گزارشگران بدون مرز بار دیگر سرکوب و سانسور مطبوعات در ایران را محکوم می کند. در تاریخ ٢۶ مرداد ماه روزنامه اعتماد ملی از سوی دستگاه قضایی به…


شهروند ۱۲۴۳  پنجشنبه ۲۰ آگوست  ۲۰۰۹


 

گزارشگران بدون مرز بار دیگر سرکوب و سانسور مطبوعات در ایران را محکوم می کند. در تاریخ ٢۶ مرداد ماه روزنامه اعتماد ملی از سوی دستگاه قضایی به علت روشنگری های اخیر مهدی کروبی صاحب امتیاز آن درباره شکنجه و تجاوز در زندان های جمهوری اسلامی توقیف شد. گزارشگران بدون مرز همچنین نگرانی خود را از وضعیت روزنامه نگاران زندانی از جمله کیوان صمیمی بهبهانی و هنگامه شهیدی اعلام می‌کند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند "روزنامه نگاران نیز همچون همه ی دستگیر شدگان اعتراضات اخیر مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند. امروز هیچ کس حتا وکلای زندانیان از پرونده آنها خبر ندارد. سلامت و جان روزنامه نگاران زندانی در خطر است. ما بار دیگر خواست خود مبنی بر سفر کمیسر عالی حقوق بشر و بازدید از زندان های ایران را تکرار می کنیم. "


 

در شبانگاه ٢۵ مرداد ماه روزنامه اعتماد ملی اجازه انتشار نیافت و علیرغم تکذیب دادستان تهران سعید مرتضوی در فردای آن روز مبنی بر عدم توقیف روزنامه، اما چند ساعت بعد، شعبه ١٣ دادسرای تهران با ارسال نامه ای به معاونت داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان ممانعت از انتشار روزنامه اعتماد ملی تا" اطلاع ثانوی" برای « انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه» شد.

در پی انتشار نامه ٩ مرداد ماه مهدی کروبی درباره شکنجه، بدرفتاری و تجاوز به زندانیان در زندان های جمهوری اسلامی، حمله ای سازمانیافته به این روحانی مخالف و صاحب امتیاز روزنامه اعتماد ملی از سوی هواداران رهبری آیت اله خامنه ای و محمود احمدی نژاد در روزنامه های دولتی و تریبون های نماز جمعه آغاز شد.

یادآور می شویم که از تاریخ ٢٣ خرداد ماه نیروهای قضایی ـ امنیتی تحت ریاست سعید مرتضوی دادستان تهران در چاپخانه های روزنامه ها مستقر و همه مقالات و مطالب را پیش از انتشار کنترل می کنند. از آن تاریخ روزنامه اعتماد ملی بارها با ستون های سفید و یا "تصحیح" شده انتشار یافته بود.

گزارشگران بدون مرز همچنین نگرانی خود را از وضعیت روزنامه نگاران زندانی اعلام می کند. برخی از این زندانیان همچنان در سلول های انفرادی و تحت فشار قرار دارند و از تاریخ دستگیری تا امروز با خانواده و وکلای خود تماس نداشته اند، این روزنامه نگاران همگی از حق ملاقات قانونی خود محروم شده اند. از جمله کیوان صمیمی بهبهانی سردبیر نشریه نامه و همکار بسیاری از روزنامه های مستقل که از تاریخ ٢٣ خرداد در بازداشت بسر می برد تاکنون به خانواده و وکلای او خبری داده نشده است. هنگامه شهیدی روزنامه نگار و بلاگ نویس که از تاریخ ٩ تیرماه در بازداشت بسر می برد، فقط یک بار با مادر خود ملاقات داشته است. مادر این روزنامه نگار در تاریخ ٢٢ مرداد ماه پس از ملاقات از " صدای گرفته، ضعف شدید جسمی و بیماری" دخترش ابراز نگرانی کرده است.

گزارشگران بدون مرز از آزادی تعدادی از روزنامه نگاران و وب نگار زندانی با خبر شده است. کاوه مظفری که در تاریخ ١٨ تیر بازداشت شده است در تاریخ ٢۶ مرداد ماه آزاد شد. همچنین مرجان عبدالهیان و ساتیار امامی عکاسان بازداشت در تاریخ ١٨ تیر و مهناز محمدی و رخساره قائم مقامی که با جعفر پناهی در مراسم چهلم برخی از جانباختگان در بهشت زهرا در تاریخ ٨ مرداد بازداشت شده بودند همگی در هفته های گذشته آزاد شده اند.

لازم به یادآوری است که همه روزنامه نگاران تا برگزاری دادگاه بصورت "موقت و با سپردن وثیقه" آزاد شده و می توانند هر زمان احضار و بازداشت شوند.