بامدادخبر: در حالی‌که انجمن قلم آمریکا، روز چهارشنبه ۲۴ فروردین، نسرین ستوده، نویسنده، فعال حقوق‌بشر و وکیل زندانی در ایران را به عنوان برندۀ مهم‌ترین جایزۀ خود «جایزۀ آزادی برای نوشتن باربارا گلداسمیت» در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد، رضا خندان همسر وی از اعلام انصراف وی از تجدیدنظرخواهی برای حکم‌اش خبر داد.

به گزارش وبسایت رادیوفردا، در بیانیه انجمن قلم از نسرین ستوده به عنوان یکی از رهبران جنبش زنان و مدافع حقوق کودکان در ایران نام برده شده است.

در همین زمینه، کوآمه آنتونی آپیا، رییس انجمن قلم آمریکا، گفته است: «نسرین ستوده نه تنها مظهر روح جایزۀ «انجمن قلم/ جایزۀ آزادی برای نوشتن باربارا گلداسمیت» است، بلکه تجلی روح این سال عالی نیز هست.»

کوآمه آنتونی آپیا در ادامه از نسرین ستوده به عنوان نویسنده، فعال و وکیلی یاد کرد که خود را وقف این ایده کرده است که همه باید به طور مساوی از حقوق تضمین شده در قانون برخوردار باشند.

رییس انجمن قلم آمریکا تصریح کرده است: «در زمانی که زنان و مردان سراسر جهان بطور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر ایستاده‌اند تا این حقیقت بسیار اساسی را بار دیگر خواستار شوند، او (نسرین ستوده) در یکی از بدنام‌ترین زندان‌های جهان است و این مایۀ شرم حکومت ایران است.»

کوآمه آنتونی آپیا همچنین گفته است: «با تقدیم این جایزه به او (نسرین ستوده) ما احترام خود را به وی ادا می‌کنیم و همراه با میلیون‌ها ایرانی که وی از حقوق آن‌ها دفاع می‌کند و منشاء الهام آن‌ها شد می‌ایستیم و از همه افراد و دولت‌های سراسر جهان می‌خواهیم تا در درخواست برای آزادی فوری وی به ما بپیوندند.»

جایزه انجمن قلم آمریکا به شخصیت‌های ادبی بین المللی که به دلیل اقدام یا دفاع از حق آزادی بیان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و یا زندانی شده‌اند تعلق می‌گیرد و امسال اینجایزه در ۲۶ آوریل ۲۰۱۱ (ششم اردیبهشت)، در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک اعطا خواهد شد.

قرار است شیرین عبادی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و دوست و همکار خانم ستوده، این جایزه را از طرف او دریافت کند.

انصراف از تجدیدنظرخواهی

در همین حال، خانم ستوده در آخرین ملاقاتی که با همسرش داشته اعلام کرده که طی نامه‌ای به رئیس دادگاه انقلاب از تقاضای تجدیدنظرخواهی برای پرونده‌اش انصراف داده است.

رضا خندان همسر خانم ستوده به دویچه‌وله‌ گفت: «با توجه به اینکه بازجویان به او گفته‌اند که عین رای دادگاه بدوی را از دادگاه تجدیدنظر تایید خواهیم گرفت و با توجه به اینکه این موضوع در دادگاه اولیه صادق بوده و بازجو‌ها توانسته بودند رای ۱۱ سالی را که قبلا گفته بودند از دادگاه بدوی بگیرند، بنابراین همسرم به این نتیجه رسیده که هر نوع تلاشی برای شکستن حکم، بیهوده است و اعلام انصراف کرده است».

آقای خندان در پاسخ به این پرسش که چرا خانم ستوده نخواسته از حق خود تا آخرین لحظه دفاع کند اظهار داشت که وی نمی‌خواسته حکمش یک یا دو سال تقلیل یابد و بعد هم گفته شود که تجدیدنظر شده. به گفته‌ی آقای خندان این حکم از اساس غیرقانونی است و تنها خواسته‌ی آن‌ها آزادی بی‌قید و شرط خانم ستوده است.

نسرین ستوده که از ۱۳ شهریور سال ۱۳۸۹ در بازداشت به سر می‌برد، پس از دو جلسه محاکمه در آبان و آذر سال ۸۹، به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» به ۱۱ سال زندان، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

او در طی مدت بازداشت‌اش که تماما در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین بوده، چندین بار دست به اعتصاب غذا زده است.