خورد، ولی لاله و سنبل و نرگس و بیدمشک هفت سین، بهار را به جشن نوروزی شهروند آورده بود. ناهید شمشیری از یارانی ست که هنر خود را بی چشمداشت در اختیار شهروند قرار می دهد که از این بابت از او سپاسگزاریم.

عکس یادگاری سیاستمداران با سفره هفت سین شهروند

امسال میز دیگری به مجموعه ی جشن اضافه شده بود و آن میز جوائز و هدایایی بود که از سوی دوستداران شهروند اهدا شده بود تا طی قرعه کشی به برندگان تقدیم شود. این میز زیبا و سه عدد از هدایای ارزنده ی آن محصول زحمات اعضای سازمان زنان ایرانی انتاریو بود، که به خاطر حمایتشان از شهروند و شهروندیان، از سازمان زنان و رئیس هیئت مدیره ی آن خانم افخم مردوخی سپاسگزاریم.

شیرینی فروشی بی بی همچون سال گذشته تهیه ی شیرینی های جشن را برعهده گرفته بود و شکیل ترین و خوشمزه ترین شیرینی هایش را برای هفت سین ما تهیه کرده بود، که بدینوسیله از مدیریت بی بی  سپاسگزاری می کنیم.

برای بخش قرعه کشی هنرمندان، مدیران گالری ها و کتابفروشی سرای بامداد به حمایت از شهروند برخاستند. خانم توران زندیه، آقایان محمود معراجی و مهدی پوریان تابلوهایی از آثار هنری خود را اهدا کردند. گالری کوئین به مدیریت ماهرخ آهنخواه، سه تابلوی نفیس از یک هنرمند کوبایی و آرتاگالری به مدیریت فیروزه آغداشلو نیز یک تابلوی نفیس از کارهای خانم توران زندیه به شهروند اهدا کردند.

آقای مایکل ایگناتیف رهبر حزب لیبرال کانادا سخنران اصلی مراسم بود و بقیه سیاستمداران به کوتاهی شادباش نوروزی گفتند

کتابفروشی سرای بامداد به مدیریت آقای سعید چوبک کتاب های نفیس شاهنامه، حافظ و … را به شهروند هدیه کرد تا در قرعه کشی به برندگان اهدا شود . و نیز مهندس احمد تبریزی ۷ جلد کتاب شاه از عباس میلانی را هدیه داده بود و چندین دستگاه رادیو صدای ایران را آقای بهرام پارسی از سوی شرکت گلدلاین اهدا کرده بود.

کمپانی تئاتری عصر جدید به مدیریت هنری سهیل پارسا از حامیان همیشگی شهروند در این جشن بود.  

همچنین حامیان مالی  که ما را در برگزاری هرچه بهتر جشن نوروزی شهروند یاری کرده اند، دفتر حقوقی فرمانی، پرشین سیرکل، موسسه مالی طاهری، آژانس مسافرتی کاسپین، شاندیز، گرین رنت، حسابداری گیله وا، چاپ سیباوا بودند.

و اما از خود جشن بگوییم.

امسال به دلیل تغییر ساعت کانادا در ۱۳ مارچ، تحویل سال نو که قرار بود ساعت شش و بیست دقیقه باشد به هفت و بیست دقیقه و ۴۵ ثانیه موکول شد و همین برنامه ی ما را عقب کشید. برنامه ای که قرار بود ۷ آغاز شود، ۸ آغاز شد زیرا بسیاری از میهمانان گفته بودند که می خواهند سال تحویل در خانه ی خود باشند و بعد به جشن بیایند و از ما خواسته بودند که برنامه را دیرتر شروع کنیم.

گروه نیمه ها (بالا راست) گروه کر ملی ایران (چپ) مانلی جمال (پائین راست) و گروه رقص آیار هنرمندانی بودند که شهروند را در جشن نوروز ۱۳۹۰ حمایت کردند

افرادی هم که زودتر آمده بودند با گرفتن عکس در کنار سفره  هفت سین و نوشیدن چای خوش طعم و عطر گروه سنتی فرزاد همراه با شیرینی بی بی و خوردن انواع پیش غذاهایی که مرتب در میان میهمانان سرو می شد، خودشان را سرگرم کردند.

گردانندگی برنامه ی سال تحویل در کنار سفره هفت سین را آقای حسن زرهی سردبیر شهروند به همراه سیماسحر زرهی از همکاران بخش انگلیسی شهروند برعهده داشتند. دکتر رضا مریدی نماینده مجلس انتاریو و دکتر رضا براهنی نویسنده ی برجسته ی ایرانی نیز در کنار آنها شمارش معکوس را انجام دادند. راستش ما ایرانی ها شمارش معکوس نداشتیم ولی از آنجا که آدم ها با زندگی در فرهنگ های دیگر، چیزهای خوب و جالب آنها را یاد می گیرند، ما هم فکر کردیم دسته جمعی شمردن ده، نه، هشت، هفت و … جالب خواهد بود.

بانگ سال ۱۳۹۰ نواخته شد و میهمانانی که در سرسرای تالار در کنار هفت سین گرد آمده بودند به روبوسی و تبریک گفتن به یکدیگر پرداختند. پس از آن درهای سالن باز شد و میهمانان با هدایت راهنمایان جشن در جاهای خود مستقر شدند.

امسال خانم ها رویا، زهرا، نازی، مهرنوش، بهارک، نیما و آقایان ایوب، کاوه و کیارش یاریگران شهروند بودند و امر راهنمایی میهمانان را برعهده داشتند که بدینوسیله از آنها سپاسگزاری می کنیم.

چای، رقص، قرعه کشی و هدیه های زیبا در جشن نوروزی شهروند

برنامه با هنرنمایی گروه کر ملی ایران به سرپرستی آقای کمال طراوتی آغاز شد. این گروه با دو سرود کانادا و ای ایران برنامه ی خود را آغاز کرد و با چند ترانه ی بهاری ادامه داد و با استقبال بسیار میهمانان روبرو شد. همینجا باید از هنرمندان گروه کر و بویژه آقای طراوتی که با هنرشان جشن شهروند را حمایت کردند، سپاسگزاری کنیم و امیدواریم در آینده همکاری های بیشتری با هم داشته باشیم.

گروه رقص آیار شامل هنرمندان رقصنده رقص های قفقازی، آقایان علی قائم مقامی و فرهاد جاوید و خانم داورپناه دو رقص زیبا در جشن نوروزی شهروند اجرا کردند. پیوستن این گروه تازه تاسیس به مجموعه هنرمندان جشن نوروزی شهروند زمانی صورت گرفت که بروشورهای جشن چاپ شده بود و متاسفانه نتوانستیم نام این هنرمندان را به آن اضافه کنیم ولی تا آنجا که توانستیم آنها را در نشریه و آگهی هایمان معرفی کردیم. 

رقص گروه آیار با استقبال بسیار میهمانان روبرو شد و بسیاری می گفتند کاش فرصت بیشتری بود تا باز هم برایمان هنرنمایی می کردند.

مانلی جمال هنرمند گیتاریست و برنده چندین جایزه معتبر گیتار نیز به زیبایی هنرنمایی کرد و مورد تشویق قرار گرفت.  یکی از اهداف جشن نوروزی شهروند ایجاد امکان رابطه بین هنرمندان جوان  و  بنام در جامعه کانادایی با جامعه ایرانی ست تا جامعه ما از نزدیک با هنر این هنرمندان که نامی خوش و سربلند از ایرانی را در جامعه میزبان با خود یدک می کشند، آشنا شوند.

از ویژگی های جشن شهروند حضور سیاستمداران شهری، استانی و فدرال کاناداست. امسال آقای مایکل ایگناتیف رهبر حزب لیبرال کانادا، اپوزیسیون رسمی دولت، برای اولین بار در جشن شهروند شرکت کرد و طی سخنانی نوروز را شادباش گفت. خانم مارتا هال فیندلی (نماینده مجلس فدرال)، خانم کاتلین وین (وزیر حمل و نقل انتاریو)، آقایان رضا دکتر مریدی، راب اولیفانت و دیوید زیمر (نمایندگان مجلس انتاریو)، آقای پرو نماینده مجلس انتاریو از حزب ان دی پی و خانم دکتر کارن ماک کاندیدای حزب لیبرال فدرال از تورن هیل از دیگر سیاستمداران حاضر در جشن بودند که هر یک به کوتاهی به ایرانیان شادباش گفتند و آقای پرو پیام خانم آندریا هوروت، رهبر حزب ان دی پی انتاریو را نیز قرائت کرد. خانم هوروت سال گذشته خود در جشن نوروزی شهروند شرکت داشت و امسال نتوانسته بود که شرکت کند.

گفتنی ست شهروند همیشه از رهبران و اعضای هر سه حزب مطرح (محافظه کار، لیبرال، دمکرات نو) دعوت به عمل می آورد والبته همیشه حزب لیبرال پر رنگ ترین حضور را در جشن نوروزی شهروند داشته است.

پس از صرف شام، و هنرنمایی دی جی مهران و رقص میهمانان، گروه موسیقی نیمه ها برنامه ی خود را اجرا کرد. این گروه شامل بهنام و بهروز جهانبگلو، شهام کاوه و ارشیا بصیری بودند که چند آهنگ شاد نوروزی اجرا کردند. در شماره ی نوروزی شهروند با این جوانان مصاحبه ی مفصلی انجام داده بود که برای آشنایی بیشتر می توانید به این مصاحبه در سایت شهروند مراجعه کنید.

باید گفت تمام هنرمندان شرکت کننده در جشن نوروزی با هنرشان از شهروند حمایت کردند که از این بابت سپاسگزارشان هستیم. این رابطه ای دوطرفه است زیرا که شهروند با انجام مصاحبه و انتشار خبرهای مربوط به هنرمندان محلی همواره بر حمایت و تشویق آنها تاکید داشته و زمانی هم که شهروند به هنر آنها نیاز دارد، همگی با روی باز می پذیرند و انجام می دهند.

ادامه ی جشن به دی جی مهران و رقص و قرعه کشی هدایای اهدایی گذشت و جشنی دیگر را پشت سر گذاشتیم.

 

هفت سین زیبای شهروند کار هنرمند حامی مان ناهید شمشیری بود

در پایان باید از همکاران شهروند هم نام ببرم که هرکدام گوشه ای از کار را گرفتند تا جشن به سامان رسید. پروانه ابراهیمی صفحه بندی ویژه نامه نوروزی که حجیم تر از ماه های دیگر بود را انجام داد. آرش خارابی طراحی بروشور جشن و تهیه آن را برعهده داشت. مهدی پوریان طراحی پوستر و آگهی جشن نوروز را انجام داده بود. پری فارسی و سعید فرح آبادی پشت دوربین ها کار فیلمبرداری را انجام می دادند. سپی مرتضوی اسلایدشوی زیبایی درست کرده بود که در تمام مدت بر پرده ها به نمایش درمی آمد. سلورا لزرجانی همکار داوطلب شهروند، تمام مدت در حال انجام کاری بود از جمله فروش بلیت های قرعه کشی، لیلا مجتهدی مسئول میز اطلاعات بود و تقریبا هر سه سال جشن نوروز از دیدن برنامه ها بی نصیب مانده. البته خودم را هم فراموش نکنم که با کفش های پاشنه بلند باید عکس می گرفتم و این طرف و آن طرف سر می کشیدم، هرچه باشد اسم خودمان را گذاشته بودیم مادر عروس.

بگذریم که چه پیش از مراسم چه در خلال جریان آن نسرین الماسی و حسن زرهی مدیران شهروند، بیشتر زحمت ها بر دوششان بود، ولی غیر از چند گلایه ی کوچک، وقتی میهمانان با ابراز رضایت خداحافظی می کردند و خسته نباشید می گفتند، فکر می کنم  خستگی همه مان به  درآمد. 

 

***

جشن نوروزی جبهه متحد دانشجویی

جبهه متحد دانشجویی که سال گذشته را بیشتر به برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم ایران گذرانده بود، با جشن نوروزی خود خواست که خستگی را از تن همراهان و دوستان خود به در آورد. همکاران شهروند متاسفانه در این جشن حضور نداشتند به همین خاطر گزارش این جشن را به قلم جبهه متحد دانشجویی می خوانید. 

جشن نوروزی جبهه متحد دانشجویی

روز پنجشنبه ۲۴ مارچ رستوران دوستان در ریچموند هیل شاهد برگزاری جشن نوروزی توسط جبهۀ متحد دانشجویی در کانادا بود که با حمایت کمیته ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی همراه بود. همه سخنرانان و هنرمندان حاضر در این جشن نوروزی در میان برنامه های خود، آزادی زندانیان سیاسی و نجات کشور را آرزو کردند.

این برنامه ساعت ۸ شب با خوشامدگویی و اعلام تبریک سال نو توسط مجری برنامه خانم آزاده آغاز و پس از اعلام برنامه ها، افشین اعرابی مسئول برنامه های جبهه متحد دانشجویی در تورنتو ضمن تبریکی  دوباره تاریخچه ای از فعالیت های جبهه متحد دانشجویی  در تورنتو را به اطلاع حاضران رساند و در ادامه تاریخچه ای از نوروز را قرائت کرد.

سپس دکتر رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو سال نو را تبریک گفت و طی سخنانی به تاریخچه و اهمیت نوروز و آئین های ملی پرداخت. حضور ایشان در میان جوانان و دانشجویان حاضر در جشن مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

گلوریا یزدانی عضو هیئت مدیره مرکز بین المللی حقوق بشر و کارگردان نمایش “طنین ترانه های آزادی زن” که به زودی در “مرکز هنری ریچموند هیل” به اجرا در خواهد آمد، سخنران دیگر این برنامه بود. وی نیز ضمن تبریک سال جدید، گفت حضور ایرانیان در کنار یکدیگر قدم مهمی برای دفاع از حقوق همدیگر و حفظ آئین های ایرانی است.

سپس کشیش دانیال پتروسیان از کلیسای مبشرین پشت میکروفون قرار گرفت و در مورد نوروز از دیدگاه اقلیت های مذهبی سخنانی ایراد کرد.

در بخش اول برنامه و پس از پایان سخنرانی ها،  آقای نشاط با هنرنمایی زیبای خود در نقش حاجی فیروز چهره ی جشن را کاملا دگرگون و شور و شوقی در میان حاضران ایجاد کرد.

سپس گروه هنری آذری دعوت شده به برنامه، با یک آواز و یک رقص تکنفره و سپس یک رقص دو نفره توسط زوج هنرمند جوان صمد و لاله، و نیز در آخر با رقص لزگی گرمای خاصی به جشن نوروزی آوردند. این هنرنمایی با استقبال گرم و پر شور حاضران مواجه شد.

هنرمند بعدی بهروز جهانبگلو بود که با صدای گرم خود حاضران را به تحسین وا داشت. سپس یکی از هنرمندان کرد ایرانی حاضر چند آهنگ کردی خواند که با رقص دسته جمعی حاضران همراه شد.

بعد از آن نوبت اجرای برنامه دی جی بود که با ارائه ی موزیک های متنوع ایرانی و رقص دسته جمعی حاضران تا پایان شب ادامه پیدا کرد.

جشن نوروزی جبهۀ متحد دانشجویی در کانادا در فضایی کاملا ایرانی و با تکیه بر موزیک های فولکلوریک یک جشن کاملا سنتی ـ ایرانی بود که حضور در این جشن فضای ایران را در اذهان تداعی می کرد و برای ساعاتی غربت فراموش می شد.

این برنامه در ساعت ۱۲ نیمه شب به پایان رسید.

***

جشن نوروزی نوا

یکی از جشن های زیبای نوروزی که تماما آهنگ بود و رقص، جشن نوروزی خانواده ی نوا بود. گروه نوا و گروه کر ملی ایران به سرپرستی کمال طراوتی، روز شنبه ۲۶ مارچ در رستوران شیراز جشنی برپا کردند و زدند و خواندند و رقصیدند و میهمانان را سرخوش به خانه ها فرستادند. عمو نوروز، حاجی فیروز، ساز و دهل و همه و همه فضایی شاد و رنگین ساخت تا نوروز ۱۳۹۰ را با آرزوهای خوب برای ایرانیان داخل و خارج آغاز کنیم.  به راستی گروه نوا به سرپرستی کمال طراوتی هر گاه که بر روی صحنه رفته اند برگ برنده دیگری رو کرده اند. با یک گروه کر و این چنین شاد و سرزنده و متنوع  برنامه اجرا کردن کاری نیست که از عهده هر کسی برآید.

 

 

***

 

دیدوبازدید نوروزی سازمان زنان ایرانی انتاریو



دید و بازدید نوروزی سازمان زنان ایرانی انتاریو روز یکشنبه ۲۷ مارچ در اوریول کامیونیتی سنتر برگزار شد. سازمان زنان ایرانی انتاریو از نادر سازمان های ایرانی فعال است که وقتی به کارنامه شان مراجعه می کنیم تماما رشد و پیشرفت و موفقیت بوده است. سازمان زنان با به روز کردن خود و با توجه به این که اگر ماندگاری و رشدی هست می بایست در بستر اصلی بود و با در هم آمیزی با جامعه میزبان با اجرای برنامه های دو زبانه (انگلیسی فارسی) همچون برنامه روز زن و نیز همکاری با دیگر سازمان های کانادایی  و دعوت از کوششگران ملیت های دیگر در رشد و اعتلای خود کوشیده است و نیز با برگزاری کارگاه های آموزشی متنوع و ارائه خدمات مورد نیاز خانواده ها نقشی مهم در جامعه ایرانی بازی کرده است.

در برنامه دید و بازدید نوروزی که در محل اوریول کامیونیتی برگزارشد، با شیرینی و چای و میوه و تنقلات پذیرایی شد و شرکت کنندگان ساعات خوشی را در آغاز سال نو در کنار هم گذراندند.

***

جشن نوروزی در دبستان دولتی ریچموندهیل

یکی از کارهای قشنگی که مشاوران فارسی زبان مدارس دولتی تورنتو انجام می دهند، برگزاری جشن نوروز در دبستان ها و دبیرستان های دولتی تورنتوست. در چند سال گذشته گزارش هایی از برگزاری این جشن ها در مدارس مختلف تورنتو و ریچموندهیل داشته ایم، امسال نیز ۲۳مشاور فارسی زبان مدارس منطقه ی یورک، هفت جشن نوروزی در مدارس یورک برگزار کردند. پریوش کلانتری مشاور فارسی زبان مدرسه خیابان ۱۶ با همکاری مهناز گلچین جشن نوروزی این مدرسه را ترتیب داده بودند.

حضور حاجی فیروز که همان آقای جعفر نشاط خودمان باشد، آغازگر جشن بود. بچه های مدرسه هاج و واج مانده بودند که او چه می گوید: حاجی فیروزم بله، سالی یک روزم بله. جالبی این جشن مشارکت والدین و سایر دانش آموزان مدرسه بود در تمام برنامه ها، از رقص تا توضیح سفره هفت سین و چهارشنبه سوری تا پریدن از روی آتش های مصنوعی، خلاصه بچه ها به همراه والدین، معلمان، مدیر مدرسه و رئیس هیئت مدیره مدارس منطقه و … از همه رنگ و ملیتی نوروز ما را جشن گرفتند.

دکتر رضا مریدی نیز در این جشن حضور یافت و به کوتاهی از نوروز گفت و از تصویب آن در مجلس انتاریو و کانادا. خانم بیتا جعفری با موسیقی اصیل ایرانی به زیبایی رقصید و در پایان با شیرینی و آب میوه از دانش آموزان پذیرایی شد.   

برای بزرگتر دیدن عکس ها روی آن کلیک کنید. 

برخورد بچه های غیرایرانی با نمادهای نوروز ایرانی بسیار دیدنی بود

دید و بازدید نوروزی سازمان زنان در محیطی صمیمی و خودمانی انجام شد

جشن نوروزی نوا پر بود از رقص و موسیقی و آواز

بازار نوروزی نیکوکاران کهریزک

نوروز در کوئینز پارک به میزبانی دکتر رضا مریدی نماینده ایرانی مجلس انتاریو