سایت "نوروز" نام ۷۲ نفر از کسانی را که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران کشته شده‌اند، اعلام کرده است. 


شهروند ۱۲۴۶  پنجشنبه ۱۰ سپتامبر  ۲۰۰۹

 

رادیو آلمان: سایت "نوروز" نام ۷۲ نفر از کسانی را که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران کشته شده‌اند، اعلام کرده است. این اسامی به دنبال سخنان فرمانده سپاه که مدعی شده بود تنها ۷ معترض کشته شده‌اند، منتشر شده است.

به دنبال سخنان محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران که اعلام کرد تنها ۲۷ نفر در ناآرامی‌های اخیر کشته شده‌اند که ۲۰ نفر از آنان از نیروهای بسیج بوده‌اند، پایگاه اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت نوروز نام و مشخصات ۷۲ کشته ‌شده حوادث اخیر را منتشر کرد. 

در این لیست ابتدا نام و مشخصات ۲۵ نفری آمده که خانواده‌هایشان با مراجعه به ستادهای کروبی و موسوی کشته شدن آنان را اعلام کرده‌اند. 

۴۷ نفر بعدی کسانی هستند که به گفته‌‌ی سایت نوروز برای اعلام نکردن نام فرزندان کشته‌شده‌ی خود تحت فشار نیروهای امنیتی هستند و بنابراین به ستادهای موسوی و کروبی مراجعه نکرده‌اند. 

از میان این ۷۲ نفر، پیکر پنج نفر بدون اطلاع خانواده آنها به طور مخفیانه در بهشت زهرا به خاک سپرده شده است.  

همچنین بر اساس این آمار ۳۲ نفر بر اثر اصابت گلوله، ۷ نفر بر اثر جراحات ناشی از شکنجه، ۶ نفر مشخصا بر اثر ضربه باتوم، ۶ نفر در کوی دانشگاه تهران و یک نفر بر اثر پرتاب از بلندی کشته شده‌اند. علت مرگ بقیه نیز نامشخص است. در میان کشته‌شدگان نام ۱۱ زن به چشم می‌خورد.

روز پنج‌شنبه دوازدهم شهریور برای دو تن از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات، دو مراسم جداگانه چهلم برگزار شد.

  محسن روح‌الامینی فرزند رئیس سابق انستیتو پاستور تنها کشته‌شده‌ای است که تاکنون مراسمی ‌رسمی و در یک محل عمومی برای او برگزار شده است. چهلمین روز درگذشت وی در مسجد بلال صدا و سیما و با حضور تعداد زیادی از مسئولان دولتی برگزار شد.  

دو تن از اعضای هیأت رئیسه مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد، احمد وحیدی وزیر کنونی دفاع و مصطفی پورمحمدی وزیر اسبق کشور از جمله چهره‌های شاخص مراسم چهلم محسن روح‌الامینی بودند. 

پس از پایان این مراسم، خانواد‌ه‌های تعدادی از بازداشت‌شدگان اخیر از محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند تا وضعیت دستگیرشدگان را پیگیری کند. رضایی در پاسخ گفت: «من شاید بیش از کسانی که وعده دادند این قضایا را پیگیری کرده‌ام و می‌توانم قول بدهم در مجمع تشخیص مصلحت نظام وضعیت بازداشت‌شدگان را حداقل برای خاتمه دادن به وضع نامعلوم و آزادی زودهنگامشان پیگیری کنم». 

امیر جوادی‌فر یکی دیگر از کشته‌شدگان اخیر است که خانواده او مراسم چهلم او را هم‌زمان با محسن روح‌الامینی اما در منزلشان برگزار کردند. به گزارش پایگاه اینترنتی موج سبز آزادی، بیش از ۳۰۰ نفر از دوستان و هم‌کلاسی‌های امیر جوادی‌فر و نیز تعدادی از هنرمندان سینما از جمله رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری در این مراسم شرکت داشتند.  

لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی اجازه برگزاری مراسم هفتمین روز کشته‌شدن وی در بهشت زهرا را به خانواده‌اش ندادند به همین دلیل مراسم چهلم او در منزلش برگزار شد. 

امیر جوادی‌فر دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین بود. وی روز ۱۸ تیر دستگیر و در بازداشتگاه کهریزک کشته شد.