هفتاد و هفت روز از بازداشت شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، روزنامه‏نگار و وبلاگ‏نویس می‏گذرد. او در این مدت به غیر از چند تماس تلفنی. . .

  شهروند ۱۲۴۵ – پنجشنبه ۳ سپتامبر ۲۰۰۹

 

 

فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمریکای شمالی، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و کمیته گزارشگران حقوق بشر طی بیانیه ای مشترک به ادامه  بازداشت روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر از جمله شیوا نظرآهاری اعتراض کردند و خواستار آزادی آنها گردیدند. در این بیانیه آمده است:


 

هفتاد و هفت روز از بازداشت شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، روزنامه‏نگار و وبلاگ‏نویس می‏گذرد. او در این مدت به غیر از چند تماس تلفنی کوتاه با خانواده‏ و یک ملاقات کوتاه از حق ملاقات با خانواده و بویژه وکیلش محروم بوده است. وضعیت او در بازداشتگاه و شرایط بازجویی از او برای ما نامشخص است و خبرهای منتشر شده در مورد شرایط بازداشتگاه‏ها و بازجویی‏ها نگرانی ما را افزون‏تر کرده است.

جرم نابخشودنی شیوا نظر آهاری اما که اینک به دلیل آن بیش از دو ماه است که در سلول انفرادی به سر می‏برد، دفاع پیگیر و مستمر از حقوق بشر است. حضور شیوا در کمیته گزارشگران حقوق بشر، جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، شورای دفاع از حق تحصیل و کمپین یک میلیون امضا نشان از وجودی انسانی و مسئول دارد که هر کجا لازم باشد برای دفاع از حقوق انسان‏ها حضور دارد.

بازداشت‏ها، احضارها، محرومیت از ادامه‏ی تحصیل، تماس‏های تلفنی تهدیدآمیز و اینک بیش از دو ماه به بند کشیده شدن در شرایطی نامعلوم و سلولی انفرادی نتیجه‏ی مبارزه‏ی ادامه‏دار و خستگی‏ناپذیر او بوده است. جان او بی شک از پرداخت چنین تاوانی برای بهتر زیستن انسان‏ها پشیمان نیست با این وجود وضعیتی که شیوا نظرآهاری در آن به سر می‏برد آیینه‏ی تمام نمای وضعیت آنانی است که زندگی بهتری را نه برای خود بلکه برای دیگران آرزو دارند.

شیوا نظرآهاری یکی از ده‏ها روزنامه‏نگار و فعال حقوق بشری است که پس از آغاز جنبش اعتراضی مردم ایران به بند کشیده شده تا روند اطلاع‏رسانی غیردولتی و غیررسمی مختل شود. چنین است که به نظر ما جرم اصلی او مانند دیگر فعالان حقوق بشر و روزنامه‏نگاران در بند، بیان صریح و بی واسطه‏ی واقعیت بوده است. محمدصدیق کبودوند، کیوان صمیمی، احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی، محمدعلی دادخواه، ناصح فریدی، سعید متین‏پور و ده‏ها فعال حقوق بشر و روزنامه‏نگار زندانی دیگر نیز چنین بوده‏اند.

ما ضمن محکومیت نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق بشر در ایران و برخورد سرکوبگرانه و اعمال فشار بر فعالین حقوق بشر، نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه‏ی بازداشت شیوا نظرآهاری و دیگر فعالان مدنی و حقوق بشر اعلام داشته و تمامی جوامع و سازمان‏های بین‏المللی، داعیان و نهادهای حامی حقوق بشر را به توجه به شرایط نابسامان این عرصه و اقدام قاطع و موثر در این زمینه فرا می خوانیم.

گفتنی ست رونوشت این بیانیه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر،گزارشگران بدون مرز و شورای حقوق بشر اتحادیه اروپا ارسال شده است.