با هوای سرد اول این هفته و باران‌ های مهیبِ چند روز گذشته، هنوز بهار خیلی دل‌ نوازی نداشته ‌ایم. اما هوا هر چه خوب یا بد باشد، صحنه‌ ی فرهنگی هنری شهر روی تقویم خودش کار می ‌کند و فرا رسیدن ماه اپریل یعنی این‌که یواش یواش نوبت جشنواره‌ های فیلم و کنسرت‌ های باحالِ تابستانی می ‌شود.

این نشریه که به دست‌ تان برسد، جشنواره ‌ی فیلم ریل ورلد (ReelWorld Film Fest) هم آغاز شده و تا روزِ یکشنبه ۱۰ اپریل هم برقرار است. این جشنواره که اکنون دیگر ۱۱ سال قدمت دارد «بزرگداشت تنوع» و «جوامع چندنژادی» را هدف خود می‌ داند. وب ‌سایت جشنواره می‌ گوید که امسال فیلم‌ هایی از جوامع «بومی، آفریقایی، آسیایی، لاتین و خاورمیانه» می‌ آورد. علاوه بر فیلم‌ های متنوع و متعدد از کانادا، آمریکا و بریتانیا با تم‌ های قومی، فیلم‌ هایی از باربادوس، اسپانیا، کنگو، کره، موریس، فرانسه و آفریقای جنوبی نیز مهمان ریل‌ورلد‌ِ امسال هستند. از ایران نیز دو فیلم حضور دارند. یکی «دیگری»‌ از مهدی رحمانی که داستان پسر کوچکی در سفری با شوهر جدید مادرش را بازگو می‌کند. این فیلم روزهای پنجشنبه ۷ اپریل (ساعت ۴) و شنبه ۹ اپریل (ساعت ۹) در سینمای فی مس پلیرزِ یانگ و اگلینتون نمایش داده می ‌شود. «همسایه»ی نغمه شیرخان (با موسیقی محسن نامجو) که ساختِ ونکوور است و قبلا در جشنواره‌ ی جهانی مونترال، خودنمایی کرده بود، ساعت ۶ بعدازظهر در روز پنجشنبه ۷ اپریل در همان سینما به نمایش در می‌آید. برنامه ‌ی بقیه ‌ی فیلم ‌ها در reelworld.ca پیدا می ‌شود. علاوه بر سینمای فوق ‌الذکر، سینمای اسکوشیابانک در خیابان ریچموند دیگر میزبان این جشنواره است.

این هفته در ضمن جشنواره ‌ی بین ‌المللی فیلم ‌های کودکان، اسپراکتز (Sprockets) نیز آماده می ‌شود که پر از فیلم و بازی و سرگرمی برای بچه‌ های ۳ تا ۱۸ سال است. اسپراکتز از ۵ تا ۱۷ اپریل در جریان است و دلبندان‌ تان که هنوز موقع امتحانات‌ شان هم نرسیده می ‌توانند حسابی از آن لذت ببرند. جشنواره‌ ی امسال در سینمای نوساز و زیبای بل لایت‌ باکس برگزار می‌شود که باعث می‌ شود بزرگ‌ترها هم حسابی هوس دیدن از آن کنند. برنامه‌ ی کامل جشنواره را هم در وب‌ سایت سینما tiff.net/sprockets پیدا کنید.

در ضمن فراموش نشود که جشنواره‌ ی ایمجز (Imagesfestival.com) که هفته‌ ی قبل معرفی کردیم هم همچنان در جریان است و اگر هفته ‌ی قبل از دست ‌تان رفت می ‌توانید این هفته به آن سر بزنید.

این هفته در ضمن کشا (Kesha)، خواننده جوان و معروفِ پاپ، هم در تورنتو است و بسکتبال ‌بازهای «Harlem Globetrotters» هم در راجرز سنتر بازی می‌ کنند و باگزبانی معروف هم سمفونی (Bugs Bunny at the Symphony) اجرا می ‌کند اما همان جشنواره‌ ها به اندازه ‌ی کافی وقت ‌تان را پر می‌ کند!