بیش از ۱۳۰ سینماگر با انتشار بیانیه ای دلایل خود را از عدم شرکت در جشنواره فیلم مستند امسال که با عنوان جشنواره "سینماحقیقت" برگزار میشود


شهروند ۱۲۴۳  پنجشنبه ۲۰ آگوست  ۲۰۰۹


 

بیش از ۱۳۰ سینماگر با انتشار بیانیه ای دلایل خود را از عدم شرکت در جشنواره فیلم مستند امسال که با عنوان جشنواره "سینماحقیقت" برگزار میشود، اعلام داشتند. در این بیانیه که در تاریخ ۲۶ مرداد ۸۸ صادر شده آمده است: 

سینمای مستند ایران سندهای ارزشمندی از واقعیت­های جامعه­ی ایرانی در تاریخ یک­صد ساله ی خود ثبت کرده است. این سینما برای تصویر کردن شرایط این سرزمین توانسته با وجود همه ­ی قید و بندها، از سالهای دور، دوران انقلاب، دوران جنگ و نیز دو دهه ­ی اخیر اسناد بسیاری به یادگار بگذارد. متاسفانه سخت­گیری و ممانعتی که امروز بر مستندسازان در ارائه­ ی تصویر واقعی و منصفانه از جامعه­ ی ملتهب ما اعمال می­شود، بی ­سابقه است.

این شرایط ما را به کنشی ناگزیر وامی­دارد که به ­رغم اذعان به اهمیت برگزاری جشنواره ­ی "سینماحقیقت" که توانسته طی دو دوره­ ی قبلی فضای موثری در عرصه ­ی نمایش و گفتمان پیرامون سینمای مستند به وجود آورد؛ از شرکت در جشنواره­ ی امسال خودداری کنیم.

ما نمی­توانیم جای خالی مستندهای ساخته ­نشده از وقایع اجتماعی اخیر را نادیده بگیریم و به دلیل ارزش و احترامی که برای بیان حقیقت قائل ­ایم از هرگونه حضور و شرکت در این جشنواره به عنوان دست­اندرکار، منتقد و تماشاگر خودداری می­کنیم.  

گفتنی ست در میان امضاکنندگان اسامی مهرداد اسکویی، ژیلا ایپکچی، مهناز افضلی، رخشان بنی­اعتماد، مانی پتگر، محمد رسول­اف، مونا زندی، سامان سالور، مهوش شیخ­الاسلامی، کامران شیردل، ناصر صفاریان، احمد طالبی­نژاد، رخساره قائم­مقامی، بهمن کیارستمی، پرویز کیمیاوی، پریوش نظریه، فرهاد ورهرام و محبوبه هنریان دیده می شود.