وعده‌ ی محافظه‌ کاران: سفت کردن کمربندها

حزب محافظه‌ کار پلاتفرم انتخاباتی خود را منتشر کرد

استفن هارپر انگار علاقه‌ ی خاصی به میسیساگا دارد. در طول پنج سال دولت او دیده ‌ایم که بارها مهمترین بیانیه ‌ها و سخنان خود را از این همسایه‌ ی غربی تورنتو اعلام کرده است و امسال که حزبش بدجوری مشغول نبرد برای کسب کرسی در این شهر و در سایر بخش‌ های منطقه‌ ی تورنتوی بزرگ است این علاقه بیشتر هم شده. در نتیجه تعجبی نیست که روز جمعه او پلاتفرم انتخاباتی حزبش را با سخنرانی در این شهر اعلام کرد.

علیرغم وعده ‌های قبلی،‌ پلاتفرم حزب محافظه‌ کار قرار است میلیاردها دلار از مخارج دولت را با کاهش برنامه ‌های اجتماعی دولت پایین بیاورد. در حالی که در سراسر دنیا پس از بحران مالی شاهد برنامه‌ های ریاضت‌ کشی توسط دولت‌ ها بوده ‌ایم،‌ دولت کانادا علیرغم محافظه ‌کار بودن هنوز دست به اجرای چنین طرح ‌هایی نزده بود. هفته ‌ی گذشته، اما بالاخره دیدیم که محافظه‌ کاران هارپر نیز وعده ‌ی سفت کردن کمربندها را برای مردم آوردند و اعلام کردند می‌ خواهند کسری بودجه را یک سال زودتر از موعد قبلی از بین ببرند. در حالی که لیبرال ‌ها با برنامه ‌ای چپ‌ گرایانه خواهان قطع معافیت ‌های مالیاتی شرکت ‌ها و انواع برنامه‌ های اجتماعی برای خانواده‌ ها و جوانان شده‌ اند، محافظه‌ کاران با پلاتفرم ۶/۶ میلیارد دلاری خود وعده‌ ی کاهش بیشتر مالیات‌ های شرکت ‌ها را می ‌دهند تا شاهد قطب ‌بندی روشن چپ و راست در این انتخابات باشیم.

رویهمرفته پلاتفرم حزب حاکم می‌ خواهد سالی ۴ میلیارد دلار از مخارج دولت بکاهد تا بزرگترین کسری بودجه ‌ی تاریخ کانادا را تا سال ۲۰۱۵ـ ۲۰۱۴ جبران کند. جیم فلاهرتی، وزیر دارایی، که خود نیز در ویتبی نامزد انتخاب مجدد مجلس است، پس از اعلام برنامه گفت: این پلاتفرمی برای «دولت کوچک ‌تر» است.

 ۱۰۰ روز اول

دولت هارپر وعده داده که اگر دوباره انتخاب شود در همان صد روز اول اولین کاری که انجام دهد زنده کردن لایحه‌ ی «نظم و قانون» خود باشد که پیش از انحلال مجلس قبلی در صحن بود. طبق این لایحه علیرغم پایین آمدن میزان جرم و جرایم، تعداد پلیس‌ها در سراسر کشور افزایشی قابل توجه می ‌یابد.

سپس دولت هارپر ۲/۲ میلیارد دلار برای هماهنگی مالیات ‌های فروش به کبک خواهد داد که یک سوم کل مخارج دولت است.

سال سوم قرار است سنگین‌ ترین سال کاهش مخارج دولت باشد که در آن فقط ۱۹۲ میلیون دلار وعده ‌ی هزینه داده شده است.

راست‌ گرایان مختلف از برنامه ‌ی هارپر بسیار استقبال کرده ‌اند. از جمله «فدراسیون مالیات‌ دهندگان کانادایی»‌ می ‌گوید این برنامه ‌ای واقع گرایانه است و حتی بهتر از برنامه ‌های خود این گروه.

اما این همه کاهش مخارج قاعدتا از سوی چپ به معنای حمله به حقوق مردم و کارگران و کاهش برنامه‌ های اجتماعی تعبیر شده است. هارپر البته می‌ گوید او کاهش شغل را نه با اخراج کارگران که با جایگزین نکردن ۸۰ هزار کارمند دولتی که در سال ‌های پیش رو بازنشسته می ‌شوند انجام می‌‌ دهد، اما خیلی ‌ها حرف نخست ‌وزیر را باور نمی‌ کنند.

اندرو جکسون، اقتصاددان ارشد کنگره‌ ی کارگران کانادا، می ‌گوید چنین چیزی ممکن نیست و اگر محافظه‌کاران واقعا بخواهند هزینه ‌ها را اینقدر کاهش دهند مجبور به حذف کمک ‌ها، یارانه‌ ها و بعضی برنامه‌ های عمومی خواهند بود.

 گوشتی جلوی شیرها

پلاتفرم حزب حاکم در ضمن بخش ‌های زیادی دارد که روزنامه‌ ی تورنتو استار آن ها را به «گوشت قرمزی برای شیرهای راست‌ گرای حزب هارپر» تشبیه کرده است. این نخست ‌وزیر محافظه کار که با وعده‌ این‌که راست ‌تر از حزب محافظه ‌کار پیشروی پیشین باشد قدم به عرصه ‌ی سیاسی گذاشت، تا به حال در طول پنج سال دولت خود نتوانسته راست‌ ها و محافظه‌ کاران اجتماعی را راضی کند. بخصوص با توجه به این‌که گفته نمی ‌خواهد دنبال هیچ یک از باورهای شخصی خودش مثل لزوم غیرقانونی شدن سقط جنین و یا برقراری مجدد مجازات اعدام برود. این پلاتفرم نیز البته به سوی این مسائل جنجالی نمی ‌رود، اما وعده‌ هایی که تورنتو استار «گوشت قرمز» می‌ نامد اقلامی مثل حذف ثبت نام اسلحه ‌های شکاری است که مدتی پیش موضوع جنجالی بزرگ در مجلس بود و نهایتاً ناکام ماند. او در ضمن می‌ خواهد پرداخت یارانه به ازای رای به احزاب سیاسی را از بین ببرد و به وعده‌ ی قدیمی خود برای انتخابی کردن مجلس سنا نیز جامه ‌ی عمل بپوشاند.

نکته ‌ی جالب دیگری که مسلماً «گوشت قرمز» مناسبی برای راست‌ گراترین حزب تاریخ کانادا خواهد بود تصمیم به آغاز بخش جدیدی در وزارت امور خارجه برای تبلیغ آزادی‌ های مذهبی در جهان «به عنوان یکی از اهداف کلیدی سیاست خارجی کانادا» و اهدای کمک مالی به فعالانی است که با گروه ‌های اقلیت تحت تعقیب کار می‌ کنند.

در زمینه ‌ی محیط زیست، که از نقاط بدنامی محافظه‌ کاران است، حزبِ هارپر وعده‌ ی برنامه ‌ی یک ساله ‌ی ۴۰۰ میلیون دلاری برای تشویق تعمیر خانه‌ ها و همچنین حمایت از پروژه ‌های زیرساختی در سراسر کشور را داده است. در پلاتفرم در ضمن طرحی سراسری برای حفظ طبیعت می ‌بینیم که به برپایی پارکی ملی در دره‌ ی روگ ریورِ تورنتوی خودمان منجر خواهد شد.

جالب است که در کل پلاتفرم اشاره ‌ای به جت‌ های جنگنده‌ ی پرماجرا نشده است گرچه پول آن‌ ها باید در سال ۲۰۱۴ پرداخت شود.

ایگناتیف، رهبر لیبرال‌ ها، روزِ شنبه در حال کمپین در همین منطقه ‌ی تورنتوی بزرگ بود که هشدار داد محافظه ‌کاران تنها با حمله به خدمات درمانی و سایر خدمات موفق به اجرای برنامه‌ ی خود خواهند شد.

در عین حال، جک لیتون، رهبر ان دی پی، که در ساسکاتونِ ساسکاچوان کمپین می‌ کرد به هر دو حزب اصلی حمله کرد و بخصوص گفت محافظه‌ کاران به سطح زندگی کل مردم کشور حمله خواهند کرد.

 “سفت کردن زیر پای تک تک کانادایی ها”

پلاتفرم لیبرال ها پیش از همه منتشر شد

 همان طور که هفته ی پیش نوشتیم ایگناتیف برنامه‌ ی ۹۴ صفحه ‌ای لیبرال ها را در اتاوا معرفی کرد و یکشنبه‌ ی هفته‌ ی گذشته با حضور در هالیفکس، پایتخت نوا اسکوشیا، در میان هواداران خود بر آن تاکید کرد و بخش‌ های مختلفش را توضیح داد.

ایگناتیف در این گردهمایی که بیش از ۹۰۰ نفر در آن شرکت کردند گفت می ‌خواهد «زیر پای تک تک کانادایی‌ ها» را سفت کند.

از جمله‌ وعده ‌های جدید لیبرال‌ ها: معافیت مالیاتی ۴۰۰ میلیون دلاری برای تعمیرخانه ‌ها به شرط این‌که به شیوه ‌های «سبز» انجام شود (یعنی اعطای ۱۳۵۰۰ دلار به هر کس که بخواهد تعمیر خانه کند) و اشتغال‌ زایی برای جوانان (سالی ۱۳۰ میلیون دلار برای شرکت ‌های کوچک و متوسط برای پرداخت سه سال حق بیمه ‌ی اشتغال برای کارگران ۱۸ تا ۲۵ سال). هدف؟ «بهبود برابری اجتماعی و تقویت اقتصاد قرن ۲۱امی کانادا.»

برنامه ‌ی دو ساله ‌ی لیبرال‌ ها ۲/۸ میلیارد دلار قیمت دارد و معلوم است هدف از آن بیشتر جذب رای‌ دهندگان نیودموکرات و سبز است. برنامه‌ هایی که لیبرال‌ ها پیش از این اعلام کرده بودند هم جزو این «کتاب سرخ»‌هستند از جمله «گذرنامه‌ ی آموزشی»‌۱ میلیارد دلاری (کمک مالی به دبیرستانی‌ هایی که عازم دانشگاه می ‌شوند)، کمک ۱ میلیارد دلاری به خانواده‌ هایی که از بستگان بیمار خود نگهداری می‌ کنند، ۷۰۰ میلیون دلار افزایش کمک به سالمندان کم ‌درآمد، ۵۰۰ میلیون دلار برای راه اندازی مهد کودک‌ های رایگان.

اینگاتیف که حتما می ‌داند محافظه‌ کاران به خاطر «ولخرجی» بارها به او حمله خواهند کرد البته گفت متوجه «سوراخ ۵۶ میلیارد دلاری» کسری بودجه هست و باید بعضی برنامه‌ های خود، مثل ساخت قطار پرسرعت بین تورنتو و مونترال، را به تاخیر بیاندازد.

ایگناتیف برای این که ‌نشان دهد کارهای محافظه‌ کاران را هم بلد است در ضمن دنبالِ بعضی بخش ‌های استراتژیک حامی آن‌ ها هم رفت، از جمله کهنه ‌سربازان و سربازان سابق جنگی که رهبر لیبرال‌ ها تا به حال در چند جلسه ‌ی مربوط به آن‌ ها شرکت کرده است و از جمله وعده داده لایحه‌ ی جدیدی برای آن‌ها به مجلس ببرد و هزینه ‌ی تحصیلات دانشگاهی‌ شان را تامین کند.

از دیگر برنامه ‌های لیبرال ها: برقراری سپاه خدمات کانادا (گروهی از داوطلبان)، «افزایش مدنیت و محتوا» در بخش پرسش و پاسخ پارلمان، جلسات مکرر بین نخست وزیر و رهبران سایر احزاب، تغییراتی در زمینه ‌ی حمل سلاح (از جمله حذف هزینه‌ ی ثبت نام اسلحه) و در سیاست خارجی، قراردادهای تجاری دوطرفه با چین و هند، تاکید بر حمایت از «توان بالقوه» زنان در کشورهای در حال توسعه‌ یافته و تکرار تاکید بر کار توسعه در آفریقا که دولت محافظه‌ کار مدتی است به آن بی ‌توجهی کرده.

خوش‌بین به آینده

ان دی پی پلاتفرم انتخاباتی خود را منتشر کرد

 حزبی که در کانادا به حزب سوم مشهور است، سومین و آخرین حزب اصلی بود که پلاتفرم انتخاباتی خود برای انتخابات پیش رو را منتشر کرد. جک لیتون، رهبر ان دی پی، یکشنبه ‌ی هفته ‌ی پیش با حضور در جمعی از هواداران خود در هتل هیلتونِ تورنتو گفت نسبت به آینده “بسیار خوشبین” است و پلاتفرم خود را در حالی منتشر کرد که حزبش در نظرسنجی‌ ها در حال سقوط دائم است.

برنامه‌ ی ان دی پی از یک طرف مثل محافظه‌ کاران وعده می ‌دهد بودجه را تا سال۱۵ـ ۲۰۱۴  متوازن کند (یعنی کسری را از بین ببرد) و از طرف دیگر شامل برنامه ‌هایی مثل بهبود خدمات درمانی و بازگرداندن سربازان کانادا از افغانستان است. در حالی که پلاتفرم حزب برای اقشار مختلف جامعه نکات مختلفی در بر دارد (اقدامی که گفته می ‌شود نشانگر تلاش حزب برای رسیدن به محبوبیت در بخش ‌های مختلف جامعه است) بسیاری از فعالان این حزب می ‌گویند با توجه به پلاتفرم به نسبت چپی که لیبرال ‌ها ارائه کرده ‌اند، برنامه ‌ی ان دی پی در بسیج پایگاه سنتی حزب موفق نبوده است.

پلاتفرم ان دی پی اما به نظر می ‌آید می ‌خواهد بیش از آن‌که پایگاه‌های خود را بسیج کند بر این تاکید کند که این حزبِ‌ سنتا چپ‌گرا نیز می ‌تواند انضباط مالی داشته باشد و کسری بودجه را از میان ببرد. لیتون می ‌گوید:”وزارتخانه ‌ی دارایی در بررسی احزاب در قدرت در ۲۵ سال گذشته گفته که ان دی پی بهترین کارنامه را در زمینه‌ ی توازن بودجه‌ ها در بین کل احزاب سیاسی کشور دارد”. نتیجه ‌ای که احتمالا با بررسی عملکرد دولت‌ های نیودموکرات در نوا اسکوشیا و مانیتوبا به دست آمده.

پلاتفرم لیتون البته ۹ میلیارد دلار قیمت دارد و هزینه‌ ی لازم برای تامین آن قرار است بیشتر با قطع معافیت‌ های مالیاتی و با پول گرفتن از شرکت‌ های بزرگ فراهم شود. حزب او در ضمن می ‌خواهد به دنبال بیش از ۱۶ میلیارد دلاری برود که شرکت‌ های کانادایی در حساب‌ های خارجی خود قرار داده ‌اند تا از پرداخت مالیات اجتناب کنند و ۲ میلیارد دلار یارانه ‌ای را که به شرکت ‌های نفتی داده می‌شود، قطع کند.

یکی از مقامات حزب گفت:”بر خلاف بعضی از رقبایمان، پلاتفرم ما شامل هیچگونه قطع خدمات نیست و در سال اول به کسری بودجه اضافه نمی ‌کند.”

 ۱۰۰ روز و پنج تعهد فوری

پلاتفرم ان دی پی به صورت کارتی منتشر شده که جک لیتون آن‌ را امضا کرده تا تاکید کند به آن متعهد است. این حزب چپ ‌گرا وعده داده در ۱۰۰ روز اول خود به پنج تعهد فوری بپردازد:

ـ استخدام دکترها و پرستاران بیشتر ـ ۲۵ میلیون دلار

ـ دو برابر کردن حقوق دولتی بازنشستگی ـ ۴۰۰ میلیون دلار

ـ معافیت مالیاتی و اعتبار مالیاتی برای شرکت ‌های کوچک جهت ایجاد شغل ـ ۸/۱ میلیارد دلار

ـ حذف مالیات فروش از گرمایش خانه‌ ها و سایر اقدامات مشابه برای کمک به مصرف‌کنندگان ـ ۷۰۰ میلیون دلار

ـ “اصلاح اتاوا” ـ هزینه نامعلوم

ان دی پی در ضمن می ‌خواهد سالی ۴۰۰ میلیون دلار خرج حمل و نقل کند.

خواست حزب برای دوبرابر کردن حقوق بازنشستگی افراد مسن از مهم‌ترین بخش‌ های پلاتفرم آن است و هدف آن این است که “فورا” تمام افراد مسن از فقر بیرون کشیده شوند. طبق برنامه ‌ی نارنجی ‌ها،‌ در طول هفت سال حقوق بازنشستگی از ۱۸۵ دلار ماهیانه کنونی به ۲۹۲ دلار افزایش خواهد یافت.

ان دی پی در ضمن می‌ خواهد بیش از ۲ میلیارد دلار به شهرداری ‌ها بدهد تا خرج زیرساخت، پلیس و مسکن دولتی کنند. این برنامه باعث واکنش مثبت بلافاصله از سوی فدراسیون شهرهای کانادا شد. هانس کانینگهام، رئیس این فدراسیون، گفت:”پلاتفرم امروز ان دی پی اولین مورد در این کمپین انتخاباتی است که فراخوان به سرمایه ‌گذاری ‌های جدید و طولانی ‌مدت در شهرها و جوامع کانادا می ‌دهد.”

دیگر نهاد غیرپارتیزانی که توجه مثبتی به پلاتفرم ان دی پی نشان داد موسسه‌ ی پمبینا بود که از “تعهدهای جدید به انرژی پاک” در پلاتفرم تمجید کرد.

فرشاد آزادیان، رئیس باشگاه جوانان ان دی پی در تورنتو که در حال حاضر مدیر کمپینِ حزب در انتخابات جاری در حوزه‌ ی مرکز است، در گفتگو با شهروند می ‌گوید:”یکی دو نکته ‌ی خوب در پلاتفرم پیدا می‌ شود، اما پایگاه سنتی ان دی پی یعنی مردم، طبقه‌ ی کارگر، جوانان، افراد مسن و دانشجویان آن‌ را دوری از آن چیزی می ‌بینند که انتظار دارند ان دی پی انجام دهد یعنی برآورده کردن نیازهایشان و رسیدگی به مسائلشان.” فرشاد، که می‌گوید نامزد حزب در تورنتوی مرکز (سوزان والاس) با پلاتفرمی متفاوت از پلاتفرم مرکزی حزب کمپین می‌ کند، مثلا از استراتژی ملی مسکن، ملی ‌سازی شرکت‌ های بزرگ داروسازی و داروی رایگان و همگانی بخصوص برای افراد مسن و ایستادگی برای حقوق کارگران و تحصیلات رایگان می ‌گوید.

حاشیه های راه قدرت

 وای که این راهِ قدرت آدم ‌ها را که به چه کارهایی وا نمی ‌دارد! در این ستون به نقل داستان‌ های جالب، جنجالی و یا بامزه ‌ای می‌ پردازیم که یک پای همیشگی همه ‌ی کمپین‌ های انتخاباتی است.

***

زنِ تن فروش سابق، مهمان ویژه ی نخست وزیر

این هفته مقامات حزب محافظه‌ کار تایید کردند که زنی که سابقاً تن ‌فروش بوده و در آمریکا به جرم پول‌ شویی و اداره‌ ی کسب و کارِ تن‌فروشی محکوم شده است یک شب مهمان خانه شماره ۲۴ خیابان ساسکس درایو یعنی مقر سکونت نخست ‌وزیر بوده است و با هارپر و همسرش دیدار کرده است. این زن که بارباران لین خان نام دارد در آن زمان معشوقه ‌ی بروس کارسون، یکی از مشاورین نزدیک وقت هارپر، بوده است. این دو به همراه هم در مهمانی خداحافظی آیان برودی، رئیس دفتر وقت هارپر، شرکت کرده ‌اند.

گلوب اند میل قبلا گزارش کرده بود که خانم خان پیش از این در آمریکا به جرم کمک به کسب و کارِ تن ‌فروشی و در ضمن پول‌ شویی محکوم شده بوده.

***

بهانه ی نه چندان خوب

معمولا چه بهانه ‌ای می ‌آورید تا در مراسم رقص و ورزش و نمایشِ‌ پسران و دختران ‌تان در فلان مدرسه شرکت نکنید؟ لابد بهانه ‌ی این‌که “عزیزم آخه من نخست وزیر مملکتم و الانم وسط کمپین انتخاباتیه” به اندازه ‌ی کافی خوب نبوده که استفن هارپر مجبور شد روزِ شنبه، یک روز پس از اعلام پلاتفرم انتخاباتی خود، برای تماشای بازی والیبال پسرش به واترلوی انتاریو برود و یک روز را از کمپین کردن دست بردارد. در این یک روز جان برد، از نامزدهای شهیر محافظه‌ کاران و رئیس سابق نمایندگان حزب در مجلس، مجبور شد دم به دم در اتاوا کنفرانس مطبوعاتی بگذارد و جواب مردم را بدهد.

***

هاکی مهمتر از سیاست

اگر ده پانزده سال پیش ساکن ایران بوده باشید حتما محاکمه ‌ی کرباسچی، شهردار اصلاح‌ طلب وقت تهران، را یادتان هست که همه‌ ی مردم پای آن می ‌نشستند و تماشا می‌ کردند. آن موقع کرباسچی از دادگاه خواسته بود هیچوقت آن‌ را همزمان با مسابقات فوتبال نگذارند که مردم آن‌ را تماشا کنند. حالا شده حکایتِ کانادا و داستان مناظره‌های انتخاباتی. این هفته قرار بود مناظره‌ ی فرانسویِ رهبران احزاب روز پنجشنبه برگزار شود، اما وقتی معلوم شد تیم محبوب هاکی، کانادینزِ مونترال، در این روز قرار است با بروینزِ بوستون روبرو شود، ژیل دوسپ، رهبر بلوک کبک، اعلام کرد که باید آن‌را تغییر دهند تا تلاقی نکند و لیتون هم اعتراف کرد که مردم کانادا خیلی بیش‌تر عاشقِ هاکی هستند تا سیاست. نتیجه این‌که مناظره به روز چهارشنبه منتقل شد. این وسط نشریات آمریکایی همه به این خاطر از فرصت استفاده کردند تا جوک‌های قدیمی خود راجع به همسایگان شمالی را تکرار کنند.

 ***

 ایگناتیف به بهایی ها اشاره کرد

رهبر لیبرال‌ ها نشان داده که وسط یک کمپین به این داغی هم می‌تواند بر بعضی اصول خود استوار بماند و اگر طرح خوبی از مخالفانش می ‌شنود با آن موافقت کند. ایگناتیف شنبه‌ ی هفته ‌ی پیش در کنفرانس مطبوعاتی خود در داون ‌تاونِ تورنتو هنگام پاسخ به پلاتفرم محافظه‌ کاران گفت از ابتکار محافظه‌ کاران برای افتتاح نهادی در وزارت امور خارجه برای تشویق آزادی مذاهب در سراسر جهان حمایت می‌ کند. ایگناتیف ضمن اشاره به جوامعی مثل قبطیان مصر که مورد حمله قرار گرفته ‌اند، یهودیان که “تحت تعقیب هستند”، مسیحیان چین که “قادر به عمل آزادانه به مذهب خود نیستند”، به بهاییان ایران هم به عنوان جمعیتی تحت آزار و اذیت اشاره کرد.

جالب تر اما آن‌که اعضای ارشد لیبرال ‌ها یک روز قبل حرف ‌هایی خلاف این زده بودند. باب ری، منتقد امور خارجی، گفته بود این حرکت تنها برای کسب حمایت در جوامع قومی است و ربطی به “ضرورت داشتن استراتژی منسجمی برای تشویق دموکراسی و حقوق بشر” ندارد. دیوید مک ‌گینتی، نماینده‌ ی لیبرال اتاوا، نیز ضمن انتقاد از این حرکت مدعی شد که منشور حقوق برای حمایت از آزادی مذهبی کافی است. 

از راست: جک لیتون، ژیل دوسپ، مایکل ایگناتیف، استفن هارپر