دانشگاه UCLA مقاله علمی جالبی انتشار داده که در عین حال که گوشه ی دیگری از رابطه ی بعضی از داروهای شیمیایی و سرطان را روشن می سازد، خبر نگران کننده ای نیز است. این گروه تحقیقاتی مسئول انتشار خبر مورد بحث معتقدند که مصرف بعضی از داروهای پائین آورنده ی فشار خون بالا (ACE Inhibitors) سبب بروز مجدد سرطان سینه در زنانی که قبلاً به آن دچار بوده اند، می گردد. چون این اولین باری است که چنین رابطه ای بین داروهای فشار خون و سرطان سینه مطرح می شود، مسلماً تحقیقات دیگری باید چندوچون این رابطه را روشن نمایند. در حال حاضر درصد بالایی از مردم، مخصوصا زنان میانسال و سنین بالا به علت فشار خون بالا از داروهای پائین آورنده ی این عارضه استفاده می نمایند و اگر رابطه ای بین مصرف این دسته از داروها و بروز مجدد سرطان سینه وجود داشته باشد باید گفت که رقم بزرگی از بروز مجدد سرطان سینه به همین دلیل می باشد. حال باید دید چگونه می توان عارضه ی فشار خون را درمان نمود که موجب ازدیاد بروز سرطان سینه نشود و یا چطور می توان از بروز عارضه ی فشار خون به طور طبیعی مانند رژیم غذایی و روش زندگی سالم و مناسب جلوگیری کرد. نتایج این بررسی بسیار جالب که در ژورنال علمی Breast Cancer Research and Treatment به چاپ رسیده و تعداد  ۱۷۷۹ نفر از زنان را زیر پوشش داشته، نشان می دهد که از این عده تعداد ۲۹۲ نفر به سرطان مجدد سینه دچار گردیده اند. باید اضافه کرد که به طور کلی ۲۳درصد از این زنان که به سرطان مجدد سینه دچار شده اند به مصرف داروهای فشار خون عادت داشته اند. جالب اینکه زنانی که از نوع داروهای فشار خون Beta Blockers مصرف می کردند ازدیاد مجدد سرطان سینه در آنها دیده نشده است و فقط آن دسته از داروهای ACE Inhibitors  هستند که چنین مشکلی را به وجود می آورند. در این صورت اگر خواننده این خبر قبلا به سرطان سینه مبتلا بوده و در حال حاضر داروهای فشار خون مصرف می کند، بهتر است با پزشک معالج در این مورد مشورت کند که از کدام گروه از داروهای فشار خون استفاده می کند و در صورت امکان با تغییر دارو امکان بروز مجدد سرطان سینه را کاهش دهند.

 شایع ترین بیماری های زنان

یکی از اهداف صفحه ی تغذیه و بهداشت خانواده شهروند دادن آگاهی و اطلاعات مستند و علمی درباره ی انواع بیماری ها و چگونگی پیشگیری و درمان آنها است. این بار در این صفحه به سه نوع بیماری مهم که بیشتر از همه سبب مرگ و میر زنان می شود و در صدر جدول بیماری ها قرار دارند، می پردازیم و در فرصت دیگر همین موضوع را درباره ی مردان مطرح خواهیم کرد.

مهمترین و شایع ترین بیماری های زنان عبارتند از:

۱ـ بیماری های قلب و عروق:

بیماری های قلب و عروق بزرگترین میزان کشتار را در زنان به خود اختصاص می دهد. به عبارت دیگر یک نفر از هر ۴ نفر زن در آمریکای شمالی به علت همین بیماری جانش را از دست می دهد و این ازدیاد مرگ و میر مخصوصا در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی به وضوح مشاهده می شود. زنان بعد از دوره ی یائسگی به علت تقلیل هورمون استروژن بیشتر در معرض بروز بیماری ها و عوارض قلب و عروق قرار دارند و متأسفانه به دلائلی مانند تفاوت های علائم و Symptoms بیماری در آنها به موقع تشخیص داده نمی شوند. علائم ناهنجاری های قلبی مانند درد شانه و چانه و تنگی نفس و غیره در زنانی که به بیماری های قلب و عروق دچار هستند کمتر مشاهده می شود، در حالی که این علائم در مردان نشانگر وجود ناهنجاری هایی در دستگاه قلب و عروق است.

علل بروز بیماری های قلب و عروق عبارتند از: سن، وزن زیاد، نداشتن فعالیت های بدنی، فشار خون بالا، سابقه ی فامیلی و خانوادگی بیماری های قلب و عروق، مصرف سیگار، بالا بودن کلسترول خون و بیماری دیابت یا قند.

۲ـ سرطان

اگرچه یک نفر از هر ۹ نفر زن در طول عمر خود به سرطان سینه دچار می شود، ولی سرطان ریه بالاترین رقم مرگ و میر را در بین زنان دارد. عوامل بروز سرطان سینه عبارتند از سن، دیر به دنیا آوردن اولین فرزند، بلوغ زودرس و یائسگی دیررس، چاقی و نداشتن فعالیت های بدنی، مصرف الکل، نازائی، سابقه ی فامیلی سرطان های سینه و تخمدان و روده بزرگ و غیره. تشخیص زودرس سرطان سینه و سرطان های دیگر به وسیله ی معاینات پزشکی و آزمایشات سالانه و آشنایی به عوامل بروز سرطان و دوری از آنها در کنار تغذیه و روش زندگی سالم می تواند سبب نجات جان و آرامش خیال شود.

۳ـ پوکی استخوان یا استئوپوروز

در چند دهه گذشته ما بیشتر شاهد ناهنجاری های استخوانی افراد مسن هستیم و هرروز می بینیم که تعداد بیشتری به علت پوکی استخوان زمین گیر می شوند و یا با قامتی خمیده و به کمک عصا به سختی راه می روند و این خود نشانگر عدم آگاهی و توجه به عوامل بروز عارضه پوکی استخوان و درگیر شدن با آن است. بدن انسان تا سن ۳۰ سالگی به تدریج بر تراکم استخوان ها می افزاید و پس از این سن سعی می کند املاح انباشته در استخوان ها را به صورتی نگهداری نماید و این امکان پذیر نخواهد بود مگر با تغذیه سالم به همراه املاح مورد نیاز مخصوصا کلسیم و دریافت ویتامین D از طریق اشعه خورشید و یا برخی از غذاها. عوامل موثر بروز عارضه پوکی استخوان عبارتند از سن، جثه کوچک و استخوان بندی ضعیف، سابقه فامیلی بیماری پوکی استخوان، هورمون، مصرف سیگار و الکل، رژیم غذایی نامتعادل مخصوصاً دوری از مصرف لبنیات (که حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و ویتامین D است) و نداشتن فعالیت های بدنی.

 

فوائد روزه های درمانی

بشر از هزاران سال قبل به این حقیقت پی برده که گاه گاهی روزه گرفتن و دوری کردن از خوراکی ها سبب سلامتی شده و موجب نوعی سم زدایی از بدن می شود. مطالعه علمی جدیدی ثابت کرده که هرازگاهی روزه گرفتن (تکرار در نوبت های مخصوص) از بروز بسیاری از عوارض و بیماری ها جلوگیری می کند. در این بررسی تعداد ۲۰۰ نفر از بیماران با ۲۰۰ نفر از افراد سالم از نظر تغذیه به این صورت مقایسه شده اند که از هر گروه مورد بحث یک صد نفر به مدت ۲۴ ساعت روزه داشته و از خوردن غذا و نوشیدن مایعات خودداری کردند. گروه دیگر اجازه ی مصرف غذا را نداشته ولی می توانستند آب مصرف نمایند. نتایج این بررسی نشان می دهد که دوری از مصرف غذا به مدت ۲۴ ساعت در تنظیم قند خون، پائین آوردن فشار خون و متابولیسم چربی در بدن نقش موثر و آشکار دارد. مهمتر از همه گاه گاهی روزه گرفتن سبب تقویت و سلامتی قلب و عروق شده و در نهایت از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می نماید و نوعی خانه تکانی مرتب در داخل بدن را پی ریزی می کند.

 بهتر است باور کنید

یک مورد از ۱۳۱ مورد مرگ و میر بیماران سرپایی(خارج از بیمارستان) و یک مورد از هر ۸۵۴ مورد مرگ و میر بیماران بستری شده در بیمارستانها به علت اشتباهات پزشکی رخ می دهد. به عبارت دیگر هر ساله هزاران نفر صرفاً به جهت اشتباهات پزشکی به مرگ و میر زودرس دچار می شوند که قابل پیشگیری است و نباید اتفاق افتد.  

 

 *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com