گروه بزرگی از روزنامه‌نگاران ایرانی در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان جدید تهران، خواهان "آزادی بی‌قید و شرط تمامی روزنامه‌نگاران در بند" شدند.  


شهروند ۱۲۴۶  پنجشنبه ۱۰ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

رادیو آلمان: گروه بزرگی از روزنامه‌نگاران ایرانی در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان جدید تهران، خواهان "آزادی بی‌قید و شرط تمامی روزنامه‌نگاران در بند" شدند. آنان هم‌چنین خواهان رفع محدودیت از فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و تغییر رفتار دادستانی به رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران شدند.

نامه‌ی روزنامه‌نگاران ایرانی را که روز شنبه ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر) انتشار یافت، ۳۴۰ نفر امضا کرده‌اند. هم‌اکنون بیش از ۲۵ نفر از روزنامه‌نگاران ایرانی در زندان به‌سر می‌برند که اغلب آنها پس از انتخابات ۲۲ خرداد بازداشت شده‌اند. عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، کیوان صمیمی، بهمن احمدی امویی، مازیار بهاری و مسعود باستانی از چهره‌های نا‌م‌آشنای آنهاست.

خواسته دیگر روزنامه‌نگاران رفع محدودیت از فعالیت "انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران" است. این انجمن تنها نهاد صنفی روزنامه‌نگاران ایران است و در سال‌های اخیر زیر انواع فشارهای وزارت کار بود تا فعالیت‌اش متوقف گردد. اواسط ماه گذشته (۱۴ مرداد ۱۳۸۸) دفتر انجمن به دستور سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران پلمپ شد.

سعید مرتضوی در مدت ۱۰ سال تصدی دادستانی تهران ده‌ها روزنامه و نشریه را توقیف کرد که آخرین آنها روزنامه‌های "یاس نو"، "صدای عدالت"، "کلمه سبز" و "اعتماد ملی" بودند.

روزنامه‌نگاران در نامه‌ی خود به دادستان جدید تهران خواهان رفع توقیف این روزنامه‌ها شده و نوشته‌اند «دادستانی با رفع توقیف از این رسانه‌ها، گامی در راه اعتماد سازی بردارد.»