تب کردن نشانه مبارزه سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل عفونت زا است. متأسفانه عده زیادی از مردم مخصوصاً والدین کودکان از اینکه فرزندانشان دچار تب شوند سخت نگرانند و اگر چنین مواردی پیش آمد فوراً آنها رابه بیمارستان یا درمانگاه برده و انتظار دارند که دکتر برایشان آنتی بیوتیک تجویز نماید. طبق گزارش پزشکی گروهی از پژوهشگران، مراجعه به پزشک پس از بروز تب آن هم در درجه پائین نه تنها کار درستی نیست، بلکه در نهایت سبب ناهنجاری هائی می شود. همین گروه معتقدند که دادن دارویی مثل آسپرین در موقع تب در عملکرد و ترشح آنتی بادی موثر بوده و در نتیجه موجب دوام فعالیت های عوامل عفونت زا می گردد که گاهی تا حدود ۵۰ درصد این اثر نامطلوب در بدن افزایش می یابد.

به طور متوسط درجه حرارت بدن حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است. اصولاً گرمای بدن کودکان کمی بالاتر از بزرگسالان است. در ضمن فعالیت های بدنی، درجه حرارت محیط زیست، نوشیدن مایعات، و خوردن غذای گرم، ورزش و پوشش بدن نیز در تغییر درجه حرارت بدن نقش دارند.

خانم های جوان در موقع پریود یکی دو درجه به حرارت بدنشان افزوده می گردد که در مجموع همه این عوامل طبیعی هستند و رابطه ای با عوامل عفونت زا و افزایش درجه حرارت بدن ندارند.

با هر تب کم به بیمارستان مراجعه نکنید

به طور کلی علت اصلی تب بالا را عوامل عفونت زا، بی آبی بدن، واکسن بیماری ها، مصرف بعضی از داروهای شیمیایی، غده های سرطانی، دردهای روماتیسمی، التهاب بدن و دندان درآوردن کودکان تشکیل می دهند و فقط در موقعی که درجه حرارت بدن از ۴۱ درجه سانتیگراد افزایش یابد باید به دنبال علت آن رفت و از حرکت آن جلوگیری کرد، در غیر این صورت سبب صدمه مغز و قلب می شود.

این گروه از پژوهشگران توصیه می نمایند که تب خفیف و کوتاه مدت نیازی به مصرف دارو و آنتی بیوتیک ندارد ولی اگر درجه حرارت بدن به تدریج افزایش یافت باید به پزشک مراجعه و برای درمان علت یا علل آن اقدام کرد.

 تخم مرغ و پروتئین پر ارزش آن

حدود ۲۰ سالی است که تخم مرغ کمتر در رژیم غذائی مردم منظور شده و عده ای به خاطر دوری از کلسترول از خوردن تخم مرغ که خواص غذائی آن استثنائی است محروم می باشند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد با مطالعه روش زندگی و تغذیه بیشتر از ۱۱۷ هزار پرستار که به مدت ۱۴ سال به طول انجامیده دریافتند که مصرف روزی یک عدد تخم مرغ در روز هیچ نقشی در بروز بیماری های قلب و عروق نخواهد داشت و نتایج آن با افرادی که ابداً تخم مرغ مصرف نمی کنند یکسان است.

پروتئین سفیده تخم مرغ یکی از با کیفیت ترین پروتئین های غذائی است و در ضمن یک عدد تخم مرغ متوسط حدود ۷۰ کالری انرژی در بدن تولید می کند که رقمی است کوچک. تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کولین است که در سلامتی و بهزیستی مغز و اعصاب نقش دارد و در ضمن از بروز التهاب در بدن جلوگیری کرده و قلب و عروق را سالم نگه می دارد. زرده تخم مرغ متوسط حدود ۱۳۰ میلی گرم کولین دارد و در حقیقت قسمت مهمی از کولین مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. این ماده حیاتی همچنین در مبارزه با عارضه افسردگی نقش انکار ناپذیری دارد.

بر عکس آن چه که در مطالعات قبلی یافت شده و در حال حاضر بین مردم شایعه است مصرف تخم مرغ نه تنها سبب ازدیاد بروز سکته های قلبی و مغزی نمی شود، بلکه طبق یافته گروه تحقیقاتی مورد بحث از بروز این عوارض جلوگیری می کند. تخم مرغ همچنین حاوی مقداری لوتئین است که در حفاظت عروق و اعصاب چشم نقش دارد.

در این جا باید اشاره کرد که تخم مرغ دارای مقدری از ویتامین های B ، آهن و فولیک اسید است که در تغذیه خانم های باردار نقش سازنده ای دارند و در سلامتی گلبول های قرمز بدن موثر هستند.

تخم مرغ یکی از غذاهائی است که در آن ویتامین D طبیعی وجود دارد که در پیشگیری بسیاری از بیماری های مزمن به کار می رود. در حال حاضر تخم مرغ هایی به بازار عرضه می شوند که حاوی مقداری اسید چرب امگا ۳ بوده و در بالا بردن میزان کلسترول خوب خون مهم است. در این دسته از تخم مرغ ها اصولاً میزان کلسترول کمتر از تخم مرغ های معمولی است.

 رابطه کم خوابی و سرطان روده بزرگ

 سرطان کولون یا روده بزرگ سومین رقم مرگ و میر بین سرطان ها را در مردان و زنان به خود اختصاص می دهد. این بیماری با روش های زندگی و مخصوصاً تغذیه رابطه مستقیم دارد. به همین جهت به راحتی می شود از بروز آن جلوگیری کرد.

ژورنال علمی سرطان مقاله ای را منتشر کرده که نشانگر رابطه کم خوابی و بی خوابی و بروز این بیماری است. در یک بررسی علمی بر روی ۱۲۴۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ معلوم گردیده که افرادی که به هر دلیلی کم می خوابند و یا به عارضه کم خوابی و بی خوابی دچار هستند خیلی بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان روده بزرگ قرار دارند. در این میان ممکن است عواملی مانند استرس، سیستم ایمنی، تغذیه و بعضی از روش های زندگی نقش مهم داشته باشند.

 کاهش وزن بدن و تقلیل فشار خون با انجیر

در یکصدگرم از انجیر خشک حدود ۲۵۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد که رقمی است بزرگ، زیرا در مقایسه با شیر که حاوی مقدار زیادی کلسیم است این رقم حدود ۱۱۸ میلی گرم می باشد. در ضمن انجیر دارای مقدار قابل توجهی منیزیوم، مس، آهن، فسفر، ویتامین های  B2, B, A و همچنین منگنز و پتاسیم است که بهترین دارو را برای تقلیل فشار خون بالا فراهم می سازند. مطالعات علمی نشان می دهند که فیبر موجود در انجیر سبب کاهش وزن بدن می گردد، اگر در خوردن آن زیاده روی نشود. ترکیبات موجود در انجیر از بروز یبوست جلوگیری نموده و از ماندن طولانی غذا در روده بزرگ پیشگیری می کند. انجیر خشک یا برگه انجیر حاوی مقداری از اسیدهای چرب امگا۳ و ۶ و فنول می باشد که در سلامتی قلب و عروق موثر هستند.

متاسفانه در تهیه انجیر خشک به آن مقداری مواد افزاینده شیمیائی اضافه می کنند که در بسیاری از مردم نوعی آلرژی به وجود می آورد.

 

بهتر است باور کنید

اگر به عارضه آسم دچار هستید بهتر است بدانید که خوردن کباب گوشت و مصرف BBQ سبب اختلال در عملکرد داروی ضد آسم شده و امکان حمله آسم در شما شدت می یابد. در این صورت مصرف مجدد داروی ضد آسم ضرورت پیدا می کند.

کلر موجود در استخرهای سرپوشیده نیز موجب همین عمل می شود و شخص مبتلا به آسم احساس خفگی و ناخوشی خواهد کرد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com