برخلاف مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد به طور مستقیم از شبکه های تلویزیونی دولتی ایران پخش شد 

 

شهروند ۱۲۴۱- پنجشنبه ۶ آگوست ۲۰۰۹


 

روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ۸۸، محمود احمدی نژاد به عنوان دهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران ، بر مبنای اصل ۱۲۱ قا
نون اساسی در مراسم تحلیف خود در برابر اعضای مجلس شورای اسلامی، تعدادی از سران نظامی کشور و عده ای از دیپلمات های خارجی در کنار آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضاییه سوگند یاد کرد.


 

برخلاف مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد به طور مستقیم از شبکه های تلویزیونی دولتی ایران پخش شد و به نقل از خبرگزاری کار ایران "ایلنا"، دو ردیف نخستین صندلی های مجلس شورای اسلامی برای میهمانان ویژه در نظر گرفته شده بود و خصوصاً دو ردیف صندلی پایانی مجلس در این جلسه مهم خالی مانده بود.

همچنین "ایلنا" متذکر شده است که ردیف‌های مختص به میهمانان خارجی با حضور سفرا پر نشده بود و نمایندگان برخی از سفارت‌خانه‌ها درسطح کاردار و یا پست‌های پایین تردر این مراسم حضور یافته بودند.

 به گزارش همین خبرگزاری در مراسم امروز رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای، سردار جعفری، ‌آیت‌الله محسن مجتهد شبستری امام جمعه تبریز، منوچهر متکی، ثمره هاشمی، سرلشکر فیروزآبادی، عباسعلی کدخدایی و مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور حضور داشتند.

در این میان علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین از جمله کسانی بودند که در این مراسم شرکت نکردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس، در آغاز مراسم دولت دهم را به داشتن برنامه، حرکت قانونمند و به کارگیری نخبگان توصیه کرد و به برابری این روز با سالروز اعطای فرمان مشروطیت اشاره کرد و هدف انقلاب مشروطه را تامین عدالت دانست و مجلس شورای اسلامی فعلی را نمونه تکامل یافته مدنظر علمای صدر مشروطه دانست.

سپس آیت الله شاهرودی در سخنرانی خود از مشارکت گسترده مردم در انتخابات تقدیر به عمل آورد و بخش هایی از متن قانون اساسی در ارتباط با وظایف رئیس جمهوری را به عنوان توصیه به "رئیس دولت کریمه دهم" قرائت کرد و متذکر شد که دستاوردهای دولت محمود احمدی نژاد در چهار سال قبل مورد تایید رهبر جمهوری اسلامی و مردم قرار گرفته و لازم است در دوره دوم ریاست جمهوری نیز ادامه یابد.

آنگاه نوبت به محمود احمدی نژاد رسید که پس از ادای سوگند به عنوان دهمین رئیس جمهوری اسلامی، نخستین سخنرانی خود را انجام دهد.

وی بار دیگر آنچه را که حماسه بی نظیر شرکت مردم در انتخابات دوره اخیر معرفی کرد مورد تقدیر به عمل آورد و گفت این واقعه باعث بروز تحولات عمیق در ایران و صحنه جهانی خواهد شد و افزود:" ملت ایران امروز وارد میدان شده و مشغول پایه گذاری نظام جدیدی در جهان است".

محمود احمدی نژاد متذکر شد که مشارکت چهل میلیون نفر در انتخابات و بیست و پنج میلیون رای به فرد منتخب نشانه هوشمندی مردم ایران است که باعث ناخرسندی دشمنان و ترسیم آینده ای تاریک توسط آنان شد اما مردم در صحنه حاضر شدند و اراده خود را اعمال کردند.

 وی در ادامه سخنانش افزود:" این که چه کسی به چه کسی رای داده است مطرح نیست و امروز نیازمند عزم ملی و همداستانی هستیم و مطمئنم خواهران و برادران عزیز در مجلس و قوه قضاییه نیز پشتیبان دولت در تحقق این برنامه‌ها خواهند بود".

 احمدی نژاد خاطرنشان ساخت که تجربه چهار سال گذشته نشان داده که ایران دارای ظرفیت های عمده ای می باشد که از آنها بهره برداری کامل نشده است چرا که برخی کوتاه بینی ها مانع از آن شد که در دوره اول ریاست جمهوری وی از این ظرفیت ها بهره برداری کامل شود.

وی در ادامه به برنامه های اقتصادی خود اشاره کرد و گفت :"باید ریشه تورم و توزیع نادعالانه ثروت خشکانده شود و رانت‌خواری، ویژه خواری و تبعیض که منشا فساد است برچیده شود  اصلاح نظام بانکی، بیمه‌ای، نظام توزیع و تقویت ارزش پول کشور از لازمه‌های اصلاح نظام ساختار اقتصادی است که دولت با بررسی‌های دقیق علمی و کارشناسانه طراحی‌های لازم را در این ارتباط انجام داده است و اجرای آن نیازمند تصمیمات روشن مجلس است". 

احمدی‌نژاد متذکر شد که خواستار روابط صمیمانه با جهان می باشد ولی بی‌ادبی را نمی‌پذیرد و افزود:"برخی کشورها می‌گویند دولت جدید را به رسمیت می‌شناسیم ولی تبریک نمی‌گوییم، معنای این سخن این است که آنها دموکراسی را در جهت منافع خود می‌خواهند و به خواست ملت‌ها احترام نمی گذارند و اتفاقا ملت ایران در برابر ویژگی‌های آنهاست و خطاب به آنها می‌گوییم که ملت ما منتظر تبریک شما نیست، ملت ما نه برای اخم شما ارزش قائل است و نه برای خنده و تبریک شما".