خبر انتصاب جدید آقای جان نلسون به عنوان رئیس هیات مدیره و ارشد ترین مدیر اجرایی لویدز را که خواندم برایم جالب بود چرا که قرار است ایشان از اکتبر امسال جای آقای لورد لوورمن را بگیرد و شاید این اولین پیروزی گروه بیمه ای در لویدز لندن باشد که تا به حال به وقوع پیوسته است چون تا کنون همه مدیران ارشد این مجموعه از مدیران با سابقه مالی و اداری بوده اند.

اصلا لویدز چیست که همه ما اسم آن را با مظهر بیمه شناسایی کرده و آن را موعود بیمه گران می دانیم.

ادوارد لویدز در سال ۱۶۸۸ در لندن صاحب یک قهوه خانه بسیار معمولی در کنار بندر بود و تا زمانی هم که فوت کرد اصلا هیچ چیزی از بیمه و مکانیزم آن نمی دانست. او با ارایه سرویس مناسب به مشتریانش که اغلب از صاحبان کشتی و بار دریایی بودند باعث شده بود آنها احساس خوبی در آن محل داشته و بتوانند با خیال آسوده به مذاکرات و معاملات خود ادامه داده و به قول معروف پاتوق خوبی برای ایشان باشد. بعد از چندی هر کس که صاحب بار بود و بارش به سلامت به مقصد می رسید تصمیم گرفت سهمی را به آن گروه بپردازد که بارشان بر اثر خطرات دریا نابود شده است این عمل اینقدر طی سالیان متمادی تکرار شد که پایه بیمه های دریایی بنیان گذاشته شد.گروهی به مرور عهده دار این عمل شدند که بر روی یک برگه اسم کامل سفر و مشخصات کشتی و بار را می نوشتند و در پایین آن هر کس با توجه به توانایی مالی اش سهمی از ریسک سفر را قبول می کرد اگر کشتی و بار سلامت می رسید پولی از این بابت دریافت

می کرد و در غیر این صورت عهده دار پرداخت خسارت بود. به همین دلیل است که به این گروه که زیر UNDERWRITERS این برگه را امضا می کردند گفتند زیرنویسان یا همان بیمه گران، البته در نظر بعضی از بیمه گران فعالیت های لویدز خیلی هم غرورانگیز نبوده است چون در سالهایی که تجارت برده داری رونق داشته بیمه کردن انسان ها را بخشی از بار دانسته و در این سیر غیر انسانی نقشی داشته است. لویدز از سال ۱۶۸۸ الی ۱۸۰۷ همواره فقط به فعالیت های مربوط به کشتی و بار می پرداخت تا اینکه آتش سوزی بزرگ و مهیب لندن در سال ۱۸۳۸ صحنه فعالیت های حرفه بیمه را عوض کرد و توجه همه دست اندرکاران ریسک و بیمه را به گسترش حمایت و تجارت بیمه به نوعی دیگر هم جلب کرد.

بعد از این مرحله سیاست گذاران مالی تقریبا همه فعالیت ها را در مدیریت های بالایی به عهده گرفتند.

کلا برگردیم به سئوال اول خودمان که لویدز چیست؟ لویدز هیچ موقع شرکت بیمه نبوده بلکه یک سندیکا است. در این سندیکا اعضاء به فعالیت های بیمه و مالی مشغول هستند. در لویدز ۶ ارگان متفاوت به فعالیت مشغول است که عبارتند از:

۱ ـ بروکرهای داخلی و بروکرهای بسیار متخصص لویدز که اجازه فعالیت بیمه ای دارند و با مشتریان خود مذاکره کرده و سپس با توجه به نیازشان از بازار مورد نظر پوشش بیمه ای را خریداری کرده و به بیمه گذار خود منتقل می کنند.

۲ ـ شرکت هایی که به فن بیمه گری مشغول هستند و اصطلاحا به مثابه شرکت بیمه خودمان عمل می کنند.

۳ ـ شرکت های ارایه کننده خدمات پشتیبانی که در صدور اسناد و قانونی کردن آنها توسط مراجع ذیصلاح حقوقی نقش دارند.

۴ ـ سندیکا :که با توجه به نوع فعالیت های مختلف لویدز دارای چندین بخش است از آن جمله سندیکای باربری حمل دریایی/هوایی/سوانح بزرگ و فاجعه آمیز/حرفه های خاص و ویژه/موتور یا همان ماشین

۵ ـ مدیران نمایندگی بیمه:که عهده دار مدیریت بین بیمه گران و آمارگران حرفه ای بیمه و متخصصان بیمه هستند.

۶ ـ اعضاء شخصی لویدز

۷ ـ اعضاء شرکتی لویدز

ضمن تبریک به آقای جان نلسون که با سابقه درخشانش در صحنه بیمه گری توانسته گوی سبقت را از رقبایش برباید امید است شعار همیشگی بیمه که حمایت و آسایش خاطر است هر چه بیشتر از پیش جلوه گر شود و شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه دستیابی به روح واقعی بیمه باشیم.

 

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com