ما می دانیم که بعضی از سبزیجات مانند براکلی به خاطر ترکیبات موجود در آنها از بروز بسیاری از سرطان ها جلوگیری می کنند و اکثر سبزیجات سبز تیره رنگ کم و بیش این خاصیت را دارند. این هفته پژوهشگران دانشگاه میسوری مقاله ای در ژورنال علمی پیشگیری سرطان منتشر کرده اند که نقش جعفری را در پیشگیری بروز سرطان سینه نشان می دهد. این گروه در بررسی علمی خود مقداری از ماده Apigenin را که در جعفری وجود دارد به حیوانات آزمایشگاه که به نوعی سرطان سینه دچار بودند خورانیده و دریافتند که این ماده از حرکت و پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می نماید. برای تولید سرطان سینه در موش های آزمایشگاهی نوعی هورمون استفاده گردیده که در موقع یائسگی به خانم ها تجویز می گردد و ما می دانیم که هر ساله حدود ۱۰ میلیون زن در آمریکا از این هورمون برای پیشگیری عوارض یائسگی استفاده می کنند. حال اگر جعفری و ترکیبات آن می تواند از اثرات سوء این هورمون در بدن که یکی از آنها امکان بروز سرطان سینه است جلوگیری کند با تجویز آن می توان هر ساله جان هزاران نفر را نجات داد.

Apigenin در جعفری، کرفس، سیب و مرکبات و همچنین دانه های روغنی مانند پسته و بادام و غیره وجود دارد و در ساختمان تومورهای سرطانی از به وجود آمدن عروق که سبب تغذیه سلول های سرطانی می شود، جلوگیری می کند و با این تفاصیل از رشد و حرکت و گسترش سرطان پیشگیری می نماید.

 

خاصیت دیگر قهوه

پژوهشگران بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد برای اولین بار نقش قهوه را در پیشگیری سرطان پروستات که از نظر بروز در صدر جدول سرطان ها  قرار دارد، گزارش می کنند. البته مصرف زیاد قهوه عوارض جانبی مانند بروز پوکی استخوان، کم خوابی و در بعضی افراد عدم تحمل کافئین و غیره به همراه دارد، ولی در عوض فواید آن در پیشگیری بسیاری از بیماری های مزمن مانند پارکینسون و آلزایمر و بیماری قند و سرطان چشمگیر می باشد. در یک پروژه تحقیقاتی بر روی حدود ۴۸ هزار نفر که عده ای از آنها به نوعی سرطان پروستات دچار بودند و به مدت ۲۲ سال پیگیری و مطالعه گردیده اند ثابت نموده که مردانی که روزی حدود ۳ فنجان قهوه کافئین دار مصرف می کردند ۳۰ درصد کمتر به سرطان پروستات دچار شده اند. آنهائی که بیشتر از این مقدار قهوه می نوشیدند تا حدود ۶۰ درصد از بروز سرطان پروستات دور بودند که رقمی است بزرگ و تا به حال هیچ عاملی قادر نبوده چنین نقشی در پیشگیری این سرطان ایفا نماید.

 

آسپرین قوای جنسی مرد را کاهش می دهد

نتایج بررسی تازه ای بر روی مصرف آسپرین و مسکن های NSAID نشان می دهد که خوردن مقداری آسپرین در روز سبب تقلیل قوای جنسی می گردد.

چندی قبل پژوهشگران فنلاندی طی مطالعه کوچکی این نظریه را مطرح کرده بودند تا اینکه گروهی از محققان آمریکایی در لوس آنجلس این یافته جدید را تأیید کردند. در این بررسی بیشتر از ۸۰ هزار مرد شرکت داشتند و ثابت شد که خوردن آسپرین و مسکن ها ۲۲ درصد از قوای جنسی مرد می کاهد. داروهای درمان کننده التهاب بدن که دارای هورمون استروئید نیستند NSAID نقش واضح تر از آسپرین داشته اند و باعث تقلیل قوای جنسی مردان تا حدود ۴۷ درصد شده اند.

ما می دانیم که درصد بالائی از مردم به مصرف آسپرین و داروهای ضد التهاب عادت دارند که عوارض جانبی مسلمی داشته و عارضه جدید آن اخیراً طی مطالعه ذکر شده در بالا گزارش گردیده است.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی معتقدند که در کنار عوارض جانبی داروهای مورد بحث بعضی از عادات غذائی مانند مصرف سبزی و میوه و روغن های غیر اشباع شده و گیاهی می توانند در ترمیم ناهنجاری های قوای جنسی به علت داروها مؤثر باشند.

 

بیماری قند و سرطان

پژوهشگران دانشگاهی در آتلانتا گزارش کرده اند که افراد مبتلا به بیماری قند بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان مخصوصاً سرطان های روده بزرگ، لوزالمعده، مجاری ادراری، کلیه ها و سرطان خون، سینه و پروستات قرار دارند. نتیجه ی این پروژه تحقیقاتی که بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر در آن شرکت کرده اند چنین عنوان شده که به هر دلیلی افراد مبتلا به بیماری دیابت ۳ برابر بیشتر از دیگران در خطر ابتلاء به سرطان خون هستند، و این رقم برای سرطان های دیگر حتی بالاتر از این تخمین زده شده است. این یافته جدید بیانگر این است که افراد مبتلا به بیماری قند باید به عوامل بروز سرطانها آگاهی داشته و از آنها دوری نمایند. در ضمن افراد دیابتی به علت رژیم غذائی سخت شاید قادر نیستند مواد غذائی مورد نیاز بدن را بی وقفه تأمین نمایند و در نهایت سبب اختلالاتی در بدن شده و بیماری های مزمنی مانند سرطان را به وجود می آورند. بیماری قند اگر چه قابل درمان نیست، ولی قابل کنترل است و شخص می تواند با کنترل قند خون زندگی طبیعی داشته باشد.

 

کمبود پتاسیم و بروز فشار خون بالا

عارضه فشار خون یکی از علل اصلی سکته قلبی و بیماری های قلب و عروق است. البته چاقی، نداشتن فعالیت های بدنی، استرس و مصرف دخانیات و نمک زیاد به همراه رژیم غذایی نامناسب نیز نقش مهمی در بروز و پیشرفت عارضه فشار خون بالا دارند. مقاله علمی که این هفته در یکی از مجلات علمی آمریکا به چاپ رسیده نشان می دهد که کمبود پتاسیم و ازدیاد سدیم خوراکی ها از نظر علل بروز فشار خون در صدر جدول قرار دارند. به عبارت دیگر با افزایش مصرف سبزیجات و میوه جاتی که حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم هستند مانند شلغم و موز، آواکادو، اسفناج و هویج و غیره و تقلیل مصرف نمک می توان از مرگ و میر زودرس به علت فشارخون بالا جلوگیری کرد. پژوهشگران مقاله مورد بحث دریافته اند که مصرف سدیم در اکثر کشورهای صنعتی خیلی بیشتر از مقدار توصیه شده است. به عبارتی این رقم که نباید از ۵ گرم در روز تجاوز نماید به روزی ۱۲ گرم افزایش یافته. در ضمن مصرف پتاسیم که در پائین آوردن فشار خون نقش دارد خیلی کمتر از مقدار پیش بینی شده برای بدن مصرف می گردد و این عدم موازنه و نا مناسب بودن رژیم غذایی که به همراه عوامل دیگر سبب ازدیاد فشار خون شده و در نهایت مرگ و میر زودرس را به وجود می آورد.

در این مطالعه که ۲۲ کشور دنیا در آن شرکت داشته اند حدود ۲۵ درصد از بزرگسالان دارای فشار خون طبیعی بودند و ۷۵ درصد بقیه یا به عارضه بالا بودن فشار خون دچار بوده و یا در مرز ابتلا به فشار خون بالا قرار داشته اند.

 

آمار سخن می گوید

۱/۹۷ میلیون نفر از بزرگسالان آمریکا به عارضه چاقی دچار هستند. از این عده ۲/۵۰ میلیون نفر مرد و ۹/۴۶ میلیون نفر زن هستند. در ضمن هر ساله بیشتر از ۲۸۰ هزار نفر به علت چاقی زیاد و عوارض آن جانشان را از دست می دهند. در این کشور افراد چاق هر ساله ۶۳ میلیون بار برای درمان عوارض چاقی به پزشکان و متخصصان مراجعه می کنند و ۳۹ میلیون نفرشان به خاطر بیماری های مربوط به چاقی قادر به کار کردن نیستند و این خود رقم بزرگی از بودجه کشور به هدر می دهد.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com