برندگان جایزه نوبل با امضای یک نامه سرگشاده حمایت خود از شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل و تمام مخالفان دولت ایران را اعلام 

 

شهروند ۱۲۴۱- پنجشنبه ۶ آگوست ۲۰۰۹


 

۴۵ تن از برندگان جایزه نوبل با امضای یک نامه سرگشاده حمایت خود از شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل و تمام مخالفان دولت ایران را اعلام کرده اند.

محمدرضا عطریانفر

این نامه سرگشاده روز دوشنبه (سوم اگوست) به شکل یک آگهی بزرگ، تمام صفحه هفتم روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز را به خود اختصاص داد.

نام الی ویزل، برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۸۶ میلادی که از بازماندگان هولوکاست، قتل عام یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم است، در این نامه سرگشاده دیده می شود.

دزموند توتو، اسقف اعظم سابق کیپ تاون و برنده جایزه صلح نوبل و نیز بتی ویلیامز، برنده دیگر جایزه صلح نوبل، از چهره هایی هستند که پشتیبانی خود را از مخالفان دولت ایران اعلام کرده اند.

آن ها در این نامه خطاب به شیرین عبادی، همه مخالفان دولت و "تمام مردان و زنان شجاع ایران" نوشته اند: "احساس نکنید که ترک شده اید. امیدتان را از دست ندهید".

به گفته آن ها، "دنیا می داند که بقای معنوی و مادی اش به بقای شما ارتباط دارد."

این برندگان جایزه نوبل همچنین آنچه نقض شرم آور حقوق بشر توسط دولت ایران توصیف کرده اند، را محکوم کرده اند.

دولت ایران بارها اتهام های نقض حقوق بشر در این کشور را بی اساس دانسته است و می گوید که به حقوق اساسی شهروندان احترام می گذارد.

با این وجود، ۴۵ برنده جایزه نوبل از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و رهبران کشورهای دیگر خواسته اند که از تمام توان خود برای کمک به مردم ایران استفاده کنند.

آن ها نوشته اند: "مردم ایران مستحق این هستند که رایشان شمرده شود، صدایشان شنیده شود و شأنشان محترم باشد."

هزینه انتشار این نامه سرگشاده در نیویورک تایمز را بنیاد خیریه "الی ویزل" که در نیویورک واقع می باشد، پرداخته است.

الی ویزل در سال گذشته میلادی در جریان سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، او را خطری برای صلح دانست و خواهان دستگیری او شده بود.

او در توضیح این موضوع که چرا این نامه سرگشاده منتشر شده، به خبرگزاری فرانسه گفته است که بدترین شکنجه این است که انسان فکر کند که دیگران او را ترک کرده اند.

این برنده جایزه صلح به خبرگزاری فرانسه گفته است که با شیرین عبادی در تماس نیست چرا که هراس دارد مقام های ایرانی علیه شیرین عبادی دست به اقدام تلافی جویانه بزنند.