یکی از موضوعاتی که سه شنبه شب رهبران چهار حزب اصلی در مناظره خود به آن پرداختند، موضوع “مهاجرت ” بود. از آنجایی که “مهاجرت” یکی از دغدغه های همیشگی ماست، می خواهیم خیلی خلاصه به دیدگاه هر یک از احزاب به این موضوع بپردازیم :

 * حزب محافظه کار، در پلاتفرم طولانی خود، تنها اشاره کوتاهی به وضع مهاجران دارد و نکته ای که به آن می پردازد، موانع موجود بر سر به رسمیت شناختن اعتبار نامه های خارجی تازه واردین به کانادا می باشد. دولت هارپر وعده می دهد که وامی در اختیار تازه واردان قرار خواهد داد تا بتوانند با آموزش مهارت ها و کسب مجوز رسمی، راحت تر کار پیدا کنند و به رشد اقتصاد کانادا کمک کنند.

 * حزب لیبرال در پلاتفرم خود، با بیان مشکلاتی که در حال حاضر در سیستم مهاجرتی وجود دارد  ـ مانند ناکافی بودن اطلاعات و عدم برقراری ارتباط، طولانی بودن زمان انتظار، گیج کننده و ناکارآمد بودن روش پذیرش مهاجر ـ بهبود بخشیدن به وضع سیستم مهاجرپذیری و پناهندگی را در راس امورش قرار داده است.

این حزب تاکید دارد که “الحاق به خانواده” باید مهمترین بخش سیاست مهاجرتی باشد و با اشاره به کاهش صدور ویزای خانوادگی در دولت ۵ ساله هارپر، وعده افزایش ویزای خانوادگی را می دهد.

 * حزب ان دی پی موضع بسیار روشنی درمورد مهاجران دارد از جمله :

ـ سرعت بخشیدن و هموار کردن مراحل به رسمیت شناختن اعتبار نامه ها، مدارک تحصیلی خارجی و سوابق کاری خارج از کشور.

ـ افزایش نیرو جهت سرعت بخشیدن به پیشبرد پرونده های مهاجرتی به خصوص پرونده های “الحاق به خانواده “.

ـ برقراری مجدد کمک های مالی دولتی به تازه واردان به کانادا که در حال حاضر توسط استفن هارپر قطع شده است.

ـ مجازات سخت تر برای مشاوران دروغین مهاجرت.

ـ در نظرگرفتن شیوه های درست تر و تجدید نظر در صدور ویزای توریستی برای کسانی که قصد شرکت در رویداد های مهم خانوادگی دارند.

 

*حزب بلوک کبک در دو جمله خواهان حفظ حقوق پناهندگان است.

 

* حزب سبز هم در پلاتفرم خود هیچ اشاره ای به مهاجران نمی کند.